Fiskars: Tulleista vastatuulta
USA on Fiskarsin suurin markkina ja tullit vaikuttavat siihen negatiivisesti. Olemme laskeneet ennusteitamme 5-10 % ja tavoitehintamme 13,5 euroon (aik. 15e). Toistamme vähennä-suosituksen.
USA on Fiskarsin suurin markkina ja tulleilla on selkeitä negatiivisia vaikutuksia
USA muodostaa noin 30 % Fiskars-konsernin liikevaihdosta ja Fiskars-segmentin osalta noin puolet, Vita-segmentissä USA:n osuuden ollessa selvästi pienempi (noin 10 %). Paikallisesti USA:ssa tuotetaan Gerber-brändin tuotteita, jotka ovat kokonaisuudessaan noin 8 % Fiskars-konsernin liikevaihdosta. Loput USA:ssa myydyistä tuotteista tuodaan muualta ja ne ovat siten alttiita tulleille. Konsernitasolla noin puolet tuotteista yhtiö valmistaa itse ja Fiskars-segmentin osalta valmistus tapahtuu EU-alueella. Vita-segmentin osalta yhtiöllä on isoja tehtaita Euroopan lisäksi myös Aasiassa. Puolet tuotteista tuotetaan alihankintana, jossa Kiina, Vietnam ja Thaimaa ovat suurimpia maita. Kiina on merkittävä maa ja vastaa noin 15 %:a koko konsernin hankinnoista (sisältäen alihankinnan ja oman valmistuksen).
Mikäli tullit tulevat voimaan suunnitellusti, uskomme vaikutusten näkyvän Fiskarsille negatiivisesti vuoden jälkimmäisellä puoliskolla. Ennusteemme olettavat tullien pysyvän voimassa, joskaan ei täysin ilmoitetussa laajuudessa. Arvioimme, että yhtiö ei pysty siirtämään nousseita kuluja täysimääräisesti hintoihin eli sen marginaali heikkenee. Lisäksi tullien nostaessa hintoja, kysyntä todennäköisesti heikkenee ainakin USA:ssa ja kauppasodan laajuudesta riippuen potentiaalisesti myös muualla. Fiskarsin kilpailijat ovat pitkälti samassa tilanteessa, jonka vuoksi hinnat todennäköisesti nousevat asteittain. Uskomme kuitenkin heikentyneen kysynnän ja tullien tuomien kulunousujen iskevän Fiskarsin tulokseen myös lähivuosina. Näiden vaikutusten takia olemme leikanneet vuosien 2025-27 tulosennusteita 5-10 %. Tullien suhteen tilanne voi muuttua nopeastikin ja niiden vaikutuksetkin ovat vielä osin hämärän peitossa. Tarkennamme luonnollisesti ennusteitamme jos ja kun uutta tietoa saadaan.
Tämän vuoden ennuste vielä ohjeistuksen mukainen
Fiskars ohjeistaa tälle vuodelle parantuvaa oik. liikevoittoa (111,4 MEUR tasosta). Fiskars on kertonut jo ennen tuoreimpia tulliuutisia, että toimintaympäristön odotetaan pysyvän haastavana, eikä yhtiö tuntunut odottavan liikevaihdon kasvun tuovan merkittävää tukea tänäkään vuonna. Tulosta tukee yhtiön mukaan bruttokatemarginaalin odotettu parantuminen ja tehostamisohjelmista ja muista tehokkuustoimista tehdyt säästöt. Toisaalta yhtiö kertoi panostavansa merkittävästi tänä vuonna ”kysynnän luontiin” esim. markkinointia lisäämällä. Tämä luonnollisesti rajoittaa tulosparannusta, sillä panostuksen vaikutukset tulevat osin vasta pidemmällä aikavälillä, jos ovat tullakseen. Markkinaympäristön heikentyessä volyymit eivät ennusteissamme kasva näistä panostuksista huolimatta ja myös tehostamisesta saadut säästöt valuvat pitkälti tullien ja muiden nousevien kustannusten kompensoimiseen. Käsityksemme mukaan vuosi on alkanut suhteellisen vaisusti ja odotamme Q1:n liikevaihdon ja oik. liikevoiton olevan suunnilleen vertailukauden tasolla.
Arvostus ei houkuta
Fiskarsin vuoden 2025 arvostuskertoimet (esim. P/E 16x) ovat yli hyväksyttävien kertoimiemme ja vasta vuoden 2026 ennusteilla niiden sisällä. Näin ollen näemme osakkeen tuotto-odotuksen muodostuvan lähinnä osinkotuotosta ja olevan vaisu lähivuosien tuloskasvuodotuksista huolimatta. Lähivuosien tuloskasvuennusteet vaativat volyymien kasvua ja sen myötä kannattavuuden parantumista, joka näyttää entistä epävarmemmalta nykyisessä talousympäristössä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut09.04.
2024 | 25e | 26e |
---|
2024 | 25e | 26e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 157,1 | 1 170,8 | 1 218,1 |
kasvu-% | 2,4 % | 1,2 % | 4,0 % |
EBIT (oik.) | 111,5 | 115,2 | 128,6 |
EBIT-% (oik.) | 9,6 % | 9,8 % | 10,6 % |
EPS (oik.) | 1,07 | 0,91 | 1,05 |
Osinko | 0,84 | 0,85 | 0,87 |
Osinko % | 5,6 % | 6,0 % | 6,1 % |
P/E (oik.) | 13,97 | 15,60 | 13,48 |
EV/EBITDA | 14,11 | 9,44 | 7,54 |
