Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyysi

Kempower Q4'24: Alkuvuosi on vaikea, mutta käänteen merkit näkyvät

– Pauli LohiAnalyytikko
Kempower
Lataa raportti (PDF)Tämä raportti on vain Inderes Premium -käyttäjille.

Picture6

Tilauskertymän normalisoituminen ja tammikuun vahvat sähköautojen myyntiluvut ovat orastavia merkkejä DC-latausmarkkinan palaamisesta pitkän aikavälin trendikasvulle 2025 H2:lla. Alkuvuosi tulee silti olemaan vaikea heikon tilauskannan vuoksi. Todisteet kysyntänäkymän elpymisestä vahvistavat tuotto/riski-suhdetta, joten nostamme suosituksen lisää-tasolle (aik. vähennä) ja tavoitehinnaksi 13,0 € (aik. 9,5 €).

Tilauskertymä nousi hieman odotuksia vahvemmaksi

Keskeistä Q4-luvuissa oli tilauskertymän (68 MEUR, +2 % v/v) normalisoituminen mollivoittoisen alkuvuoden jälkeen. Myös liikevaihto oli aavistuksen odotuksia korkeampi, vaikka laskikin 13 % v/v. Asiakkaiden korkeat varastotasot vaikuttavat edelleen kysyntään negatiivisesti Euroopassa. Pohjois-Amerikan liikevaihto jatkoi Q4:llä selvässä kasvussa (37 % v/v) ja vastasi jo 10 % Kempowerin liikevaihdosta ja 15 % tilauskertymästä. Oik. EBIT oli ohjeistuksen ja odotusten mukaisesti 0,8 MEUR, eli nousi positiiviseksi tappiollisen alkuvuoden jälkeen, vaikka laskikin v/v (Q4’23: 5,5 MEUR). Bruttokate 49,6 % oli lähellä odotuksia ja edelleen vahvalla tasolla, vaikka laskua tulikin ennätyskorkeaan vertailukauteen nähden (Q4’23: 53,1 %). Liiketoiminnan rahavirta oli selkeän positiivinen (12,4 MEUR, Q4’23: 0,7 MEUR) ja vuoden lopun nettokassa 24 MEUR hieman ennustettamme (22 MEUR) parempi.

Markkina voisi palata trendikasvulle 2025 jälkipuoliskolla

Kempowerin uusi ohjeistus vuodelle 2025 arvioi liikevaihdon kasvuksi 10-30 %, mikä on astetta maltillisempi suhteutettuna meidän ja konsensuksen aiempiin odotuksiin (24 % ja 30 %). Laskimme vuosien 2025-26 liikevaihtoennusteita vain 1-2 %:lla hyvän tilauskertymän tukemana ja nähdäksemme yhtiöllä on mahdollisuus yltää ohjeistuksen ylempäänkin päätyyn (ennusteemme 22 %). Tulospäivän aikana julkistettiin myös täyssähköautojen myyntiluvut tammikuulta, jossa oli merkittävä parannus Euroopassa (kasvu tammikuussa 21 % v/v, 2024: -1 %). Yksittäisen kvartaalin tilauskehitys ja yksittäisen kuukauden myyntiluvut eivät ole varmoja merkkejä laajemmasta käänteestä. Nämä kuitenkin istuvat hyvin markkinan suuriin trendeihin. Täyssähköisten henkilöautojen myynnissä on vireillä merkittävä käänne EU:n päästörajoitusten kiristymisen sekä edullisempien sähköajoneuvojen lanseerausten tukemana. Kempowerin Q1-kvartaali tulee olemaan heikon tilauskannan (-14 % v/v) takia vaisu ja yhtiö ohjeisti Q1:n oik. EBIT:in olevan yhä tappiollinen. Tasaisesti laskevat asiakkaiden varastotasot ja markkinan orastava käänne tarjoavat kuitenkin hyvät lähtökohdat DC-laturimarkkinan palaamiselle vahvaan trendikasvuun. Kempowerin teettämän tuoreen arvion mukaan DC-laturimarkkinan odotetaan yhä kasvavan 30 %/v vuoteen 2030 saakka, mitä edellä mainittujen tekijöiden lisäksi tukee myös kaupallisten ajoneuvojen jatkuva sähköistymiskehitys. Nostimme hieman pitkän aikavälin kasvuoletuksiamme markkinakäänteen merkkien tukemana.

Käännymme lisää-puolelle, mutta arvostusriski on yhä korkea

Kempowerin tulospohjainen arvostus on korkea suhteutettuna lähivuosien tulokseen, joka meidän ennusteissamme on yhä maltillinen vuosina 2025-26 (EBIT: -2 MEUR ja 25 MEUR). Yhtiön korkean bruttomarginaalin suhteellisen vakaa kehitys kiristyneestä kilpailutilanteesta huolimatta tukee odotuksia korkeasta arvonluonnista keskipitkällä aikavälillä, mikä laskee tulospohjaiset arvostuskertoimet edullisiksi vuosien 2027-28 ennusteilla (EV/EBIT 15x ja 9x). Käyväksi arvioimallamme 15x EV/EBIT-kertoimella osakkeen nykyhetkeen diskontattu arvo olisi vuoden 2028 ennusteillamme 13,3 euroa ennusteiden perusskenaariossa (2025-28 kasvu keskimäärin 24 %/v, 2028e EBIT: 11,3 %). DCF-mallimme, jonka terminaalin EBIT-% on 11 %, antaa osakkeen käyväksi arvoksi 14,1 euroa. Kasvun vaikea ennustettavuus ja yhtiön korkea operatiivinen vipu nostavat arvostusriskiä, mutta näemme tuotto/riski-suhteen kääntyvän positiiviseen viimeaikaiset markkinakäänteen merkit ja Kempowerin suhteellisen vahva markkina-asema huomioiden.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Kempower on sähköajoneuvojen latausteknologiaan keskittynyt yhtiö, joka valmistaa tasavirtaa (DC) syöttäviä pika- ja suurteholatausratkaisuja sekä niiden tukena käytettäviä ohjelmistoja erilaisiin käyttötarpeisiin. Kempower suunnittelee, valmistaa ja myy sähköajoneuvojen, kuten henkilö‑ ja hyötyajoneuvojen ja liikkuvien työkoneiden, sekä sähköalusten ja ‑veneiden, DC‑pikalatauslaitteita, ‑ratkaisuja ja ‑palveluita. Yhtiön päämarkkinat ovat Pohjoismaat ja muu Eurooppa.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut13.02.

202425e26e
Liikevaihto223,7272,9354,8
kasvu-%−21,1 %22,0 %30,0 %
EBIT (oik.)−26,4−1,924,7
EBIT-% (oik.)−11,8 %−0,7 %7,0 %
EPS (oik.)−0,38−0,020,36
Osinko0,000,000,00
Osinko %
P/E (oik.)neg.neg.38,2
EV/EBITDAneg.64,418,8

Foorumin keskustelut

Inderes MUUTOKSIA NASDAQIN POHJOISMAISTEN PÖRSSIEN MARKKINA-ARVOLUOKISSA - Inderes Nasdaq Helsinki Oy Helsingin Pörssin tiedote MUUTOKSIA NASDAQIN...
9 tuntia sitten
- kimsku
10
linkedin.com 🎉 Osprey is now the UK's second-largest public rapid charging network, thanks... 🎉 Osprey is now the UK's second-largest public...
9 tuntia sitten
5
Tästä juuri on kyse. Silti S-ryhmä on isossa kuvassa kuitenkin aika mitätön asiakas etenkin tulevaisuudessa. HYC1000 on se todellinen kilpailija...
10 tuntia sitten
5
Tässä vielä kiinnostuneille äärimmäisen hyvä ja ytimekäs lausunto asiantuntijan suusta biopolttoaineiden ja e-fuelin tulevaisuudesta. linkedin...
10 tuntia sitten
1
Huonoja uutisia Kempowerin kannalta Pitkäaikainen asiakas S-ryhmä on avannut uuden latausaseman Helsinkiin ja tehnyt sen Alpitronicin latureilla...
10 tuntia sitten
3
Tieliikenteessä näillä ratkaisuilla ei tule olemaan mitään roolia, mutta raskasteollisuus ja lentoliikenne tarvitsee myös muita ratkaisuita ...
16 tuntia sitten
- Simo Hijoittaja
1
Niin hyvin dippas, että vielä piti ostella. Kyllä se kurssi kohta kääntyy ja vuoden turskien verohyötyjät loppuu. Pienellä Linkkari kuikuilulla...
eilen
12
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.