Harvia Q4'24: Kannattavuuden notkahdus jäänee tilapäiseksi
Harvian liikevaihto kasvoi Q4:llä erittäin lujaa ja odotuksia nopeammin, mutta tulos jäi odotuksista ja vertailukaudesta mm. kampanjoiden ja markkinointipanostusten takia. Uskomme marginaalinotkahduksen jäävän kuitenkin tilapäiseksi. Emme tehneet merkittäviä ennustemuutoksia lähivuosille, mutta nostimme keskipitkän aikavälin kasvuennustetta. Nostamme suosituksen vähennä –tasolle (aik. myy) ja tavoitehinnan 46 euroon (aik. 40e).
Kovaa kasvua, mutta heikko marginaali Q4:llä
Harvian Q4-liikevaihto kasvoi lähes 30 % ja orgaanisestikin yli 20 %, joka ylitti odotukset lähes 10 %-yksiköllä. Kasvua veti tuttuun tapaan Euroopan ulkopuoliset alueet, joista Pohjois-Amerikka kasvoi yli 60 %, josta noin puolet orgaanista ja toinen puoli ThermaSol-yrityskaupasta, ja APAC & MEA –alue lähes tuplasi liikevaihtonsa. Euroopassakin saatiin kasvua, kun Pohjois-Eurooppa kasvoi 4 % ja Manner-Eurooppa 7 %. Manner-Eurooppa pois lukien, kaikki alueet ylittivät odotuksemme. Vahvasta liikevaihdon kasvusta huolimatta Harvian oik. liikevoitto oli 8,7 MEUR ja heikkeni vertailukaudesta (9,6 MEUR) ja oli myös odotuksiamme (10,3 MEUR) heikompi. Harvian oik. liikevoittomarginaali tippui poikkeuksellisen matalaksi noin 17 %:iin (joka toki on silti hyvä taso) ja alle yhtiön 20 %:n tavoitteen.
Tähän vaikutti ennen kaikkea Pohjois-Amerikassa toteutetut kampanjamyynnit (esim. Black Friday). Kampanjoiden marginaalivaikutus oli yhtiön mukaan suunniteltua negatiivisempi, sillä puuraaka-aineen kustannus nousi loppuvuoden aikana ja kampanjahinnat oli lukittu jo hyvissä ajoin etukäteen. Uskomme markkina-aseman vahvistamisen kampanjoilla olevan sinällään Harvialle järkevä ratkaisu. Kampanjoiden lisäksi Harvia jatkoi Q4:llä organisaation vahvistamista ja panostamista tulevaan kasvuun, joka näkyi reippaasti kasvaneina kiinteinä kuluina. Tämä oli sinällään odotettua, mutta liiketoiminnan muut kulut olivat kuitenkin selvästi ennustettamme korkeammat, henkilöstökulujen ollessa odotetulla tasolla.
Odotamme vahvaa kasvu vuosiksi eteenpäin
Harvia ei anna lyhyen aikavälin näkymiä, mutta johdon kommenteista päätellen näkymät ovat edelleen hyvät etenkin sen vahvasti kasvavilla Euroopan ulkopuolisilla markkinoilla. Tämä ei koske ainoastaan alkanutta vuotta, vaan sauna-alan kasvutrendi näyttää vahvalta myös pitkälle eteenpäin. Emme tehneet tämän lähivuosien ennusteisiin oleellisia muutoksia, mutta nostimme keskipitkän aikavälin kasvuennusteitamme.
Odotamme Harvian saavuttavan tavoitteensa
Harvia päivitti 2024 keväällä taloudelliset tavoitteensa ja tavoittelee 10 %:n vuosittaista liikevaihdon kasvua (sisältäen yritysostot) sekä yli 20 %:n liikevoittomarginaalia. Uskomme Harvian yltävän näihin tavoitteisiin, sillä ThermaSol-kaupan myötä 2024-25 kasvu on noin 15 % pa. ja 2026-27 pelkästään orgaanisestikin ylletään ennusteissamme tavoiteltuun 10 %:n kasvuvauhtiin. Uskomme lähes vastaavan kasvun jatkuvan myös 2030-luvun puolelle. Kasvua ajaa viime vuosien tapaan pääasiassa Euroopan ulkopuoliset alueet, jossa etenkin USA:n kasvua tukee laajentuminen vahvemmin höyry- ja infrapunatuotteisiin. Odotamme Harvian myös pitävän kannattavuuden reilusti tavoitetasolla, 22-24 %:ssa.
Korkeahko arvostus on ansaittu vahvan kasvun ja arvonluonnin myötä
Harvian arvostustaso (esim. EV/EBIT 2025 21x, P/E 28x) on mielestämme korkeahko, vaikka pidämme yhtiön pääoman tuottoa ja allokointia sekä kassavirran luontikykyä erinomaisina ja siten kertoimet maltillistuvat tulevina vuosina. Uskomme Harvian pääoman allokoinnin olevan jatkossakin arvoa luovaa ja siten rahan ohjaaminen joko yritysostoihin ja/tai suurempiin osinkoihin tukevan sijoittajan tuotto-odotusta. Näemme Harvian myös mahdollisena yritysostokohteena, mutta nykyarvostuksella se olisi mielestämme ostajan kannalta varsin kallis.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Harvia
Harvia on vuonna 1950 perustettu, liikevaihdolla mitattuna yksi maailman johtavista sauna- ja spa-markkinoilla toimivista yhtiöistä. Yhtiöllä on kattava tarjooma kiukaista ja kiuaskomponenteista aina kokonaisiin sauna- ja spa-ratkaisuihin. Harvian asiakkaita ovat niin kuluttaja-asiakkaat kuin sauna- ja spa-alan ammattilaiset. Harvian tuotteita myydään jälleenmyyntiverkoston kautta maailmanlaajuisesti.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut14.02.
2024 | 25e | 26e |
---|
2024 | 25e | 26e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 175,2 | 202,6 | 222,8 |
kasvu-% | 16,4 % | 15,7 % | 9,9 % |
EBIT (oik.) | 37,1 | 44,3 | 52,1 |
EBIT-% (oik.) | 21,2 % | 21,9 % | 23,4 % |
EPS (oik.) | 1,38 | 1,69 | 2,05 |
Osinko | 0,75 | 0,85 | 1,00 |
Osinko % | 1,6 % | 1,9 % | 2,2 % |
P/E (oik.) | 33,35 | 26,72 | 22,00 |
EV/EBITDA | 21,64 | 17,20 | 14,47 |
