Raisio Oyj: Raisio julkistaa kolmeen kasvualueeseen nojaavan strategian, uudistaa organisaatiorakenteensa ja käynnistää muutosneuvottelut
Raisio Oyj, pörssitiedote 13.3.2025 kello 9.30
Raision hallitus on hyväksynyt yhtiön strategian ja taloudelliset tavoitteet vuosille 2025-2027. Yhtiön tavoitteena on kiihdyttää kasvua olemassa olevien menestysbrändien avulla ja yritysostoilla.
Strategia nojaa kolmeen kasvualueeseen. Raision aamupala- ja välipalatuotteet (Elovena®) sekä sydänterveyden tuotteet (Benecol®) muodostavat yhtiön orgaanisen kasvun lähteet. Sydänterveyttä edistävissä tuotteissa Raision tavoitteena on markkinajohtajuus Suomen ja Iso-Britannian lisäksi Irlannissa ja Puolassa. Lisäksi yhtiö hakee kasvua uusista liiketoimintamahdollisuuksista, joka muodostaa yhtiön kolmannen kasvualueen.
Aamupala- ja välipalatuotteiden sekä sydänterveyden tuotteiden markkinat kasvavat Euroopassa noin 2−3 % vuodessa, ja Raisio tavoittelee markkinoita nopeampaa kasvua. Se voidaan saavuttaa markkinaosuuksia kasvattamalla, maantieteellisellä laajentumisella ja yritysostoilla. Yritysostoilla voidaan vahvistaa Raision markkina-asemia, tukea yhtiön nykyisiä kasvukategorioita tai laajentua uusiin kategorioihin.
Raision vahvojen paikallisten perinnebrändien (esimerkiksi Torino®, Sunnuntai® ja Nalle®) sekä viljapohjaisten teollisuus- ja suurkeittiöratkaisujen ensisijaisena tavoitteena on tuottaa vakaata rahavirtaa konsernin kasvun rahoittamiseksi. Näiden liiketoimintojen kehittämisessä korostuvat tehokkuuden lisääminen ja yhteistyö ulkoisten kumppanien kanssa. Lisäksi Raisiolla on vahvaa osaamista gluteenittomassa kaurassa, jossa yhtiö on yksi merkittävimmistä tuottajista Euroopassa ja tätä asemaa vahvistetaan edelleen.
Raisio jatkaa strategiakaudella merkittäviä panostuksia tutkimustoimintaan. Olemassa olevan liiketoiminnan ja orgaanisen kasvun tukemisen lisäksi tutkimustoiminta keskittyy uusien liiketoimintamahdollisuuksien kehittämiseen, kuten esimerkiksi kaurapohjaisiin lisäarvoa tuottaviin ainesosiin sekä kylläisyyteen ja painohallintaan liittyviin ratkaisuihin. Yhtiö suunnittelee investoivansa tuotekehityskeskukseensa ja panostaa myös kansainväliseen tutkimus- ja startup-yhteistyöhön.
"Haluamme olla kuluttajalähtöinen ja eurooppalainen innovaattori, joka edistää ruokamurrosta uusilla tuotteilla sekä kasvipohjaisilla elintarvikkeilla ja ainesosilla. Tavoitteemme on kasvaa orgaanisesti markkinoita nopeammin. Tämän lisäksi valjastamme kasvun vauhdittamiseksi vahvan taseemme aiempaa tehokkaampaan käyttöön. Tämä tarkoittaa mahdollisuuksia kohdistettuihin yritysostoihin ja panostuksia tutkimustoimintaan", Raision toimitusjohtaja Pasi Flinkman toteaa.
Organisaatiorakenne uudistetaan tukemaan uuttaa strategiaa
Strategiassa liiketoiminta organisoidaan kolmeen alueeseen:
- Aamupala- ja välipalatuotteisiin
- Sydänterveyden tuotteisiin
- Uuteen liiketoimintaan
Strategian toteuttamisen tueksi ja kasvun vaatimien investointien rahoittamiseksi Raisio suunnittelee uudistavansa organisaatiorakennettaan ja toimintamalliaan. Uudistuksen tavoitteena on yhdenmukaistaa raportointi- ja johtamisvastuita sekä vahvistaa resursointia yritysostojen toteuttamista varten. Lisäksi tavoitteena on parempi kustannustehokkuus ja ketterämpi organisaatio. Uuden organisaation oletetaan olevan voimassa vuoden 2025 ensimmäisen vuosipuoliskon lopulla. Raisio raportoi vuoden 2025 ensimmäisen vuosineljänneksen vielä vanhan rakenteen mukaisesti. Uusi raportointirakenne määritetään uuden organisaation voimaantulon yhteydessä.
Raisio käynnistää suunniteltuihin uudistuksiin liittyen muutosneuvottelut ja tiedottaa muutoksista tarkemmin neuvottelujen päätyttyä. Muutosneuvottelujen piiriin kuuluu yhteensä noin 200 henkilöä. Henkilöstön vähennystarpeen arvioidaan olevan enintään 20 henkilöä.
Taloudelliset tavoitteet vuosille 2025−2027
Raision tavoitteena on saavuttaa orgaanisen kasvun avulla vuoden 2027 loppuun mennessä yli 250 miljoonan euron liikevaihto. Liiketuloksen osalta strategiakauden tavoitteena on saavuttaa yli 30 miljoonan euron taso vuoden 2027 loppuun mennessä. Edellä mainitut tavoitteet on määritelty Raision tämänhetkisille liiketoiminnoille eivätkä ne sisällä mahdollisia yritysostoja. Vuonna 2024 Raision liikevaihto oli 226,8 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liiketulos oli 23,4 miljoonaa euroa.
Yhtiön osinkopolitiikka säilyy ennallaan, Raision tavoitteena on edelleen jakaa vuosittain osinkona 50-100 % yhtiön osakekohtaisesta tuloksesta.
Pääomamarkkinapäivä
Raisio suunnittelee järjestävänsä pääomamarkkinapäivän sijoittajille, analyytikoille ja median edustajille tiistaina 27.5.2025. Tilaisuudessa toimitusjohtaja Pasi Flinkman sekä muu yhtiön johto kertovat lisää strategiakauden 2025-2027 merkittävimmistä asioista. Varsinainen kutsu, pääomamarkkinapäivän tarkempi ohjelma ja ilmoittautumisohjeet julkaistaan myöhemmin.
Raisio Oyj
Hallitus
Lisätietoja:
toimitusjohtaja Pasi Flinkman, p. 0400 819 947
talousjohtaja Mika Saarinen p. 040 072 6808
Raisio Oyj
Me Raisiolla teemme ruokaa suurella sydämellä, tarkoituksenamme tuoda terveyttä meille ja maapallolle. Teemme ympäröivästä maailmasta terveellisemmän ja onnellisemman kehittämällä uutta ja voittamalla kuluttajien sydämet puolellemme. Emme tee asioita yksin, vaan yhteistyöverkostot ovat meille tärkeitä kaikissa vaiheissa. Vahvat brändimme, kuten Benecol® ja Elovena®, tekevät tavoitteistamme totta. Vastuullisuustyöllämme teemme vaikeat valinnat asiakkaidemme puolesta, jolloin Raision tuotteet voi valita huoletta. Terveellisen ruoan tekijöitämme on noin 350 seitsemässä maassa ja viemme tuotteitamme yli 40 markkinaan ympäri maailman. Raision osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Vuonna 2024 konsernin jatkuvien toimintojen vertailukelpoinen liikevaihto oli 226,8 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liiketulos 23,4 miljoonaa euroa. www.raisio.com