H&M Q1'25 -ennakko: Riski/tuotto -suhde houkutteleva hitaammasta elpymisestä huolimatta
Automaattikäännös: Alkuperäinen julkaistu englanniksi 18.3.25 klo 8:31. Huomioithan, että automaattikäännös kattaa toistaiseksi vain tämän tekstin ja voi sisältää virheitä. Voit antaa automaattikäännösten laadusta ja mahdollisista virheistä palautetta täällä.
Uskomme, että H&M:n Q1:n (joulu-helmikuu) bruttokatteeseen kohdistuneet vastatuulet, kuten panostukset hintoihin, kasvaneet alennukset ja ulkoisten tekijöiden negatiiviset vaikutukset, ovat olleet odotettua voimakkaampia. Tämän seurauksena olemme laskeneet tulosennusteitamme. Odotamme kuitenkin edelleen tuloskasvun ja osingon tarjoavan hyvän tuotto-odotuksen, mikä yhdessä analyysipäivityksemme jälkeisen laskeneen arvostuksen kanssa (osakekurssi -9 %) pitää riski/tuotto -suhteen hyvänä. Näin ollen toistamme Lisää-suosituksemme, mutta laskemme tavoitehintamme 150 SEK:iin osakkeelta (aik. SEK 160) matalampien ennusteiden takia.
Odotamme jatkuvia vastatuulia bruttokatteelle Q1:llä
H&M tiedotti aiemmin Q4-raporttinsa yhteydessä, että sen Q1 oli alkanut vahvasti joulukuun ja tammikuun myynnin kasvaessa 4 %. Lukuun sisältyi kuitenkin Black Fridayn suotuisa ajoitusvaikutus, ja ennustamme myynnin kasvun olevan taustalla noin 2–3 %. Lisäksi, koska viime vuoden helmikuu oli karkausvuosi, odotamme, että yhdellä kaupankäyntipäivällä vähemmän on negatiivinen vaikutus vuoden 2025 helmikuuhun. Kokonaisuudessaan ennustamme noin 2 %:n liikevaihdon kasvua paikallisissa valuutoissa Q1:lle ja raportoitua 4 %:n kasvua valuuttakurssien positiivisen vaikutuksen vuoksi.
Bruttokatteessa H&M kohtaa edelleen useita bruttokatteen vastatuulia, kuten hintainvestointeja, kasvaneita alennuksia ja ulkoisten tekijöiden, kuten valuuttakurssien ja rahdin, negatiivisia vaikutuksia. Vaikka odotamme H&M:n tehokkuustoimien todennäköisesti kompensoivan osan näistä negatiivisista vaikutuksista, ennustamme bruttokatemarginaalin laskevan viime vuoden 51,5 %:sta 50,9 %:iin Q1’25:lla.
Kiinteiden kulujen osalta odotamme hyvän kulukurin jatkuvan yhtiön tehostamistoimien ansiosta. Lisäksi H&M kirjasi Q1’24:lla 161 MSEK:n kertaluonteisen kulun liittyen kustannussäästötoimenpiteisiin, mikä tarjoaa positiivisen myötätuulen Q1’25:lle. Odotamme kuitenkin markkinointipanostusten kasvun nostavan operatiivisia kuluja. Kaiken kaikkiaan odotamme operatiivisten kulujen osuuden liikevaihdosta laskevan hieman viime vuoden tasosta, mikä yhdessä liikevaihdon kasvun kanssa auttaa kompensoimaan alhaisemman bruttokatemarginaalin negatiivista vaikutusta. H&M julkistaa Q1-tuloksensa torstaina 27. maaliskuuta.
Matalammat ennusteet, mutta silti positiivinen liikevaihdon ja marginaalin kehitys 2025-27
Olemme vuosien 2025–2027 liikevaihdon kasvuennusteissa ja marginaalinäkymissä varovaisempia odottaessamme hitaampaa elpymistä ja Yhdysvaltojen ja Kiinan välisiin tulleihin liittyvien riskien vuoksi. Yhdysvaltojen osuus H&M:n liikevaihdosta on noin 15 %, kun taas Kiinan osuus sen hankinnasta on noin 25 %. Näkemyksemme mukaan on olemassa riski, että tariffikustannuksia ei voida siirtää kuluttajille ilman, että sillä on merkittävä vaikutus myyntimääriin, ainakaan välittömästi. Siitä huolimatta odotamme edelleen keskisuurta yksinumeroista kasvua keskipitkällä aikavälillä. Odottaessamme suhteellisen vakaata bruttokatemarginaalia tulevina vuosina, tämän pitäisi tarjota jonkin verran operatiivista vipua. Näin ollen odotamme EBIT-marginaalin asteittain paranevan vuoden 2024 7,4 %:sta kohti vuoden 2027 9 %:a. H&M tavoittelee edelleen pitkän aikavälin 10 %:n EBIT-marginaalia, jonka saavuttaminen on nykyisillä näkymillä mielestämme haastavaa.
Edelleen hyvä tuotto-odotus nykyisellä arvostustasolla
H&M:n P/E-luvut vuosille 2025 ja 2026 ovat 18x ja 14x, mikä alittaa H&M:n historialliset arvostustasot, kun otetaan huomioon 10 ja 5 vuoden mediaanit, jotka ovat noin P/E 20x. Myös EV/EBIT-näkökulmasta (2025: 15x, 2026: 13x) yhtiön kertoimet näyttävät suhteellisen houkuttelevilta, olettaen, että ennustamamme tuloskäänne toteutuu. Näkemyksemme mukaan odotettu tuloskasvu ja osinko tarjoavat hyvän kokonaistuotto-odotuksen suhteessa tuottovaatimukseemme. Myös DCF-mallimme on plussalla, linjassa tavoitehintamme kanssa, mikä viittaa nousuvaraan. Kaiken kaikkiaan pidämme siten riski/tuotto -suhdetta hyvänä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
H&M
Hennes & Mauritz is a retail chain. The range consists of clothing, shoes, and accessories. The group also includes brands such as COS, Monki, Weekday, Cheap Monday, and Other Stories. Today, the company also conducts business in home furnishings via H&M Home. The company has a presence in all global regions. H&M was originally founded in 1947 and is headquartered in Stockholm, Sweden.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut18.03.
2024 | 25e | 26e |
---|
2024 | 25e | 26e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 234 478,0 | 242 200,0 | 256 246,0 |
kasvu-% | −0,7 % | 3,3 % | 5,8 % |
EBIT (oik.) | 17 505,0 | 18 155,2 | 21 728,6 |
EBIT-% (oik.) | 7,5 % | 7,5 % | 8,5 % |
EPS (oik.) | 7,33 | 7,64 | 9,52 |
Osinko | 6,80 | 7,50 | 8,50 |
Osinko % | 4,5 % | 5,5 % | 6,2 % |
P/E (oik.) | 20,45 | 17,91 | 14,39 |
EV/EBITDA | 7,72 | 7,11 | 6,40 |
