Harvia laaja raportti: Tavoitteiden mukaista arvonluontia lähivuodet
Harvia on alansa johtava yhtiö, jolla on selkeitä kilpailuetuja. Tämä mahdollistaa hyvän pääoman tuoton ja arvonluonnin, jonka lisäksi yhtiön pääoman allokointi yritysostoihin on ollut onnistunutta. Arvostustaso (esim. 2025 P/E 25x) on kuitenkin korkea, jolloin tuotto-odotus jää vaisuksi. Nostamme tavoitehinnan 37 euroon (aik. 35e) keskipitkän aikavälin ennusteiden noston myötä ja toistamme myy-suosituksen.
Maailman johtava sauna- ja spa-alan yhtiö
Harvia on maailman suurin sauna- ja spa-alan yhtiö. Yhtiö itse arvioi markkinaosuudekseen noin 5 %, joka tarkoittaa, että Harvialle relevantista tuotemarkkinasta sen osuus olisi noin 10 %. Yhtiö on kasvattanut selvästi markkinaosuuksiaan viimeisen kuuden vuoden aikana (sekä yritysostoilla että orgaanisesti). Kasvua on tullut etenkin Pohjois-Amerikasta, joka onkin Harvian liikevaihdosta jo 33 % (H1’24). Globaali markkina on viime vuosien isojen vaihtelujen jälkeen palaamassa kasvuun, jonka Harvia uskoo lähivuosina olevan yli 5 % vuodessa.
Harvialla on selkeät kilpailuedut ja matalat pääomatarpeet, jotka tukevat vahvaa arvonluontia
Harvialla on mielestämme useita selviä kilpailuetuja, jotka tukevat yhtiön kannattavaa kasvua ja arvonluontia. Ne koskevat etenkin puu/sähkökiukaiden ja niiden komponenttien markkinaa. Nämä vastaavat noin 60 % Harvian myynnistä. Harvian kilpailuedut ovat mielestämme: 1) vertikaalinen integraatio ja oma suunnittelu, 2) skaalaedut (tuotannossa), 3) vahva(t) brändi(t), 4) laajat ja pitkäaikaiset jakelusuhteet. Näemme, että yhtiö on onnistunut erinomaisesti vuodesta 2014 alkaen ajamaan Harvian kansainvälistä kasvua ja vahvistamaan näitä kilpailuetuja. Harvia on samalla pystynyt luomaan mielestämme kilpailuetua myös kokonaisten saunojen tuoteryhmässä USA:ssa. Yhtiö on myös mielestämme onnistunut luomaan arvoa allokoimalla pääomia yritysostoihin, jonka suhteen myös tänä vuonna tehty ThermaSol-kauppa näyttää lupaavalta. Kilpailuedut ja matalat pääomatarpeet mahdollistavat yhtiölle yli 20 % sijoitetun pääoman tuoton tulevina vuosina.
Keväällä päivitetyt tavoitteet tähtäävät kasvun kiihdyttämiseen, ennustamme tavoitteiden täyttyvän
Harvia päivitti viime keväänä taloudelliset tavoitteensa ja tavoittelee nyt 10 %:n vuosittaista liikevaihdon kasvua (sisältäen yritysostot) sekä yli 20 %:n liikevoittomarginaalia. Uskomme Harvian yltävän näihin tavoitteisiin, sillä ThermaSol-kaupan myötä 2024-25 kasvu on noin 15 % pa. ja 2026-27 pelkästään orgaanisestikin ylletään lähes tavoiteltuun 10 %:n kasvuvauhtiin. Kasvua ajaa viime vuosien tapaan Euroopan ulkopuoliset alueet, jossa etenkin USA:n kasvua tukee laajentuminen vahvemmin höyry- ja infrapunatuotteisiin. Odotamme Harvian myös pitävän kannattavuuden tavoitetasolla, 22-23 %:ssa. Kasvupanostukset näkyvät kuitenkin marginaalissa, joka ei kasvusta huolimatta skaalaudu ennusteissamme ylöspäin. Teimme vain marginaalisia ennustemuutoksia (0-1 %).
Arvostus on korkea, tuotto-odotus jää heikoksi, vaikka yhtiö luo hyvin arvoa ja kassavirtaa
Harvian arvostustaso (esim. EV/EBIT 2025 19x, P/E 25x) on mielestämme korkea, vaikka pidämme yhtiön pääoman tuottoa ja allokointia sekä kassavirran luontikykyä erinomaisina ja siten kertoimet maltillistuvat tulevina vuosina. Uskomme Harvian pääoman allokoinnin olevan jatkossakin arvoa luovaa ja siten rahan ohjaaminen joko yritysostoihin ja/tai suurempiin osinkoihin tukevan sijoittajan tuotto-odotusta. Näemme Harvian myös mahdollisena yritysostokohteena, mutta nykyarvostuksella se olisi mielestämme ostajan kannalta varsin kallis. Kokonaisuutena tuotto-odotus jää tällä arvostustasolla kuitenkin heikoksi etenkin 12 kuukauden horisontilla.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Harvia
Harvia on vuonna 1950 perustettu, liikevaihdolla mitattuna yksi maailman johtavista sauna- ja spa-markkinoilla toimivista yhtiöistä. Yhtiöllä on kattava tarjooma kiukaista ja kiuaskomponenteista aina kokonaisiin sauna- ja spa-ratkaisuihin. Harvian asiakkaita ovat niin kuluttaja-asiakkaat kuin sauna- ja spa-alan ammattilaiset. Harvian tuotteita myydään jälleenmyyntiverkoston kautta maailmanlaajuisesti.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut24.09.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 150,5 | 171,9 | 200,1 |
kasvu-% | −12,68 % | 14,18 % | 16,43 % |
EBIT (oik.) | 33,7 | 38,4 | 44,2 |
EBIT-% (oik.) | 22,41 % | 22,36 % | 22,11 % |
EPS (oik.) | 1,28 | 1,46 | 1,71 |
Osinko | 0,68 | 0,72 | 0,80 |
Osinko % | 2,67 % | 1,67 % | 1,85 % |
P/E (oik.) | 19,84 | 29,63 | 25,27 |
EV/EBITDA | 13,07 | 19,52 | 16,44 |