LeadDesk laaja raportti: Kurssiajuriksi vanhaa kunnon kassavirtaa
LeadDeskin kasvu on kärsinyt viime vuosina Pohjoismaiden markkinoiden kypsymisestä ja talouden alavireestä, kun yhtiön kasvupanoksia on uudelleenryhmitelty vahvemmin kohti Manner-Euroopan kasvumarkkinoita. Samalla yhtiö on onnistunut pysymään markkinansa tekoälymullistuksen kyydissä. Joulukuun Zisson-kaupan myötä liiketoiminnan tulospotentiaali alkaa pintautua ja osakkeen tulospohjainen arvostus (EV/EBITA 2025-26: 13-9x) alkaa tarjota vahvempia kurssiajureita. Nostamme tavoitehintamme 8,5 euroon (aik. 8,0 €) ja suosituksen Osta-tasolle (aik. lisää).
LeadDesk tehostaa eurooppalaisten yritysten myyntiä ja asiakaspalvelua SaaS-ohjelmistolla
LeadDeskin asiakaspalvelu- ja puhelinkeskusohjelmiston keskeinen arvo myynti- ja asiakaspalveluorganisaatioille on tehokkuuden kasvu, sillä se keskittää useita viestintäkanavia yhden ohjelmiston kautta hallittavaksi ja mahdollistaa viestinnän automaatiota (mm. chatbotit). Ratkaisu kattaa korkean volyymin asiakasviestinnän asiakkaalta yritykselle (Inbound-myynti ja asiakaspalvelu) ja yritykseltä asiakkaalle (Outbound-myynti). LeadDesk on kasvanut onnistuneesti Euroopassa läpi sen historian (2014-2024e orgaaninen kasvu noin 13 % vuodessa, ~65 % toistuvasta laskutuskannasta kansainvälistä) enimmäkseen kannattavasti. Yhtiön liiketoiminta on pääomakeveää ja nojaa jatkuviin tulovirtoihin.
Pilvimurros tukee kasvua etenkin Manner-Euroopassa, mutta Pohjoismaiden markkinat jarruttavat tahtia
Euroopan CCaaS-markkina (”Contact center as a Service") on pilvimurroksen myötä kasvussa (arviolta ~8-16 %/v). Kestävien kilpailuetujen saavuttaminen suurella markkinalla on haastavaa, mutta arvioimme yhtiön kilpailukykyiseksi etenkin SME-segmentissä läpi Euroopan ja Pohjoismaissa myös Enterprise-segmentissä. Konsernin kasvun jarruna on vuosina 2022-2024 ollut Pohjoismaiden (erit. Suomen) markkinoiden kypsyys ja talouden heikko vire, sillä kasvupanosten vahvempi siirto Manner-Eurooppaan on tapahtunut vähitellen. Näemme kasvun vahvistumiselle muutoksen jälkeen hyvät ajurit. LeadDesk konsolidoi markkinaansa yritysostoin, jotka ovat arviomme mukaan luoneet arvoa ja nostaneet yhtiön riittävään kokoluokkaan kilpailukyvyn säilyttämiseksi. Yritysostojen tuella yhtiö on myös pysynyt mukana tekoälymurroksessa, jonka arvioimme nopeuttavan markkinan konsolidaatiota.
Yrityskaupalla muutos tulos- ja kassavirtakoneeksi tapahtui yhtäkkiä, vaikka kasvupolkua vielä runsaasti riittääkin
Zisson-kaupan myötä LeadDeskin liiketoiminta ottaa askeleen kohti kypsempää kehitysvaihetta, joskin sama tapahtuu myös liikevaihdon puolella, kun konsernin liiketoiminnan paino kypsemmillä Pohjoismaiden markkinoilla kasvaa. Odotamme vuoden 2024 poikkeuksellisen vaisun liikevaihdon kasvun (~2 % orgaanisesti) silti orgaanisesti hieman piristyvän (2025e: + 5 %, yrityskaupan kanssa +32 %) ja kannattavuuden taas vahvistuvan (oik. EBIT-% 2024e: 5,8 %, 2025e: 7,6 %). Kasvun panosten siirryttyä vahvemman kasvun Manner-Eurooppaan odotamme yhtiön orgaanisen vuosikasvun piristyvän vuosina 2026-2028 6-7 %:iin ja skaalaetujen purressa kannattavuuden jatkavan vahvistumista (oik. EBIT-% 2026-2028: 10-12 %). Liiketoiminnan kypsyessä arvioimme EBITA-marginaalin asettuvan pitkällä tähtäimellä noin 18 %:iin, joskin taso riippuu yhtiön pitkällä aikavälillä saavuttamasta kokoluokasta.
Zisson-kaupan tuoma tuloskunnon parannus tarjoaa ajureita matalan arvostuksen korjausliikkeelle
LeadDeskin arvostuksen dilemma on ollut potentiaalin selvä alihinnoittelu (DCF 11,9 €/osake), mutta samalla heikot lyhyen aikavälin kurssiajurit osin syklisesti matalan kasvun ja vielä rajatusti skaalautuneen kannattavuuden myötä. Zisson-kaupan vahvistaman kannattavuuden tuella osakkeen arvostus kääntyy nyt myös tuloskertoimin (EV/EBITA 2025-26: 13-9x) hyvin houkuttelevaksi ja näemme tilanteessa ostopaikan.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
LeadDesk
LeadDesk on vuonna 2009 perustettu pilvipohjaisten contact center – ohjelmistojen tarjoaja suuren kontaktimäärän asiakaspalvelun ja myynnin tarpeisiin. LeadDeskin Software as a Service -mallilla toimitettavan selainpohjaisen ohjelmiston avulla myynti- ja asiakaspalveluhenkilöstö pystyy työskentelemään tehokkaasti kontaktoinnissa sekä asiakaskontaktien vastaanotossa. Yhtiöllä on toimipisteitä useassa Euroopan maassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut09.01.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 29,4 | 31,1 | 41,0 |
kasvu-% | 4,54 % | 5,94 % | 31,67 % |
EBIT (oik.) | 1,2 | 1,8 | 3,1 |
EBIT-% (oik.) | 4,00 % | 5,81 % | 7,62 % |
EPS (oik.) | 0,11 | 0,15 | 0,32 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 67,19 | 44,68 | 20,30 |
EV/EBITDA | 11,22 | 8,46 | 6,41 |