Alma Media laaja raportti: Kasvun käynnistymistä odotetaan säästöliekillä
Alma Median tulovirroista suurin osa muodostuu kasvavista ja korkean kannattavuuden omaavista digitaalisista liiketoiminnoista. Nämä tekijät ja pääoman uudelleen allokoinnin näytöt huomioiden yhtiöllä on arviomme mukaan hyvät edellytykset arvonluontiin. Osakkeen nykyinen arvostus on mielestämme varsin neutraali ja sen tuotto-odotus on hyvin linjassa tuottovaateemme kanssa. Siten toistamme 10,5 euron tavoitehintamme ja laskemme suosituksemme vähennä-tasolle (aik. lisää). Alma Mediasta julkaistu laaja raportti on vapaasti luettavissa yllä olevasta painikkeesta.
Kilpailukykyisiä ja pääosin digitaalisia liiketoimintoja korkealla pääomantuottokyvyllä varustettuna
Alma Median liikevaihdosta 82 % (2023) ja arviomme mukaan vielä tätä suurempi osa tuloksesta muodostuu pitkällä tähtäimellä kasvavista ja hyvin kannattavista digitaalisista liiketoiminnoista. Näiden liiketoimintojen ytimen muodostavat digitaaliset rekrytointipalvelut ja asumisen sekä autoilun markkinapaikat, joissa yhtiöllä on vahvan markkina-aseman ansiosta erinomainen kilpailukyky. Tämä muodostaa vankan pohjan, jonka päälle yhtiö voi kehittää uusia digitaalisia palveluita, jotka vahvistavat tarjoomaa ja arvonluontipotentiaalia. Näiden palveluiden kasvu on myös arvokasta, koska ne eivät tyypillisesti sido merkittävästi pääomaa ja niiden kannattavuus on korkea. Nykyisen liiketoimintaportfolion kasvua hidastaa kotimaan painetun median kehitys, joka arviomme mukaan jatkaa supistumista median murroksen vetämänä. Tämän suhteellinen osuus liikevaihdosta on kuitenkin laskenut varsin kohtuulliselle tasolle (2023: 13 %).
Lyhyen tähtäimen kasvua jarruttaa talouskehitys, pidemmän tähtäimen kasvunäkymä on terve
Arviomme mukaan Alma Median lyhyen tähtäimen liikevaihdon kasvunäkymä on vaisu talouskehitystä peilaten, mikä heijastuu eritoten rekrytointiliiketoimintaan ja mainosmarkkinaan. Keskipitkällä tähtäimellä kasvunäkymä taas on arviomme mukaan kokonaisuutena hyvä, kunhan talouskasvunäkymä kirkastuu. Tätä kokonaiskuvaa peilaten ennustamme yhtiön liikevaihdon kasvavan lähivuosina keskimäärin 2 %:n vuotuista vauhtia (2023-2026e). Odotamme kuluvan vuoden tuloksen laskevan aavistuksen melko vakaata liikevaihdon kehitystä ja yhä lieviä kustannuspaineita sekä tämän vaikutuksia lievittäviä tehostustoimia mukaillen. Keskipitkällä aikavälillä odotamme liikevaihdon kasvun kuitenkin tuovan esiin toimintojen kannattavuuden skaalautuvuutta. Historiassaan Alma Media on onnistuneesti vahvistanut sen kasvua ja kannattavuutta sekä pienemmillä että suurilla yritysostoilla, joita yhtiön rahoitusasema arviomme mukaan mahdollistaa myös jatkossa. Keskeiset riskitekijät linkittyvät päämarkkinoiden talouskehitykseen, jolla on linkki yhtiön palveluiden kysyntään ja niiden korkean kannattavuuden myötä myös tulokseen.
Tuotto/riski-suhde on varsin hyvin tasapainossa
Edellisen 12 kuukauden tuloksella Alma Median osakkeen arvostus on mielestämme neutraali (oik. LTM P/E ~ 15x ja EV/EBIT ~ 13x), eikä arvostuskertoimissa ole mielestämme perusteltua nousuvaraa. Odotamme lähivuosilta maltillista orgaanista tuloskasvua varsin hyvältä vuoden 2023 tasolta. Siten tuloskasvu muodostaa ennusteissamme tuotto-odotukselle lievästi positiivisen ajurin, mikä ei kuitenkaan yhdessä keskimäärin reilun 4,5 %:n lähivuosien osinkotuoton kanssa ylitä tuottovaatimustamme. Osakkeen suhteellisen neutraalia arvostusta kuvaa myös kassavirtamallimme, joka on 10,7 euroa/osake. Tätä taustaa vasten pidämme osakkeen nykyistä tuotto/riski suhdetta varsin tasapainoisena.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut10.06.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 304,9 | 307,4 | 314,1 |
kasvu-% | −1,28 % | 0,85 % | 2,16 % |
EBIT (oik.) | 73,6 | 72,2 | 75,3 |
EBIT-% (oik.) | 24,13 % | 23,50 % | 23,98 % |
EPS (oik.) | 0,66 | 0,63 | 0,66 |
Osinko | 0,45 | 0,46 | 0,47 |
Osinko % | 4,69 % | 4,07 % | 4,16 % |
P/E (oik.) | 14,64 | 18,05 | 17,13 |
EV/EBITDA | 10,21 | 12,30 | 11,40 |