Marimekko Q4'24: Näkymät eivät viittaa kasvun kiihtymiseen
Marimekon Q4-tulos ja osinko olivat odotuksiemme kaltaisia. Näkymät tälle vuodelle olivat Suomen ja lisenssitulojen suhteen odotuksiamme heikommat, jonka myötä laskimme hieman tulosennusteitamme (1-3 % 2025-26). Toistamme 13 euron tavoitehinnan, mutta laskemme suosituksen vähennä-tasolle (aik. lisää) kurssinousun myötä.
Q4-tulos oli odotetun vahva
Marimekon Q4-liikevaihto kasvoi 13 %, joka oli odotuksia vahvempi. Suomen liikevaihto kasvoi 3 % tukkukaupan laskusta huolimatta ja kansainvälinen liikevaihto 13 %, molemmat odotuksiamme enemmän. Q4:n oik. liikevoitto oli 9,3 MEUR eli käytännössä ennusteemme mukainen, mutta konsensusennustetta (8,4 MEUR) parempi. Liikevaihdon kasvu luonnollisesti tuki tuloksen parantumista. Suhteellinen myyntikate heikkeni, mutta kiinteät kulut eivät kasvaneet, johtaen marginaalin pieneen parantumiseen vertailukaudesta. Tulosta tuki myös lisenssituottojen nousu 1 MEUR:oon, kun odotimme 0,5 MEUR. Lisenssitulo valuu käytännössä suoraan tulokseen, joten sen muutoksella oli iso merkitys tulosparannukselle. Marimekko ehdottaa 0,40 euron osinkoa ja 0,25 euron lisäosinkoa. Olimme odottaneet lisäosinkoa ja yhteensä 0,60 euron osingonjakoa. Ehdotettu osinko ylitti siis ennusteemme sekä etenkin konsensusennusteen (0,45e). Yhtiön kerryttäessä rahaa kassaan, lisäosinko on mielestämme hyvin perusteltu. Kuten olemme aiemminkin sanoneet, uskomme Marimekon ajan myötä jakavan käytännössä koko tuloksensa/vapaan kassavirtansa osakkeenomistajille.
Ohjeistus tuttu aiemmilta vuosilta, Suomi ei näytä lähtevän kasvuun
Marimekko lähtee vuoteen 2025 samalla ohjeistuksella kuin kahteen edelliseen vuoteen eli ohjeistaa liikevaihdon kasvua ja 16-19 % oik. liikevoittomarginaalia. Markkinanäkymissä yhtiö kertoo, että se odottaa Suomen liikevaihdon olevan suunnilleen vertailukauden tasoa (tämäkin ennallaan kahteen edellisvuoteen verrattuna), johtuen vaisusta markkinasta ja vertailukautta merkittävästi pienemmistä tukkumyynnin kampanjoista. Yhtiö arvioi myös vuoden 2025 lisenssituottojen jäävän merkittävästi 2024 vuoden ennätystasosta. Lisäksi yhtiö ennakoi avaavansa 10-15 uutta myymälää, pääosin Aasiaan, mikä on varsin tyypillinen tahti Marimekolle. Ohjeistus oli odotettu, mutta Suomen kasvunäkymä sekä arvio lisenssituotoista oli odotuksiamme heikompi. Tämä painoi 2025-26 tulosennusteemme lievään laskuun (1-3 %).
Kasvuennusteet kaukana tavoitetasosta
Ennusteemme Marimekon liikevaihdon kasvusta 2025-27 ovat 4-7 %, joka on selvästi alle yhtiön 15 %:n vuosittaisen kasvutavoitteen, mutta kertoo kuitenkin hyvästä ja paranevasta kasvunäkymästä. Mikäli yhtiö pystyisi kiihdyttämään kasvua lähemmäksi tavoitteita, olisi osakkeen tuotto-odotuskin luonnollisesti houkuttelevampi. Ripeämpi kasvu vaatisi mielestämme odotuksiamme nopeampaa kasvua ulkomailla. Matalan investointitarpeen ja korkean pääoman tuoton myötä kasvu on myös selvästi arvoa luovaa. Marimekko tavoittelee yli 20 %:n liikevoittomarginaalia ja ennusteemme odottavat marginaalin nousevan asteittain lähelle tavoitetasoa, joskaan ei aivan sinne asti.
Tuotto-odotus jää vaisuksi
2024-tuloksella Marimekon kertoimet ovat mielestämme hieman korkeat (esim. P/E 23x 2024) , joskin hieman verrokkiryhmän alle. Tuloskasvun ja osinkojen tarjoama tuotto-odotus lähivuosille on positiivinen, mutta arvostus huomioiden jää mielestämme tällä hetkellä tuottovaatimuksemme alle 12 kuukauden horisontilla. Yhtiö on kuitenkin kasvutrendillä ja tekee hyvää kassavirtaa, tulosta ja pääoman tuottoa ja siten pystyy mielestämme ”kasvamaan sisään” korkeisiin kertoimiin ajan myötä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut19.02.
2024 | 25e | 26e |
---|
2024 | 25e | 26e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 182,6 | 190,5 | 204,7 |
kasvu-% | 4,9 % | 4,3 % | 7,4 % |
EBIT (oik.) | 31,9 | 33,8 | 39,0 |
EBIT-% (oik.) | 17,5 % | 17,8 % | 19,1 % |
EPS (oik.) | 0,61 | 0,65 | 0,74 |
Osinko | 0,65 | 0,45 | 0,75 |
Osinko % | 5,4 % | 3,9 % | 6,5 % |
P/E (oik.) | 19,79 | 17,93 | 15,57 |
EV/EBITDA | 11,88 | 10,68 | 9,30 |
