Tokmannin analyytikkopuhelu ei tarjonnut suuria yllätyksiä
Tokmanni järjesti keskiviikkona Q3-tuloksen hiljaista jaksoa edeltävän puhelunsa analyytikoille. Markkinassa ei vaikuta tapahtuneen suuria muutoksia edelliskvartaalista. Tarkastelemme pidemmän aikavälin ennusteitamme ja päivitämme näkemystämme Tokmannista viimeistään Q3-ennakkokommentin yhteydessä.
Myynnin kehitystä värittää alhainen kuluttajaluottamus ja kiristynyt kilpailu
Kuluttajaluottamus on säilynyt heikolla tasolla kaikilla Tokmannin markkina-alueilla. Tämä on siirtänyt kulutusta entistä voimakkaammin kampanja- ja alennusvetoiseksi. Pitääkseen volyymejaan yllä toimijat, joiden liiketoiminnassa alennusten ja kampanjoiden rooli on ollut vähäistä, ovat nyt astuneet Tokmannin tontille järjestämällä suuria kampanjoita ja tarjoamalla entistä enemmän alennettuja tuotteita. Tokmannin pääasiakaskunta kuluttaa tarjoustuotteita, jolloin kilpailijoiden keskittyessä enenevissä määrin alennuksiin tulee se arviomme mukaan vaikuttamaan Tokmannin asiakasmäärän kasvuun tätä hidastaen. Yhtiön sanojen mukaan kilpailun voimistuminen on näkynyt niissä tavaroissa, jotka tässä makroympäristössä tekee kauppansa, etenkin päivittäisissä kulutustavaroissa. Yhtäältä korkea kilpailu asettaa painetta tuotekohtaisiin katteisiin, mutta toisaalta toteutuneet synergiat sekä suoratuonnin ja omien tuotemerkkien osuuden kasvu tulevat tukemaan konsernin myyntikatemarginaalia tulevaisuudessa. Tällä hetkellä ennustamamme Q3:n 1 %:n vertailukelpoinen kasvu Tokmannin Suomen liiketoiminnoissa kuvastaa mielestämme melko hyvin markkinakehitystä ja kireähköä kilpailuympäristöä. Konsernin myyntiä puolestaan nostaa Dollarstoren lukujen konsolidointi osaksi Tokmanni Groupia 1. elokuuta alkaen.
Työnsarkaa koholla olevan varaston suhteen yhtiön sanojen mukaan riittää ja arvioimme tämän olevan vielä yhtiötä tyydyttämättömällä tasolla. Viimeinen osa keskusvarastosta on valmistumassa loppuvuoden aikana, jolloin rakennus myydään sijoittajille ja Tokmanni jää varastoon vuokralaiseksi. Tämä vapauttaa sitoutunutta pääomaa kassaan, mutta samalla vuokravastuuvelat (IFRS-16) nousevat yhtiön taseessa.
Dollarstoren ensimmäiset synergiat realisoituneet
Dollarstore yritysoston myötä Tokmanni uskoo saavuttavansa konsernitasolla yli 15 MEUR:n synergiavaikutukset. Suurin osa synergioista syntyy osto- ja hankintatoimintojen yhdistämisestä. Synergioita haetaan esimerkiksi kasvaneista volyymeistä sekä myös uudelleenneuvottelemalla ostohintoja yhteisten toimittajien kesken. Puhelun positiivisena antina yhtiö kertoi ensimmäisten ostosynergioiden realisoituneen Q3:n aikana. Lisäksi yhtiö viittasi kustannussäästöjä tulleen palveluntoimittajien ja IT-ohjelmistojen integroinnista. Arvioimme näiden toteutuneiden synergioiden olevan vielä rajallisia, ja yleisesti hankintasopimusten uudelleenneuvottelu tulee ottamaan aikansa. Yhtiö arvioi synergioiden kokonaisuudessaan realisoituvan Dollarstoren ostohetkestä lähtien seuraavien 30 kuukauden aikana.
Yhtiö on parhaillaan uudistamassa strategiaansa yhteensopivaksi uuden Tokmanni Suomen ja Dollarstoren muodostaman Tokmanni Groupin kanssa. Yhtiöitä operoidaan omilla maakohtaisilla strategioilla, minkä näemme perustelluksi, sillä Dollarstoren konsepti ja asiakaskunta poikkeaa Tokmannista jonkin verran. Tokmannin liiketoiminta perustuu tarjouksiin ja alennusmyynteihin, mitkä houkuttelevat asiakkaita myymälään. Puolestaan Dollarstoren konsepti perustuu jatkuviin alhaisen hinnan tuotteisiin, joissa tarjoukset esittävät pienempää roolia kuin Tokmannilla. Strategiauudistus valmistuu joko tämän vuoden lopulla tai alkuvuonna 2024, jonka yhteydessä yhtiö tulee järjestämään pääomamarkkinapäivänsä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Tokmanni Group
Tokmanni on vuonna 1989 perustettu halpatavaroihin keskittyvä vähittäiskauppayhtiö. Tokmanni on Suomen suurin halpakauppa myymälöiden määrällä ja liikevaihdolla mitattuna. Tokmannilla eri puolilla Suomea noin. 200 myymälää.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut04.08.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 168,0 | 1 402,8 | 1 707,4 |
kasvu-% | 2,30 % | 20,10 % | 21,72 % |
EBIT (oik.) | 85,7 | 98,8 | 126,0 |
EBIT-% (oik.) | 7,34 % | 7,04 % | 7,38 % |
EPS (oik.) | 1,03 | 1,07 | 1,28 |
Osinko | 0,76 | 0,78 | 0,80 |
Osinko % | 6,73 % | 5,95 % | 6,11 % |
P/E (oik.) | 10,99 | 12,26 | 10,20 |
EV/EBITDA | 6,66 | 7,84 | 6,29 |