Finnair Q4'24: Kovaa kasvua ja kulupaineita horisontissa
Finnairin loppuvuosi sujui erinomaisesti kausiluontoisesti usein hiljaisemmalla kvartaalilla ja Q4-raportin kokonaiskuva oli näin ollen positiivinen. Yhtiö hakee kasvua tänä vuonna odotuksiamme aggressiivisemmin ja hinnoittelutilannekin on parantunut, mutta kulupaineet tasapainottavat tilannetta osin. Ohjeistuksen tarkennuksen myötä nostimme lähivuosien liikevaihto- ja kuluennusteitamme reippaasti, mikä ajoi operatiivisia tulosennusteita lievästi ylöspäin. Toimialan kroonisia matalia arvostuksia ja vallitsevia näkymiä peilaten Finnairin arvostus on mielestämme vuoden sihdillä edelleen jokseenkin neutraali. Näin ollen kohotamme Finnairin tavoitehintamme 2,80 euroon (aik. 2,50 €) ja toistamme vähennä-suosituksemme.
Loppuvuosi sujui erinomaisesti kausiluonne huomioiden
Finnairin liikevaihto kasvoi kausiluontoisesti usein melko hiljaisella Q4:llä jopa 7,7 %:lla 784 MEUR:oon. Kasvu oli näin ollen viime vuoden ripeintä ja ylitti sekä meidän että konsensuksen ennusteet. Ylitys syntyi yhdessä Matkustajaliikenteen, Lisäpalvelumyynnin ja Matkapalveluiden vahvasta kehityksestä. Myös Finnairin yksikkötuotto kääntyi neljän kvartaalin laskutrendin jälkeen 4 %:n nousuun, joten alkuvuotta rassannut hintapaine hellitti Q4:lla lähes kokonaan.
Oikaistua liikevoittoa Finnair teki Q4:llä 48 MEUR, mikä vastaa Q4:lle erinomaista 6,1 %:n oikaistua liikevoittomarginaalia. Myös tulos ylitti näin ollen kirkkaasti meidän ja konsensuksen 29 MEUR:n ennusteen. Tulosylitys syntyi liikevaihtopuolella, sillä kulujen kehitys oli kulurivien toistensa neutraloimia maltillisia poikkeamia heijastellen odotustemme mukaista. Alariveillä Finnair kirjasi 36 MEUR:n kertaerät, rahoituskulut olivat hieman odotuksiamme suuremmat ja verot yhtiö kirjasi plussalle. Näin ollen Q4:n EPS painui 0,04 euroa negatiiviseksi. Pääoman palautus (0,11 €/osake) ylitti ennusteemme selvästi.
Ennusteet nousivat ohjeistuksen tarkennuksen myötä
Finnair ohjeisti kapasiteettinsa kasvavan tänä vuonna noin 10 % ja koko vuoden liikevaihtonsa yhtiö arvio olevan 3,3–3,4 miljardia euroa, mitkä ylittivät ennusteemme selvästi. Vastoin aiempia ennakko-odotuksiamme Finnair tarjosi myös tulosohjeistuksen, jonka mukaan yhtiön oikaistu liiketulos on 100–200 MEUR vuonna 2025. Mielestämme tiedotuspolitiikan uudistus on hyvä ja se parantaa läpinäkyvyyttä yhtiön liiketoiminnan kehitykseen. Tulosohjeistus vastasi hyvin odotuksiamme, sillä ennusteemme olivat suunnilleen leveän haarukan keskellä. Vahvaan liikevaihto-ohjeistukseen peilattuna tulosohjeistus on mielestämme kuitenkin vaisuhko ja yhtiö kohtaa sen perusteella merkittävää kustannuspainetta.
Nostimme raportin myötä lähivuosien liikevaihtoennusteitamme noin 6 %:lla. Tämän myötä teimme myös tulosennusteisiimme maltillisia nostoja, vaikka nostimme reippaasti myös kuluennusteitamme etenkin biopolttoaineregulaatioon ja liikennöintimaksuihin liittyen. Odotamme Finnairin oikaistun liikevoiton nousevan tänä vuonna selvästi ja päätyvän annetun haarukan puolivälin yläpuolelle ja paranevan ensi vuonna noin 8 %. Lähiaikojen tuloskasvua tukevat kasvava volyymi, kulutuskysynnän mahdollistama lievä kasvu sekä polttoaineen hinnan maltillinen lasku.
Arvostuskuva säilyy yhä ristiriitaisena
Finnairin vuosien 2025–2026 ennusteidemme mukaiset oikaistut P/E-luvut ovat 8x ja 7x ja vastaavat EV/EBIT-kertoimet 8x ja 7x. Tasot ovat yhtiölle hyväksyttävinä pitämiemme haarukoiden alaosissa, kun taas suhteellisesti Finnair on arvostettu eurooppalaisia ydinverrokkejaan korkeammalle. DCF taas antaisi niin ikään lievästi positiivisen signaalin arvostuksesta. Kokonaisuutena arvostuskuva säilyy näin ollen ristiriitaisena, emmekä näe tuotto-odotusta korkeaa tuottovaatimusta korkeampana vuoden sihdillä. Jatkamme siten varovaisella näkemyksellä osakkeen suhteen toistaiseksi.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut14.02.
2024 | 25e | 26e |
---|
2024 | 25e | 26e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 048,7 | 3 315,5 | 3 362,0 |
kasvu-% | 2,0 % | 8,7 % | 1,4 % |
EBIT (oik.) | 151,4 | 168,2 | 183,0 |
EBIT-% (oik.) | 5,0 % | 5,1 % | 5,4 % |
EPS (oik.) | 0,33 | 0,39 | 0,41 |
Osinko | 0,11 | 0,11 | 0,13 |
Osinko % | 4,7 % | 4,1 % | 4,8 % |
P/E (oik.) | 7,10 | 6,86 | 6,51 |
EV/EBITDA | 3,27 | 2,64 | 2,27 |
