LeadDesk Q4'24: Tuloskasvun tiellä
LeadDesk on tehnyt odotuksiamme enemmän toimia kannattavuuden vahvistamiseksi, jotka tuovat liikevaihtoon lyhyellä aikavälillä painetta. Vaikka tämä hidastaa kasvun piristymistä ja laskimme odotuksiamme alkaneen vuoden liikevaihdolle, etenee tuloskasvu silti hyvin. Osake on kirinyt edellisen raporttimme jälkeen ylöspäin (osakekurssi +20 %), mutta arvostus (2025-26e EV/EBITA 16-13x) puoltaa edelleen kyydissä pysymistä. Toistamme 8,5 euron tavoitehintamme ja laskemme suosituksemme Lisää-tasolle (aik. Osta.)
Kannattavuutta ajettiin sopimuskannan kustannuksella
LeadDeskin Q4-liikevaihto ylitti selvästi odotuksemme (8,4 MEUR, +11 % v/v ja +8 % q/q, Inderes: 7,9 MEUR) johtuen kertaluonteisista suurasiakkaiden käyttöönottoprojektien tuloutuksista. Jatkuvan vuosilaskutuksen sopimuskanta taas laski edellisestä neljänneksestä (-3 % q/q). Taustalla oli LeadDeskin toimet heikommin kannattavissa asiakkuuksissa, jotka aiheuttivat poistumaa ja tuovat hidastetta vuoden 2025 kasvuun. Kannattavuus (EBITA-% ja EBITDA-%: 6,8 % ja 15,2 %) taas ylitti odotuksemme, mutta investointien kasvettua koko vuoden kassavirta investointien (ei M&A) jälkeen oli 0,6 MEUR.
Pilvimurros tukee kasvua etenkin Manner-Euroopassa, mutta Pohjoismaiden markkinat jarruttavat LeadDeskin tahtia
Euroopan CCaaS-markkina (”Contact center as a Service") on pilvimurroksen myötä kasvussa (arviolta ~8-16 %/v), joskin vahvin kasvu painottunee LeadDeskin ydinasiakasryhmää suurempiin yrityksiin. Kestävien kilpailuetujen saavuttaminen suurella markkinalla on haastavaa. Arvioimme yhtiön kilpailukykyiseksi (moderni tuote & investointikyky) etenkin SME-segmentissä läpi Euroopan ja Pohjoismaissa myös Enterprise-segmentissä. LeadDesk konsolidoi markkinaansa yritysostoin, jotka ovat arviomme mukaan luoneet arvoa ja nostaneet yhtiön riittävään kokoluokkaan kilpailukyvyn säilyttämiseksi. Yritysostojen tuella yhtiö on myös pysynyt mukana tekoälymurroksessa, jonka arvioimme nopeuttavan markkinan konsolidaatiota. Kasvun jarruna on kuitenkin Pohjoismaiden (erit. Suomen) markkinoiden kypsyys ja talouden heikko vire, sillä kasvupanoksia on siirretty nopeammin kasvavaan Manner-Eurooppaan vähitellen.
Tuloskasvua tehdään ensin kulukurilla, sitten myynnillä
Zissonin alas ajettu tuote sekä LeadDeskin vuoden 2024 lopun keskittyminen kannattavampiin asiakkuuksiin (sopimuskanta laski Q4’24:lla -3 %) tuovat orgaaniseen kasvuun takapakkia ja laskimme lähivuosien ennusteita liikevaihdon osalta 4 % ja EBITA:n osalta 0-10 %. Ennustamme vuoden 2025 kasvuksi +25 % ohjeistuksen alalaidassa (23-33 %) ja orgaanisen kasvun olevan lievästi negatiivinen (-2 %). Uskomme liikevaihdon kvartaali-tason trendin olevan kuitenkin positiivinen jo Q2 alkaen. Samalla odotamme Zissonin integroimisen ja yleisten kulutoimien vahvistavan kannattavuutta (oik. EBIT-% ja EBITDA-% 2025e: 5,8 % ja 17,5 %) kohti ohjeistuksen yläreunoja (EBITDA-% 14-19 %). Kasvun panosten siirryttyä vahvemman kasvun Manner-Eurooppaan odotamme yhtiön orgaanisen vuosikasvun piristyvän vuosina 2026-2028 6-7 %:iin ja skaalaetujen purressa kannattavuuden edelleen vahvistuvan (oik. EBIT-% 2026-2028: 9-11 %). Liiketoiminnan kypsyessä arvioimme EBITA-marginaalin asettuvan pitkällä tähtäimellä noin 18 %:iin, joskin taso riippuu yhtiön pitkällä aikavälillä saavuttamasta kokoluokasta.
Arvostuksessa on vielä mukavasti nousuvaraa
LeadDeskin tuloskertoimet (2025-27e EV/EBITA 16-10x) ovat mielestämme osakekurssin nousun jälkeenkin maltilliset huomioiden yhtiön pääomakeveä, jatkuviin tulovirtoihin nojaava ja skaalautuva liiketoimintamalli. DCF-malli (10,7 €/osake) viittaa selvempään aliarvostukseen, mutta toistaiseksi matala liikevaihdon orgaaninen kasvu ja verrokkiarvostukset rajaavat hyväksyttävää arvostusta. Osake näyttääkin mielestämme houkuttelevasti hinnoitellulta, mikäli yhtiö onnistuu navigoimaan tekoäly-murroksessa ja vahvistamaan kasvuaan edes lievästi.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
LeadDesk
LeadDesk on vuonna 2009 perustettu pilvipohjaisten contact center – ohjelmistojen tarjoaja suuren kontaktimäärän asiakaspalvelun ja myynnin tarpeisiin. LeadDeskin Software as a Service -mallilla toimitettavan selainpohjaisen ohjelmiston avulla myynti- ja asiakaspalveluhenkilöstö pystyy työskentelemään tehokkaasti kontaktoinnissa sekä asiakaskontaktien vastaanotossa. Yhtiöllä on toimipisteitä useassa Euroopan maassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut28.02.
2024 | 25e | 26e |
---|
2024 | 25e | 26e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 31,6 | 39,4 | 41,8 |
kasvu-% | 7,6 % | 24,9 % | 6,0 % |
EBIT (oik.) | 1,9 | 3,1 | 3,8 |
EBIT-% (oik.) | 6,1 % | 7,9 % | 9,2 % |
EPS (oik.) | 0,21 | 0,32 | 0,44 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 29,14 | 19,91 | 14,67 |
EV/EBITDA | 7,46 | 6,67 | 5,45 |
