Alma Media: Vakuuttava suorittaminen ansaitsee arvonsa
Alma Median odotetun hyvät Q4-luvut sinetöivät olosuhteet huomioiden varsin onnistuneen vuoden 2024. Yhtiön vakaa ohjeistus vuodelle 2025 täytti ennusteidemme asettamat odotukset ja mittavaa kannattavuusparannusta keskipitkälle aikavälille viitoittava uusi taloudellinen tavoite oli positiivinen yllätys. Olemme tehneet lyhyen tähtäimen ennusteisiimme hienosäätöä, kun taas pitkän tähtäimen ennusteemme kohosivat. Tätä ja hieman laskenutta tuottovaadetta heijastellen nostamme tavoitehintamme 13,00 euroon (aik. 11,0 euroa) ja suosituksemme lisää-tasolle. Alma Median toimitusjohtajan Q4-haastattelu on katsottavissa tästä linkistä.
Varsin odotuksien mukaiset Q4-luvut
Alma Median Q4-luvut olivat kokonaisuutena varsin hyvin linjassa meidän ennusteidemme kanssa. Yhtiön liikevaihto kasvoi 4 % vertailukaudesta, mikä vastasi hyvin 5 %:n kasvuennustettamme. Kasvun taustalla oli odotettu tekijä eli Marketplaces-segmentin epäorgaaninen kasvu, kun taas orgaaninen kasvu oli odotetun tiukassa kestokulutus hyödykkeiden investointinäkymää sekä mainos- ja rekrytointimarkkinoita heijastellen. Lievästi ennusteitamme parempaa kannattavuutta mukaillen Alma Media ylsi Q4:llä 24 %:n liikevoittomarginaaliin ja 19,5 MEUR:n oikaistuun liikevoittoon, mikä ylitti hiuksen hienosti ennusteemme. Kaikkiaan Q4 ja vuosi 2024 oli jatkumoa Alma Median tiukkaan kulukuriin ja liikevaihdon rakenteen muutokseen perustuvaan vakuuttavaan kannattavuuskehitykseen viime vuosien heikossa toimintaympäristössä. Kommentoimme Q4-tulosta jo torstain aamukatsauksessa ja kommenttimme on luettavissa täällä.
Kannattavuusrimaa nostettiin
Tulospäivän isoin uutinen oli päivitetyt taloudelliset tavoitteet, kun yhtiö kohotti pitkän aikavälin kannattavuustavoitteen yli 30 %:n (aik. yli 25 %). Yli 5 %:n kasvu ja alle 2,5x nettovelka/käyttökatteen tavoitteensa yhtiö toisti. Kannattavuustavoite on määrä saavuttaa kolmen vuoden päästä ja se perustuu jo nähdyn ja edelleen jatkuvan liikevaihdon rakenteen muutoksen lisäksi tuotekehitykseen pohjautuvan korkeamman lisäarvon tuotteiden marginaalipotentiaaliin. Tunnistamme tämän potentiaalin, mutta samaan aikaan on muistettava, että osaltaan sen ulosmittaaminen edellyttää nähtyä ripeämpää liikevaihdon kasvua. Tämä taas vaatii vahvempaa yleistä talouskehitystä.
Positiivisia ennustemuutoksia pidemmälle tähtäimelle
Alma Media antoi vuodelle 2025 ohjeistuksen, jonka mukaan sen liikevaihdon (2024: 313 MEUR) ja oikaistun liikevoiton (2024: 76,9 MEUR) arvioidaan olevan vuoden 2024 tasolla. Nämä sanamuodot olivat arviomme mukaan linjassa maltillista tuloskasvua odottaneiden ennusteidemme kanssa ja olemme tehneet ennusteisiimme vain pientä hienosäätöä vuosille 2025-2026. Viime vuosien vakuuttavien kannattavuusnäyttöjen ja korkean kannattavuuden omaavien liiketoimintojen kasvunäkymien pohjalta olemme kuitenkin kohottaneet keskipitkän ja pitkän aikavälin ennusteitamme. Taloudellisen tavoitteen asemattamaan rimaan suhteutettuna vuosien 2027-2028 marginaaliennusteemme (26,1 ja 26,8 %) ovat kuitenkin maltilliset.
Tuotto-odotus kampeaa tuottovaateen yläpuolelle
Edellisen 12 kk:n tuloksella laskettuna osakkeen oikaistut P/E- ja EV/EBIT-kertoimet ovat 17x ja noin 14x. Näkemyksemme mukaan Alma Median korkea pääoman tuotto, hyvä kassavirrantuottokyky ja kasvunäkymä huomioiden nämä arvostuskertoimet ovat melko perustellulla tasolla. Siten tuotto-odotus nojaakin ennustamamme tuloskasvun ja osingon yhdistelmään, jonka arvioimme kampeavan hieman laskemamme tuottovaateen yläpuolelle. Arvostuksen nousuvarasta kielii myös päivitetty kassavirtamallimme (13,4e/osake).
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut05.02.
2024 | 25e | 26e |
---|
2024 | 25e | 26e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 312,5 | 326,0 | 335,8 |
kasvu-% | 2,5 % | 4,3 % | 3,0 % |
EBIT (oik.) | 76,9 | 78,8 | 84,7 |
EBIT-% (oik.) | 24,6 % | 24,2 % | 25,2 % |
EPS (oik.) | 0,68 | 0,70 | 0,76 |
Osinko | 0,46 | 0,47 | 0,48 |
Osinko % | 4,2 % | 3,8 % | 3,9 % |
P/E (oik.) | 16,19 | 17,90 | 16,48 |
EV/EBITDA | 11,32 | 12,01 | 10,98 |
