Tokmanni laaja raportti: Kohti tulevaisuuden halpakauppaa
Tokmanni on Suomen suurin halpatavarakauppaketju, jolla on erottuva konsepti. Yhtiöllä on jo vahva markkina-asema, mutta strategia vie sitä edelleen oikeaan suuntaan. Nykyinen korkean inflaation ympäristö on koko vähittäiskaupalle, Tokmanni mukaan lukien, vaikea. Luottamuksemme yhtiön omaa tekemistä kohtaan on hyvä, mutta näkyvyys toimintaympäristön oikenemisen ajankohtaan on toistaiseksi heikko. Talousnäkymien jatkaessa heikentymistään ovat odotuksemme yhtiön tuloskasvuun paluusta siirtyneet 2023 jälkipuoliskolle ja osakkeen ajurit ylös ovat vähissä. Toistamme lisää-suosituksen ja tarkistamme tavoitehintamme 12,5 euroon (aik. 14,0 eur). Laaja raportti on vapaasti luettavissa täältä.
Halpakauppa kasvaa muuta vähittäiskauppa nopeammin ja Tokmanni on Suomen suurin halpakauppias
Tokmannilla on 198 myymälää (+verkkokauppa) ja tavoitteena on nostaa määrä yli 220 myymälään 2025 loppuun mennessä. Halpakaupan markkina kasvaa sekä Suomessa että globaalisti muuta vähittäiskauppaa nopeammin. Nykyisen johdon alaisuudessa yhtiö on onnistunut vahvistamaan halpaa hintamielikuvaa ja asiakasluottamusta, mikä on näkynyt vahvana kasvuna (2018-H1’22 kasvu 8 %/CAGR). Tokmannin ”tulevaisuuden halpakauppa”-strategia vie yhtiötä arviomme mukaan oikeaan suuntaan ja samoja elementtejä on johtavien kansainvälisten halpakauppojen strategioissa. Yhtiön kilpailuetuina näemme vahvan brändin, isot hankintavolyymit, erottuvan valikoiman, tehokkaan toimitusketjun sekä laajaa myymäläverkostoa ja verkkokauppaa yhdistävän toimintamallin.
Tokmanni tekee strategiassaan oikeita asioita, mutta inflaatio vie terää tuloskasvulta
Vähittäiskaupalle koituu vastatuulta kuluttajien rahankäytön palautuessa pandemian jälkeen takaisin palveluihin sekä inflaation nakertaessa ostovoimaa ja pitäessä kuluttajien luottamuksen matalana. Yhtiön myynnistä noin puolet tulee päivittäistavaramyynnistä, mikä luo siihen selvän defensiivisen komponentin. Tokmanni ohjeistaa 2022 oikaistun liikevoiton olevan 90-110 MEUR (2021: 106 MEUR). Ennusteemme 86,4 MEUR on ohjeistuksen alapuolella ja kannattavuuden osalta rasitteena loppuvuodelle ovat vaihto-omaisuuden korkeat tasot, ja myös kuluerissä on edelleen selvää nousupainetta. Seuraavan 12kk jälkeen ennustamme kuitenkin yhtiön pääsevän jälleen kiinni tuloskasvuun. Yhtiön vuoden 2025 taloudelliset tavoitteet lanseerattiin suotuisassa markkinatilanteessa, mutta nykyisessä toimintaympäristössä ne näyttävät hyvin epätodennäköisiltä saavuttaa. Myös kilpailutilanne pysyy kireänä keskeisten kilpailijoiden jatkaessa verkostojensa laajentamista. 2025 liikevaihdon ennustamme olevan 1315 MEUR (tavoite 1500 MEUR) ja liikevoiton 108 MEUR (tavoite: 150 MEUR).
Osinkotuotto pysyy vahvana, mutta arvostuskertoimilla ei ole kunnollisia ajureita ylöspäin
2022 ja 2023 P/E-luvut ovat 11x ja vastaavat EV/EBITDA-kertoimet ovat 6x. Arvostuskertoimet ovat hyvin edulliset verrattuna historiaan (P/E 15x ja EV/EBITDA 9x), mutta eroa selittävät osin vaisut lyhyen ajan tuloskasvuodotukset, talouskuvan poikkeuksellinen epävarmuus sekä korko-odotusten nousu. Lähivuosien arvostus on melko hyvin linjassa halpakauppiaista, pt- sekä käyttötavarakauppiaista kootun verrokkiryhmän kanssa, eikä siinä tämän perusteella ole merkittävää nousuvaraa. Ennen tuloskasvuun paluutta, emme näe osakkeelle kunnollisia ajureita ylöspäin ja siten seuraavan 12kk tuotto-odotus nojaa ensisijaisesti 6 %:n osinkotuottoon. DCF laskelmamme (14,7 €) kuvastaa mielestämme kuitenkin osakkeen todellista potentiaalia ja jos yhtiö palaa 2023 jälkipuoliskolla jälleen ennusteidemme mukaiseen tuloskasvuun alkaa epävarmuus yhtiön suorittamista kohtaa hälvetä ja odotamme silloin tuloskasvun ja arvostuskertoimien lievän nousun alkavan tukea tuotto-odotusta vahvan osinkotuoton ohella.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Tokmanni Group
Tokmanni on vuonna 1989 perustettu halpatavaroihin keskittyvä vähittäiskauppayhtiö. Tokmanni on Suomen suurin halpakauppa myymälöiden määrällä ja liikevaihdolla mitattuna. Tokmannilla eri puolilla Suomea noin. 200 myymälää.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut29.09.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 141,8 | 1 157,8 | 1 192,9 |
kasvu-% | 6,39 % | 1,40 % | 3,03 % |
EBIT (oik.) | 105,7 | 86,4 | 85,4 |
EBIT-% (oik.) | 9,26 % | 7,46 % | 7,16 % |
EPS (oik.) | 1,29 | 1,03 | 1,00 |
Osinko | 0,96 | 0,70 | 0,70 |
Osinko % | 4,89 % | 5,28 % | 5,28 % |
P/E (oik.) | 15,24 | 12,86 | 13,26 |
EV/EBITDA | 8,43 | 6,91 | 7,09 |