PunaMusta Media laaja raportti: Transformaatio vasta käynnistymässä
PunaMusta Media on viime vuosien aikana hankkinut Painoliiketoiminnan vierelle muita kasvun tukijalkoja, ja Medialiiketoiminnan myynti 2024 sinetöi yhtiön strategisen suunnan kohti kokonaisvaltaista markkinoinnin kumppania. Yhtiön suurin liiketoiminta eli painotoiminta jatkaa kuitenkin konsernin liikevaihdon painamista laskevan markkinan seurauksena, jonka myötä ennustamme kannattavuuskehityksen olevan verkkaista muista tehokkaammin operoivista liiketoiminnoista huolimatta. Kokonaisvaltaisten ratkaisujen kehittäminen ja myynnissä onnistuminen saattaa toimia merkittävänä osakkeen arvoajurina, mutta toistaiseksi näkyvyys siinä onnistumiseen on hyvin rajallinen. Toistamme vähennä-suosituksemme osakkeen riskikorjatun tuotto-odotuksen ollessa heikko ja laskemme tavoitehinnan 1,7 (aik. 2,4) euroon ennusteleikkausten ajamana.
Yritysjärjestelyjen kautta kokonaisvaltaiseksi markkinoinnin kumppaniksi
Ennen Media- ja Painoliiketoiminnasta muodostunut PunaMusta Media on useiden yritysjärjestelyiden myötä saavuttanut nykymuotonsa, joka koostuu kolmesta toisiaan täydentävistä liiketoiminnoista. Suurimman painoliiketoiminnan rinnalle yhtiö on hankkinut muuta yritysnäkyvyyden osaamista sekä erinäisten IT-palveluiden tarjoajia. Jälkimmäistä kahta liiketoimintaa yhdistää niiden kohtuullinen kasvupotentiaali. Yhtiön strategisena tavoitteena on fokusoitua kokonaisvaltaisiin markkinoinnin ratkaisuihin, ja toimia asiakasyrityksen kumppanina niiden näkyvyystarpeissa. Tämän tavoitteen saavuttamisen keskiössä toimii asiakasyritykselle tarjottava kokonaisvaltainen markkinointitiedon hallintajärjestelmä, jonka avulla mittavan markkinointitiedon ja eri markkinointikanavien kanssa kamppailevat yritykset saavuttaisivat kustannustehokkuutta. Toistaiseksi kokonaisvaltaisten ratkaisujen myyntiponnistelut ovat alkuvaiheissa markkinan ollessa vasta muodostumassa.
Markkinaolosuhteiden vanki
Historiassa yhtiön liikevaihdon kasvun on mahdollistanut lukuiset yritysostot, kun taas perinteisen painamisen orgaaninen kasvu on ollut vuosikymmenen ajan heikkoa. Tulevaisuuden kasvunäkymät ovat kaksisuuntaiset, sillä Painoliiketoiminnan markkina on rakenteellisessa laskussa painetun median murroksen takia, kun taas yritysnäkyvyyden kysyntä kasvaa mm. digitaalisessa muodossa. Toistaiseksi näemme yhtiön olevan markkinamurroksen vanki sen liikevaihdon jakauman painottuessa voimakkaasti painamisen ratkaisuihin. Kulurakenteen sopeuttaminen laskevaan volyymiin on osoittautunut haastavaksi, minkä takia arvioimme Painoliiketoiminnan tehokkuuden jatkavan laskuaan. Tällöin ensiarvoiseen tärkeään asemaan nousee yhtiön kyky kaupallistaa markkinointitiedon hallintajärjestelmän mahdollistamat hyödyt asiakkailleen, missä vähittäiskaupan mediallistuminen toimii tärkeänä kasvuajurina. Tässä onnistuessaan yhtiön potentiaali sitouttaa asiakkaitaan tiukemmin paino- ja näkyvyysratkaisuiden toistuviin tilauksiin arviomme mukaan kasvaa, mutta toistaiseksi näkyvyys strategiahankkeen onnistumiseen on hyvin heikko.
Arvostus on haastava ja riskitaso on kohonneella tasolla
Teimme raportin yhteydessä negatiivisia ennustetarkistuksia markkinaympäristön jatkuessa haastavana. Osakkeen arvostus on mielestämme kaikilla negatiivista tulosta tekevälle liiketoiminnalle sopeutuvilla arvostusmittareilla kallis, mikä painaa osakkeen tuotto-odotuksen heikolle tasolle. Tulos- ja kassavirtapohjaisin kertoimin (2025e EV/EBITDA 6x ja EV/FCF 16x) yhtiötä hinnoitellaan mielestämme selvällä preemiolla sen kasvupotentiaaliin nähden. Painoliiketoiminnan stabiloitumista pitkällä aikavälillä odottava DCF-mallimme indikoi yhtiön käyvän arvon sijaitsevan 1,85 euron tuntumassa, mikä rajoittaa osakkeen nousupotentiaalia. Yhtiön korkean velkaantuneisuuden vuoksi näemme taseaseman tervehdyttämisen menevän voitonjaon edelle, minkä tähden emme usko yhtiön jakavan osinkoa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rebl Group
Rebl Group on vuonna 1874 perustettu Suomeen keskittynyt kolmesta liiketoimintaosasta, painoliiketoiminnasta, näkyvyysratkaisuista ja digitaalisesta liiketoiminnasta, koostuva konserni. Perinteisen painoratkaisujen sijaan yhtiö pyrkii jatkossa toimittamaan kokonaisvaltaisia, liiketoiminta-aluerajat ylittäviä, ratkaisuja asiakkaidensa markkinoinnin tarpeisiin.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut12.08.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 133,9 | 118,1 | 118,4 |
kasvu-% | 0,30 % | −11,82 % | 0,25 % |
EBIT (oik.) | −0,3 | −0,9 | −1,0 |
EBIT-% (oik.) | −0,19 % | −0,76 % | −0,82 % |
EPS (oik.) | −0,27 | −0,41 | −0,22 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | 7,90 | 2,48 | 5,61 |