Fiskars Q2'24: Heikon markkinan paine jatkuu
Fiskarsin Q2-tulos oli lähellä odotuksia ja koko vuoden ohjeistus toistettiin. Vaisuna jatkuva kysyntä ajoi kuitenkin ennusteitamme alas, ensi vuodelle jopa 10 %. Näemme osakkeen arvostuksen hinnoittelevan jo tulevien vuosien tuloskasvua, joka on mielestämme ennenaikaista. Toistamme myy-suosituksen ja 15 euron tavoitehinnan.
Georg Jensenin tulosparannus nosti tuloksen lähes ennusteisiin heikosta liikevaihdosta huolimatta
Fiskarsin orgaaninen liikevaihto laski 5 % Q2:lla, joka oli ennustamaamme (2 %) suurempi. Georg Jensen kauppa tuki raportoidun liikevaihdon kasvua, joka oli 5 %. Fiskarsin oik. liikevoitto laski 19 MEUR:oon vertailukauden 24 MEUR:sta, hieman alle ennusteemme (20 MEUR). Ilman Georg Jenseniä Fiskarsin tulos olisi tippunut lähes 15 MEUR:n tasoon, mutta tyypillisesti alkuvuonna tappiota tekevä Georg Jensen oli saatu käännettyä lähes 4 MEUR plussalle, joka ajoi Vita-segmentin tuloksen hieman yli ennusteemme. Tämä johtuu mielestämme osin synergioiden arvioimaamme nopeammasta toteutumisesta ja siten kyse on osin ajoituksesta, joka vähentää synergioiden tuomaa tukea ensi vuonna. Molempien segmenttien tulos kuitenkin laski vertailukauteen nähden.
Ohjeistus hieman paremmasta koko vuoden tuloksesta toistettiin
Fiskarsin ohjeistus pysyi ennallaan eli yhtiö odottaa vertailukelpoisen liikevoiton olevan hieman yli 2023 tason (110 MEUR). Uskomme «hieman» tarkoittavan 0–10 % eli karkeasti 110–120 MEUR. Jos huomioidaan Georg Jensen koko vuodelta 2023, Fiskarsin pro forma oik. liikevoitto oli 101 MEUR (koska GJ:n Q1-Q3’23 tulos oli negatiivinen), johon nähden ohjeistus vaatii selvempää parantumista. Orgaanisen kasvun puuttuessa tämä tulee pelkästään tehostamistoimilla ja Georg Jensen-kaupan synergioilla. Laskimme hieman 2024 ennusteitamme ja odotuksemme on nyt oik. liikevoiton osalta 114 MEUR. Tämä vaatii mielestämme liikevaihdon kääntymistä pieneen nousuun Q4’24 ja mikäli kehitys jatkuu heikompana, Fiskarsilla on riski jäädä ohjeistuksestaan. Laskimme tulosennusteita vuodelle 2025 noin 10 %, sillä loivensimme kasvuodotuksiamme ja Georg Jensen synergioiden näkyessä selvästi jo tänä vuonna, niiden positiivinen vaikutus ensi vuodelle jää ennusteissamme pienemmäksi.
Orgaanista kasvua ja selkeä marginaaliparannus ennusteissa 2025-26
Fiskars on nykyisen johdon kaudella eli viimeisen 3-4 vuoden aikana suuntautunut selvästi selkeämmin kasvuun, mutta pyrkii samaan aikaan parantamaan kannattavuutta. Heikentyneen markkinakysynnän vuoksi kasvua ei kuitenkaan ole saatu ja oikaistu liikevoittotaso painui vahvojen 2021-22 jälkeen viime vuonna koronaa edeltäneelle noin 100 MEUR:n tasolle 2023 (kun lasketaan Georg Jensen koko vuodelle). Näemme nykyisen johdon toimet ja strategian sinällään hyvinä, mutta yhtiön tavoittelema tulostaso kaipaa selvästi lisää volyymiä johon vaaditaan markkinan toipumista. Tätä Fiskarskaan ei odota vielä tänä vuonna. Näemme myös yhtiön tavoitteleman 15 %:n oik. liikevoittomarginaalin haastavana, etenkin tavoitevuodelle 2025. Odotamme kuitenkin selvää orgaanista kasvu ja marginaalin parantumista vuosina 2025-26.
Neutraalikin arvostus vaatii reipasta tuloskasvua nykytasolta
Fiskarsin 2024-25 arvostuskertoimet ovat yli hyväksyttävien kertoimiemme ja vasta vuoden 2026 ennusteilla niiden sisällä. Näin ollen näemme osakkeen tuotto-odotuksen heikkona lähivuosien hyvästä tuloskasvusta huolimatta. Nähdäksemme 2022-23 aikana selvästi heikentynyt tulostaso sekä osin hieman yllättävä yritysosto toivat kolhun yhtiön sijoitusprofiiliin ja nostivat osakkeen riskitasoa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut18.07.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 129,8 | 1 189,2 | 1 237,2 |
kasvu-% | −9,50 % | 5,26 % | 4,03 % |
EBIT (oik.) | 110,2 | 113,7 | 131,1 |
EBIT-% (oik.) | 9,75 % | 9,56 % | 10,60 % |
EPS (oik.) | 1,01 | 0,99 | 1,05 |
Osinko | 0,82 | 0,85 | 0,90 |
Osinko % | 4,66 % | 5,61 % | 5,94 % |
P/E (oik.) | 17,49 | 15,29 | 14,45 |
EV/EBITDA | 11,32 | 11,50 | 7,95 |