Fiskars: Tulosvaroitusriski ilmassa
Kuluttajakysyntä on jatkunut heikkona, jonka myötä laskimme hieman ennusteitamme tälle vuodelle. Ennusteemme oik. liiketuloksen osalta on nyt 108 MEUR, kun Fiskars on ohjeistanut tuloksen olevan hieman yli viime vuoden 110 MEUR:n tason. Toistamme osakkeelle myy suosituksen ja 15 euron tavoitehinnan.
Laskimme ennusteita vaisuna jatkuneen markkinan takia
Käsityksemme mukaan kuluttajakysyntä Euroopassa on jatkunut vaisuna ja samalla Fiskarsille tärkeän USA:n markkinan kuluttajakysyntä on näyttänyt jopa pieniä heikentymisen merkkejä. Tämän vuoksi laskimme liikevaihtoennustetta lähinnä Q4’24:n osalta ja odotamme nyt pienen kasvun sijaan vertailukauden tasoista liikevaihtoa Q4:llä. Koko vuoden tasolla liikevaihtoennusteen lasku oli kuitenkin vain -1 %, mutta liikevoiton osalta -5 %. Odotamme edelleen oik. liikevoiton kääntyvän kasvuun vertailukauteen nähden Q3-Q4, mutta parannus on aiemmin ennustamaamme pienempi. Tulevien vuosien ennusteisiin emme tehneet oleellisia muutoksia.
Ohjeistukseen pääseminen alkaa näyttämään tiukalta
Fiskarsin ohjeistus odottaa vertailukelpoisen liikevoiton olevan hieman yli 2023 tason (110 MEUR). Jos huomioidaan Georg Jensen koko vuodelta 2023, Fiskarsin pro forma oik. liikevoitto oli 101 MEUR (koska GJ:n Q1-Q3’23 tulos oli negatiivinen), johon nähden ohjeistus vaatii selvempää parantumista. Orgaanisen kasvun puuttuessa tämä tulee pelkästään tehostamistoimilla ja Georg Jensen-kaupan synergioilla. H1:llä Fiskarsin orgaaninen liikevaihdon kehitys oli -5 % ja oik. liiketulos noin 10 MEUR vertailukautta jäljessä. Tuloksen osalta pitäisi siis pystyä loppuvuonna parantamaan yli 10 MEUR, jotta ohjeistukseen yllettäisiin. Ottaen huomioon, että Georg Jensen sisältyi jo Q4’23 lukuihin pidämme tätä haastavana heikkona jatkunut kuluttajakysyntä huomioiden. Ennustamme nyt koko vuodelle 108 MEUR:n oik. liikevoittoa, joka jää hienoisesti yhtiön ohjeistuksen alapuolelle.
Orgaanista kasvua ja selkeä marginaaliparannus ennusteissa 2025-26
Fiskars on nykyisen johdon kaudella eli viimeisen 3-4 vuoden aikana suuntautunut selkeämmin kasvuun, mutta pyrkii samaan aikaan parantamaan kannattavuutta. Heikentyneen markkinakysynnän vuoksi kasvua ei kuitenkaan ole saatu ja oikaistu liikevoittotaso painui vahvojen 2021-22 jälkeen viime vuonna koronaa edeltäneelle noin 100 MEUR:n tasolle (kun lasketaan Georg Jensen koko vuodelle). Tämäkin vuosi jää suhteellisen lähelle samaa tasoa, joka tarkoittaa tuloksen ilman Georg Jenseniä olevan jopa 2016-19 vuosia heikompi. Näemme nykyisen johdon toimet ja strategian sinällään hyvinä, mutta yhtiön tavoittelema tulostaso kaipaa selvästi lisää volyymiä johon vaaditaan markkinan toipumista. Tämä ei tule tapahtumaan vielä tänä vuonna ja mitä pidempään kysyntä jatkuu vaisuna, sitä enemmän myös ensi vuoden kasvuvauhtia kohtaan kasaantuu negatiivistä riskiä. Odotamme kuitenkin selvää orgaanista kasvua ja marginaalin parantumista vuosina 2025-26. Marginaalin nousu on mielestämme sidoksissa kasvuun, eli kasvun jäädessä heikoksi, marginaalikaan tuskin merkittävästi paranisi.
Neutraalikin arvostus vaatii reipasta tuloskasvua nykytasolta
Fiskarsin 2024-25 arvostuskertoimet (esim. P/E 15-17x) ovat yli hyväksyttävien kertoimiemme ja vasta vuoden 2026 ennusteilla niiden sisällä. Näin ollen näemme osakkeen tuotto-odotuksen heikkona lähivuosien hyvistä tuloskasvuodotuksista huolimatta. Nähdäksemme 2022-23 aikana selvästi heikentynyt tulostaso sekä osin hieman yllättävä yritysosto toivat kolhun yhtiön sijoitusprofiiliin ja nostivat osakkeen riskitasoa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut04.09.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 129,8 | 1 181,0 | 1 228,6 |
kasvu-% | −9,50 % | 4,53 % | 4,03 % |
EBIT (oik.) | 110,2 | 108,1 | 130,6 |
EBIT-% (oik.) | 9,75 % | 9,15 % | 10,63 % |
EPS (oik.) | 1,01 | 0,94 | 1,04 |
Osinko | 0,82 | 0,85 | 0,90 |
Osinko % | 4,66 % | 5,85 % | 6,20 % |
P/E (oik.) | 17,49 | 15,46 | 13,90 |
EV/EBITDA | 11,32 | 11,61 | 7,72 |