Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyysi

Kempower Q2'24: Haastavat ajat jatkuvat, mutta pitkä peli houkuttaa

– Pauli LohiAnalyytikko
Kempower
Lataa raportti (PDF)Tämä raportti on vain Inderes Premium -käyttäjille.

Kemp Deviation

Latauslaitemarkkinalla nähtävät kysynnän haasteet juontavat juurensa latausoperaattorien tekemiin yli-investointeihin vuosina 2022-23. Asiakkaiden varastotasojen lasku sekä uusien asiakkuuksien hankkiminen tulevat arviomme mukaan kääntämään Kempowerin myynnin kasvuun vuonna 2025, jolloin myös kannattavuus kääntyisi selvästi positiiviseksi. Näemme kohdemarkkinan pitkän aikavälin kasvun sekä Kempowerin tuotteiden kilpailukyvyn arvonluontipotentiaalin houkuttelevana nykyisellä osakekurssilla. Nostamme suosituksen tasolle lisää (aik. vähennä), mutta laskemme tavoitehinnan 16 euroon (aik. 19 euroa) mm. tuottovaatimuksen nousun myötä.

Eurooppalaiset suurasiakkaat sulattelevat latauslaitevarastojaan

Tärkeimmät luvut Q2:lta olivat jo tiedossa Kempowerin 11.7. julkaiseman tulosvaroitustiedotteen myötä. Liikevaihto ja tilauskertymä laskivat 21 % ja 37 % vuodentakaisesta. Heikko kysyntä johtui Kempowerin mukaan suurimpien asiakkaiden korkeista varastoista, jotka rajoittavat laitemyyntiä vaikka latauslaitteiden asennukset kasvavat (2024e: 20 % Euroopassa ja 40 % Pohjois-Amerikassa). Liikevaihto laski merkittävästi Pohjoismaiden ulkopuolisessa Euroopassa, mutta kasvoi hyvin P-Amerikassa, jonka osuus liikevaihdosta on jo 10 %. Operatiivinen EBIT jäi heikon liikevaihdon myötä -8,5 MEUR:oon. Myyntikatemarginaali jäi 44,4 %:iin (Q2’23: 51,1 %), josta 3,9 %-yksikköä kuitenkin selittyi vaihto-omaisuuden alaskirjauksilla ja 1,6 %-yksikköä valmistuksen henkilöstökustannusten kasvulla utilisaatioasteen heikennyttyä. Kempower arvioi yhtiön markkinaosuuden säilyneen stabiilina päämarkkinoillaan.

Johdon fokus kustannusrakenteen sopeuttamisessa ja uusien asiakkaiden sisäänajossa

Kempower toisti 11.7. antamansa selvästi aikaisempaa pessimistisemmän ohjeistuksen vuodelle 2024. Johdon puheista välittyi mielestämme päättäväisyys tulostason kääntämiseksi takaisin positiiviseksi vuoden loppuun mennessä. Arvioimme organisaatiossa todella olevan tehostamisvaraa vuosien 2022-23 hurjan rekrytointiputken jälkeen. Nykyisenkin liikevaihto-ohjeistuksen toteutuminen edellyttää kysynnän pientä piristymistä H2:lla (H1:een verrattuna) ja siten sisältää mielestämme pientä riskiä. Toisaalta Kempower on onnistunut laajentamaan asiakaskuntaa huomattavasti H1:llä, minkä tuomaa myyntipotentiaalia pyritään realisoimaan nopealla aikataululla. Pidämme hintakilpailun kiristymistä todennäköisenä heikon kysynnän oloissa ja laskimme marginaaliennusteita, minkä myötä 2025e EBIT laski 9 %:lla.

Markkinakäänteen osalta vain ajoitus on epäselvää

Kempowerin kohdemarkkinan nykyisen heikon kysynnän taustalla on vuosien 2022-23 poikkeuksellinen markkina, jolloin komponenttipula ja liikenteen nopea sähköistymiskehitys saivat asiakkaat hamstraamaan latauslaitteita. Liikenteen sähköistymiskehitys kuitenkin jatkuu ja voi jälleen vahvistua tulevina vuosina mm. uusien edullisempien automallien, raskaan liikenteen sähköistymisen ja korkojen laskun myötä. Myynnin kääntyminen kasvuun ennusteidemme mukaisesti laskisi arvostuksen pian edulliseksi (EV/EBIT 2026-27: 16x ja 12x). Kempower kuuluu arviomme mukaan latauslaitemarkkinan pitkän aikavälin voittajiin erottuvan ja kilpailukykyisen tuotevalikoimansa ansiosta. Yhtiö on saavuttanut markkinalla kriittisen skaalan ja sen vahva tase rajoittaa riskejä vaikeina aikoina siinä missä heikommat kilpailijat putoavat pois. Tavoitehinta 16 € vastaa käypänä pitämäämme EV/EBIT-kerrointa 15x vuoden 2027 ennusteillamme. Nostimme oman pääoman tuottovaatimuksen 9,2 %:iin (aik. 8,8 %) kysynnän vaihteluun liittyvän riskitason realisoitumisen myötä. Kysynnän haasteet voivat jatkua lyhyellä aikavälillä ja sijoitustarina nojaa pitkän aikavälin tuloskasvuun, minkä myötä osakkeen arvostusriski on korkea.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Kempower on sähköajoneuvojen latausteknologiaan keskittynyt yhtiö, joka valmistaa tasavirtaa (DC) syöttäviä pika- ja suurteholatausratkaisuja sekä niiden tukena käytettäviä ohjelmistoja erilaisiin käyttötarpeisiin. Kempower suunnittelee, valmistaa ja myy sähköajoneuvojen, kuten henkilö‑ ja hyötyajoneuvojen ja liikkuvien työkoneiden, sekä sähköalusten ja ‑veneiden, DC‑pikalatauslaitteita, ‑ratkaisuja ja ‑palveluita. Yhtiön päämarkkinat ovat Pohjoismaat ja muu Eurooppa.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut24.07.2024

202324e25e
Liikevaihto283,6238,2319,2
kasvu-%173,7 %−16,0 %34,0 %
EBIT (oik.)40,7−24,716,5
EBIT-% (oik.)14,4 %−10,4 %5,2 %
EPS (oik.)0,61−0,370,24
Osinko0,000,000,00
Osinko %
P/E (oik.)46,9neg.56,0
EV/EBITDA32,1neg.26,0

Foorumin keskustelut

Inderes MUUTOKSIA NASDAQIN POHJOISMAISTEN PÖRSSIEN MARKKINA-ARVOLUOKISSA - Inderes Nasdaq Helsinki Oy Helsingin Pörssin tiedote MUUTOKSIA NASDAQIN...
12 tuntia sitten
- kimsku
10
linkedin.com 🎉 Osprey is now the UK's second-largest public rapid charging network, thanks... 🎉 Osprey is now the UK's second-largest public...
12 tuntia sitten
6
Tästä juuri on kyse. Silti S-ryhmä on isossa kuvassa kuitenkin aika mitätön asiakas etenkin tulevaisuudessa. HYC1000 on se todellinen kilpailija...
13 tuntia sitten
7
Tässä vielä kiinnostuneille äärimmäisen hyvä ja ytimekäs lausunto asiantuntijan suusta biopolttoaineiden ja e-fuelin tulevaisuudesta. linkedin...
13 tuntia sitten
1
Huonoja uutisia Kempowerin kannalta Pitkäaikainen asiakas S-ryhmä on avannut uuden latausaseman Helsinkiin ja tehnyt sen Alpitronicin latureilla...
13 tuntia sitten
4
Tieliikenteessä näillä ratkaisuilla ei tule olemaan mitään roolia, mutta raskasteollisuus ja lentoliikenne tarvitsee myös muita ratkaisuita ...
18 tuntia sitten
- Simo Hijoittaja
1
Niin hyvin dippas, että vielä piti ostella. Kyllä se kurssi kohta kääntyy ja vuoden turskien verohyötyjät loppuu. Pienellä Linkkari kuikuilulla...
eilen
13
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.