H&M: Nyt ei ole oikea aika toivoa kannattavuuskäännettä
Automaattikäännös: Alkuperäinen julkaistu englanniksi 9.4.25 klo 9:01. Huomioithan, että automaattikäännös kattaa toistaiseksi vain tämän tekstin ja voi sisältää virheitä. Voit antaa automaattikäännösten laadusta ja mahdollisista virheistä palautetta täällä.
Olemme päivittäneet H&M:n lyhyen ja keskipitkän aikavälin ennusteitamme mahdollisten tariffien, talouskasvun hidastumisen odotusten ja kasvavan epävarmuuden valossa. Näkemyksemme mukaan tätä heijastavat lyhyen aikavälin arvostuskertoimet eivät ole erityisen houkuttelevia. Näin ollen laskemme suosituksemme vähennä-tasolle (aik. lisää) ja laskemme tavoitehintamme 130 SEK:iin osakkeelta (aik. 145 SEK) pääosin laskeneiden ennusteiden takia.
Sijoitustarina nojaa myynnin kasvun kiihtymiseen
Näkemyksemme mukaan H&M:n sijoitustarina riippuu tuote- ja brändi-investoinneista, joilla pyritään vahvistamaan asiakastarjontaa ja vauhdittamaan myynnin ajamaa kannattavuuden elpymistä. Vaikka H&M:n suurin positiivinen ajuri on selvästi jatkuva liikevaihdon kasvu, suurimmat lähiajan riskit tämän saavuttamiselle ovat mahdolliset tullien suorat negatiiviset vaikutukset, talouskasvun hidastuminen ja heikompi kuluttajaluottamus.
Kiristyvät kauppajännitteet vaikuttavat H&M:ään
Yhdysvaltain hallinnon ajama kiihtyvä kauppasota on mahdollinen uhka H&M:lle ja Yhdysvaltain muotialalle. Yhdysvaltojen osuus H&M:n kokonaismyynnistä vuonna 2024 on noin 13 %, ja yhtiön tärkeimmät tuotantomarkkinat sijaitsevat Aasiassa. Tämän seurauksena tullit todennäköisesti vaikuttavat H&M:ään, jos ilmoitetut toimenpiteet pannaan täytäntöön. Erityisen huolestuttavia ovat Kiinaan kohdistuvat tullit, sillä Kiina on yksi H&M:n suurimmista hankintamarkkinoista, ja siellä on keskusteltu erittäin korkeista tulleista. Kiina on kuitenkin ilmoittanut vastatulleista, ja on edelleen vaikea ennustaa, mitä tulleja lopulta määrätään. Lisäksi muut keskeiset hankintamaat, kuten Bangladesh (37 %:n tulli), Kambodža (49 %) ja Vietnam (46 %), ovat myös joutumassa alttiiksi jyrkille tullikorotuksille. Kuitenkin kaikilla suurimmilla kilpailijoilla on samankaltaisia haasteita. H&M voi olla suhteellisesti vähemmän uhattuna kuin kilpailijat, joilla on paikallisemmat toimitusketjut, koska sen hankintaverkosto on joustava ja maailmanlaajuinen. Lisäksi, koska koko toimiala kohtaa samankaltaisia haasteita, on mahdollista, että osa kohonneista kustannuksista voidaan siirtää kuluttajien maksettavaksi hinnantarkistusten kautta. Uskomme kuitenkin, että uusien tullien suuruutta H&M:n on vaikea kompensoida täysimääräisesti hinnoittelulla, mikä lisää riskiä kannattavuuden heikkenemisestä.
Olemme ottaneet ennusteissamme aiempaa varovaisemman näkemyksen
Olemme laskeneet vuoden 2025 ja 2026 liikevaihtoennusteitamme 1–2 % ottaaksemme huomioon odotetut tullien negatiiviset vaikutukset ja talouskasvun hidastumisen. Lisäksi olemme ottaneet varovaisemman näkökulman bruttokatteisiin, sillä uskomme nykyisten tullien suuruuden olevan H&M:lle haastava siirtää täysimääräisesti asiakkaille. Vaikutus ei kuitenkaan välttämättä ole nähtävissä ennen vuoden 2025 jälkimmäistä puoliskoa, koska Q2:lla myydyt tuotteet ovat todennäköisesti jo Yhdysvalloissa. Olemme kaiken kaikkiaan laskeneet tulosennusteitamme vuosille 2025 ja 2026 noin 6–7 %. Haluamme korostaa, että merkittävää epävarmuutta on edelleen ja tilanne voi muuttua nopeasti, mikä voi vaikuttaa ennusteisiimme ja arvonmääritykseemme. Kauppasodat kuitenkin lisäävät epävarmuutta ja heikentävät kysyntää. Vaikka on edelleen vaikeaa ennustaa lopullista tariffien rakennetta ja tasoa tai niiden kaikkia vaikutuksia, kauppajännitteet aiheuttavat selvästi negatiivisen riskin näkymille.
Heikko riski/tuotto-suhde epävarmassa ympäristössä
Päivitettyjen ennusteidemme mukaan H&M:n P/E- ja EV/EBIT-luvut vuodelle 2025 ovat 18x ja 16x. Nämä arvostuskertoimet ovat linjassa hyväksymiemme arvostuskertoimien kanssa, mutta pidämme niitä suhteellisen neutraaleina nykyisessä epävarmassa toimintaympäristössä. Houkuttelevampia arvostuskertoimia voi löytyä vasta vuoden 2026 kertoimissa (P/E: 14x), vaikkakin nämä ennusteet riippuvat epävarmoista tulosparannuksista, jotka ovat toistaiseksi olleet pettymys. Myöskään osien summa -arvo ei ole riittävästi nykyistä osakekurssia korkeampi, mikä viittaa rajalliseen nousuvaraan arvostuksessa. Kaiken kaikkiaan uskomme, että osake on oikein hinnoiteltu epävarmassa toimintaympäristössä, ja että osakkeen nousuvara edellyttäisi odotettua nopeampaa myynnin kasvua ja kauppasotahuolen vähenemistä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
H&M
Hennes & Mauritz is a retail chain. The range consists of clothing, shoes, and accessories. The group also includes brands such as COS, Monki, Weekday, Cheap Monday, and Other Stories. Today, the company also conducts business in home furnishings via H&M Home. The company has a presence in all global regions. H&M was originally founded in 1947 and is headquartered in Stockholm, Sweden.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut09.04.
2024 | 25e | 26e |
---|
2024 | 25e | 26e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 234 478,0 | 238 133,0 | 249 325,0 |
kasvu-% | −0,7 % | 1,6 % | 4,7 % |
EBIT (oik.) | 17 505,0 | 16 440,2 | 20 218,1 |
EBIT-% (oik.) | 7,5 % | 6,9 % | 8,1 % |
EPS (oik.) | 7,33 | 6,85 | 8,81 |
Osinko | 6,80 | 7,50 | 8,50 |
Osinko % | 4,5 % | 5,4 % | 6,1 % |
P/E (oik.) | 20,45 | 20,29 | 15,78 |
EV/EBITDA | 7,72 | 7,55 | 6,73 |
