Sanoman Pearson-yritysosto toteutui ja yhtiö päivitti ohjeistustaan odotetusti
Sanoma tiedotti keskiviikkona, että se on saanut päätökseen Pearsonin Italian paikallisen perus- ja toisen asteen oppimateriaaliliiketoiminnan sekä kokeisiin valmistavia materiaaleja Saksassa tarjoavan liiketoiminnan yritysoston ja päivitti siten vuoden 2022 näkymiään. Kauppa toteutui odotetussa aikataulussa ja siten näkymien päivitys vastasi myös hyvin odotuksiamme.
Ostettujen liiketoimintojen konsolidointi ohjeistuksen päivityksen taustalla
Ostettavista liiketoiminnoista tuli osa Learning-segmenttiä 31.8.2022 alkaen, ja syys-joulukuun 2022 lukujen konsolidoinnista johtuen Sanoma päivitti näkymiään vuodelle 2022. Sanoman mukaan yritysosto kasvattaa konsernin liikevaihtoa, kun taas operatiiviseen liikevoittoprosenttiin ilman hankintamenojen poistoja sillä on hienoinen negatiivinen vaikutus oppimisliiketoiminnalle tyypillisen Q4:n alhaisen kannattavuuden vuoksi. Ilman yritysostoa näkymät olisivat pysyneet yhtiön mukaan ennallaan.
Päivitetyissä näkymissä Sanoma odottaa vuonna 2022 konsernin raportoidun liikevaihdon olevan 1,30–1,35 miljardia euroa (2021: 1,25). Konsernin operatiivisen liikevoittoprosentin ilman hankintamenojen poistoja odotetaan olevan noin 15 % (2021: 15,8 %). Ennen yritysostoa Sanoma odotti vuodelta 2022 1,25-1,3 miljardin euron liikevaihtoa ja 15-16 %:n liikevoitto-%:a ilman hankintamenojen poistoja. Toimintaympäristöön liittyen Sanoma arvioi edelleen, että koronaviruspandemialla ei ole merkittävää vaikutusta sen liiketoimintaan ja että Suomen mainosmarkkinat ovat vakaat.
Odotimme ennusteissamme ohjeistuksen päivitystä
Olimme sisällyttäneet yritysoston ennusteisiimme jo Q2-tuloksen yhteydessä tekemässämme päivityksessä (luettavissa täällä). Ennakoimme päivityksessä myös, että mikäli kauppa toteutuu odotuksiemme mukaisessa aikataulussa ja ostettava liiketoiminta konsolidoidaan Sanoman lukuihin syyskuusta alkaen, yhtiö tulee nostamaan liikevaihto-ohjeistustaan. Siten kuluvan vuoden liikevaihdon ennusteemme on 1,32 miljardia ja operatiivisen liikevoitto-%:n ilman hankintamenojen poistoja ennuste on 15,4 %. Näin ollen ennusteemme vastaavat hyvin päivitettyä ohjeistusta, eikä tiedote aiheuta ennusteiden muutospainetta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Sanoma
Sanoma on innovatiivinen ja ketterä oppimisen ja median yhtiö, jolla on kaksi liiketoimintasegmenttiä: Learning ja Media Finland. Learningin oppimisen tuotteet ja palvelut tavoittavat 25 miljoonaa oppilasta perus- ja toisen asteen koulutuksessa 12 Euroopan maassa. Media Finlandilla on Suomen johtava monikanavainen mediatarjooma (digitaaliset ja painetut sanomalehdet, aikakauslehdet, TV ja suoratoistopalvelut sekä radio ja audiopalvelut), jonka kautta se tavoittaa 97% suomalaisista joka viikko, mikä mahdollistaa yritysasiakkaille vaikuttavat markkinointiratkaisut. Sanoman liiketoiminnoilla on positiivinen vaikutus miljoonien ihmisten elämään joka päivä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut27.07.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 251,6 | 1 320,7 | 1 433,8 |
kasvu-% | 17,88 % | 5,52 % | 8,57 % |
EBIT (oik.) | 158,2 | 163,2 | 186,5 |
EBIT-% (oik.) | 12,64 % | 12,36 % | 13,01 % |
EPS (oik.) | 0,71 | 0,78 | 0,86 |
Osinko | 0,54 | 0,58 | 0,60 |
Osinko % | 3,96 % | 7,31 % | 7,57 % |
P/E (oik.) | 19,08 | 10,21 | 9,27 |
EV/EBITDA | 8,08 | 5,81 | 4,99 |