Sanoma: Jatkamme tarkkailuasemissa
Sanoman keskiviikkona raportoimat Q2-luvut jäivät odotuksistamme. Tämän taustalla oli pääasiassa Learningin liikevaihdon ajoitukselliset tekijät, eikä Q2-luvut siten muuttanut kuluvan vuoden kokonaiskuvaa merkittävästi. Lisäsimme Sanoman hiljattain ostaman oppimisliiketoiminnan ennusteisiimme, minkä takia ennusteemme nousivat. Toistamme aiemman 14,0 euron tavoitehintamme ja vähennä-suosituksemme osakkeen ollessa mielestämme oikein hinnoiteltu. Arviomme mukaan seuraavan 12 kk:n tuotto-odotus muodostuu pääasiassa 4 %:n osinkotuotosta, mikä ei mielestämme riitä ostojen perusteeksi Sanoman maltillisesta riskiprofiilista huolimatta.
Ajoitukselliset tekijät Learningin ennusteiden alituksen taustalla
Sanoman liikevaihto 313 MEUR (+3%) jäi odotuksistamme Q2:lla. Liikevaihdon alitus johtui pääasiassa Learningin Espanjan yksiköstä, kun aluehallintojen opetussuunnitelman käyttöönottoon liittyvät päätökset venähtivät. Tämän takia liikevaihtomassan kotiuttaminen siirtyi osin Q3:lle. Muissa Learningin toimintamaissa kehitys oli hyvää ja jopa odotuksiamme parempaa. Media Finlandin tapahtumaliiketoiminta jäi odotuksista kävijämäärien jäätyä odotettua matalammaksi, kun taas tilaus- ja mainostuotot kehittyivät ennakoimamme tapaan vakaasti. Q2:n operatiivinen liiketulos (ilman PPA-poistoja) 54 MEUR oli ennakoimaamme vaisumpi. Pääsyynä tälle oli Learningin Espanjan liikevaihdon kirjaamisen siirtyminen pykälän eteenpäin, mutta kustannukset ajoittuivat jo Q2:lle. Media Finlandin kannattavuus alitti odotuksemme kustannusinflaatiota ja odotettua heikompaa tapahtumaliiketoiminnan kehitystä peilaten. Pääasiassa odotuksia heikompaa operatiivista tulosta heijastellen Q2:n raportoitu osakekohtainen tulos alitti ennusteemme ja oli 0,19 euroa.
Ennustemuutoksien merkittävin ajuri oli Learningin yritysosto
Sanoma toisti Q2-raportilla odotetusti vuodelle 2022 annetun ohjeistuksen, jonka mukaan yhtiö odottaa konsernin raportoidun liikevaihdon olevan 1,25-1,3 mrd. euroa (2021: 1,25) ja operatiivisen liikevoitto-%:n ilman hankintamenojen poistoja olevan 15-16 % (2021: 15,8 %). Markkinakommenteissa yhtiö arvioi Learningin Espanjan liikevaihdon kasvavan kaksinumeroista vauhtia, minkä takia olemme siirtäneet kasvuodotuksiamme eteenpäin Q3:lle. Lisäksi yhtiö tarkensi Espanjan opetussuunnitelmauudistuksen ajoitusta vuosien 2023 ja 2024 osalta. Teimme tämän osalta pieniä ennustemuutoksia, mutta lähivuosien ennustemuutoksien taustalla oli pääasiassa Pearsonin liiketoimintojen sisällyttäminen ennusteisiimme ja Media Finlandin kannattavuusennusteiden lievä tarkistus alaspäin. Ennustamme Sanoman liikevaihdon kasvavan tänä vuonna 6 % 1321 MEUR:oon ja yhtiön operatiivisen liikevoitto-%:n (ilman PPA-poistoja) olevan 15,4 %. Kuluvan vuoden liikevaihtoennusteemme on ohjeistushaarukan yläpuolella ja odotamme yhtiön nostavan liikevaihto-ohjeistustaan, kunhan Pearsonin konsolidointi yhtiön lukuihin tapahtuu odotuksiemme mukaisesti syyskuusta alkaen.
Tuotto-odotus nojaa pääasiassa osinkotuottoon
Sanoman tulospohjainen arvostus on mielestämme neutraalilla tasolla (2022-2023e P/E oik. 18-16x ja EV/EBIT 18-16x), kun huomioidaan lähivuosien ennusteidemme mukainen tuloskasvu, yhtiön pääoman tuotto- ja uudelleen allokointikyky sekä liiketoiminnan maltillinen riskiprofiili. Näkemyksemme mukaan lähivuosien tuotto-odotus rakentuu pääasiassa ennustamastamme reilun 4 %:n osinkotuotosta. Tämä ei mielestämme riitä kallistamaan tuotto/riski-suhdetta lisäostoja perustelevaan asentoon.
Lue yhtiöstä julkaistu analyysiraportti täältä (premium-tilaajille)
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Sanoma
Sanoma on innovatiivinen ja ketterä oppimisen ja median yhtiö, jolla on kaksi liiketoimintasegmenttiä: Learning ja Media Finland. Learningin oppimisen tuotteet ja palvelut tavoittavat 25 miljoonaa oppilasta perus- ja toisen asteen koulutuksessa 12 Euroopan maassa. Media Finlandilla on Suomen johtava monikanavainen mediatarjooma (digitaaliset ja painetut sanomalehdet, aikakauslehdet, TV ja suoratoistopalvelut sekä radio ja audiopalvelut), jonka kautta se tavoittaa 97% suomalaisista joka viikko, mikä mahdollistaa yritysasiakkaille vaikuttavat markkinointiratkaisut. Sanoman liiketoiminnoilla on positiivinen vaikutus miljoonien ihmisten elämään joka päivä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut27.07.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 251,6 | 1 320,7 | 1 433,8 |
kasvu-% | 17,88 % | 5,52 % | 8,57 % |
EBIT (oik.) | 158,2 | 163,2 | 186,5 |
EBIT-% (oik.) | 12,64 % | 12,36 % | 13,01 % |
EPS (oik.) | 0,71 | 0,78 | 0,86 |
Osinko | 0,54 | 0,58 | 0,60 |
Osinko % | 3,96 % | 7,25 % | 7,50 % |
P/E (oik.) | 19,08 | 10,30 | 9,35 |
EV/EBITDA | 8,08 | 5,84 | 5,02 |