Cargotec: Lisätietojen odotteluksi meni
Cargotec/Hiabin markkinat ovat tasaiset ja sama koskee yhtiön omaa liikevaihto- ja kannattavuuskehitystä. 2024-2026:n ennustemuutoksemme johtuvat MacGregorin siirrosta lopetettavin liiketoimintoihin. Yhtiön ja osakkeen arvostuskuva on kuitenkin tällä hetkellä epäselvä ennen kuin uuden kokonaisuuden taserakenne julkistetaan ja samasta syystä monien arvostusmittareiden soveltuvuus on väliaikaisesti heikentynyt. Arvioimme kuitenkin, että yliarvostuksesta merkittävä osa on poistunut ja nostamme suosituksemme vähennä-tasolle (aik. myy) entisellä 51,00 euron tavoitehinnalla.
Ennustemuutoksissa näkyy MacGregorin poistuminen
Cargotecin hiljaista aikaa edeltävä analyytikkopuhelu ei tarjonnut yhtiön kohdemarkkinoista oleellista uutta tietoa. Asiakaskäyttäytyminen on jatkunut samanlaisena kuin Q3:lla, myös maantieteellisesti. Hiab on onnistunut hyvin kaupallisissa toimenpiteissään ja komponentti-kustannusten sekä oman hinnoittelun välinen optimointi on sujunut hyvin, mikä on turvannut sekä liikevaihtoa että marginaaleja. Cargotec raotti hieman Hiabin 2025-näkymiä ja sanoi, että H1’25:n markkinakuva ei juuri poikkea 2024:stä. Hiabin tilauskertymä on ollut tasainen Q2’24:ltä lähtien ja tämä indikoi myös tulevaa liikevaihdon kehitystä. Volyymit sekä kustannusten hallinta tulevat olemaan keskeiset marginaaliajurit ja nyt implementointivaiheessa oleva 20 MEUR:n kulusäästöohjelma turvaa 2025:n marginaaleja. Cargotec toisti aiemmin esittämänsä eli yhtiö tulee Q4’24:llä kirjaamaan MacGregorin myynnistä -200 MEUR:n vähennyskelvottoman tappion, joka kirjataan liikearvon alennuksena. Cargotec korosti, että MacGregorin myynnin jälkeinen tase tulee olemaan erittäin vahva ja yhtiö väläytti jälleen ylimääräisen osingonjaon mahdollisuutta. Tilanteen arviointia vaikeuttaa kuitenkin se, että vertailukelpoista pro forma -tasetta vuoden 2023 lopusta ei ole vielä esitetty. Vuosien 2024-2026 ennustemuutoksemme perustuvat MacGregorin siirtämiseen lopetettaviin liiketoimintoihin, joten numerot vastaavat nyt vain ”vanhaa” Hiabia. Olemme myös mallintaneet 1,00 euron / osake ylimääräisen osingonjaon tapahtuvaksi vuoden 2025 tuloksesta.
Arvostuskuva on nyt epäselvä
Cargotecin osakkeen kokonaistuotto-odotus on vuoden 2025 EV/EBITDA- ja EV/EBIT-kertoimien pohjalta laskettuna negatiivinen. Laskelman EV-komponenttiin kohdistuvan suuren epävarmuuden vuoksi emme kuitenkaan tällä hetkellä perusta sijoitussuositustamme tähän mittariin. Koska verrokit ovat lähes kauttaaltaan selvästi velkaantuneempia kuin Cargotec tulee (todennäköisesti) olemaan, soveltuu EV/EBIT-kerroin lähtökohtaisesti vertailuun paremmin kuin P/E. Silti myös EV/EBIT indikoi Cargotecin osakkeelle noin +30 %:n arvostuspreemiota vuoden 2025 kertoimilla. Taserakenteeseen liittyvä epävarmuus huomioidenkin Cargotecin osake vaikuttaa edelleen ylihintaiselta. DCF-malli antaa osakkeelle vaatimattoman +4 %:n nousuvaran. Tälläkään perusteella osaketta ei nykytiedoilla voida pitää houkuttelevasti hinnoiteltuna, mutta yliarvostus ei ole yhtä näkyvää kuin muilla menetelmillä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Cargotec
Cargotec on johtava lastin- ja kuormankäsittelyalan ratkaisujen toimittaja, jonka tavoite on olla älykkään lastinkäsittelyn markkinajohtaja. Liiketoiminta-alueista Hiab on maailman johtava älykkäiden ja vastuullisten kuormankäsittelyratkaisujen toimittaja, jonka asiakkaat edustavat logistiikka-, maakuljetus- ja monia muita toimialoja. MacGregor on vastuullisen merilastin ja kuormankäsittelyn johtava toimija, jonka asiakkaita ovat laivanrakentajat, varustamot ja operaattorit.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut14.01.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 786,5 | 1 638,9 | 1 631,3 |
kasvu-% | −16,74 % | −8,26 % | −0,46 % |
EBIT (oik.) | 219,2 | 234,0 | 229,4 |
EBIT-% (oik.) | 12,27 % | 14,28 % | 14,06 % |
EPS (oik.) | 2,40 | 2,66 | 2,53 |
Osinko | 2,15 | 1,33 | 2,35 |
Osinko % | 4,08 % | 2,79 % | 4,92 % |
P/E (oik.) | 21,97 | 17,92 | 18,87 |
EV/EBITDA | 14,26 | 11,97 | 10,25 |