MGI Q2: Haastava markkina painaa liikevaihtoa alas
MGI:n Q2-liikevaihto jäi odotettua pienemmäksi, mutta liikevoitto oli linjassa ennusteemme kanssa. MGI päätti alentaa vuoden 2023 ohjeistustaan haastavamman markkinaympäristön vuoksi. Liiketoiminnan kassavirta parani edelliseen vuosineljännekseen verrattuna, ja sen pitäisi kohentua edelleen vuoden edetessä. Haastavista lyhyen aikavälin näkymistä huolimatta MGI on säilyttänyt hyvän liikevoittomarginaalin. Kuten eilisessä pääomamarkkinapäivässä korostettiin, MGI:llä on hyvät mahdollisuudet vallata lisää markkinaosuuksia, ja näemme matalassa arvostuksessa selkeää nousuvaraa, kun mainoskulutus alkaa elpyä. Siten pidämme suosituksemme tasolla Osta ja laskemme hieman tavoitehintaa 21 kruunuun (aik. 22 kruunua) heijastellen ennustemuutoksia.
Q2-liikevaihto odotettua pienempi mainosmenojen hidastumisen, valuuttakurssivastatuulten ja pelimyyntien vuoksi
MGI:n toisen vuosineljänneksen liikevaihto laski 2,4 % 76,2 miljoonaan euroon, mikä oli 6 % alle ennusteidemme. Ydinliiketoiminta kasvoi 3 %, mutta liikevaihto laski valuuttakurssien aiheuttamien vastatuulten ja pienempien pelitulojen vuoksi, jotka johtuivat pienempien ja ei-strategisten pelien myynnistä Q4’22:lla. MGI:n oikaistu liikevoitto oli 16,6 MEUR, ja marginaali parani prosenttiyksikön verran 22 %:iin. Alhaisemmat toimintakulut ja pienemmät poistot johtivat käyttökatteen paranemiseen. Korkeampien rahoituskulujen (13 MEUR) vuoksi kertaluonteisista kuluista ja PPA-poistoista oikaistu osakekohtainen tulos laski 0,03 euroon (Q2'22: 0,05).
Volyymi ja markkinaosuus kasvoivat
MGI:n tarjoamien mainosnäyttöjen määrä kasvoi 13 % vertailukaudesta. MGI lisäsi myös kaksi uutta suurta ohjelmistoasiakasta. Pixalaten Mobile Sell-Side PlatformMarket Share Q2'23 -raportin mukaan Verve Group (MGI) johti koko Pohjois-Amerikan markkinoita sekä Googlen että Applen sovelluskaupoissa. MGI oli jo saavuttanut Google Play -kaupan markkinajohtajan tittelin ensimmäisellä vuosineljänneksellä (Pohjois-Amerikka ja EMEA), ja nyt se saavutti saman aseman Applen App Storessa Pohjois-Amerikassa (3. EMEA:ssa).
MGI alentaa koko vuoden 2023 ohjeistusta
Mainoskulutuksen hidastuminen jatkui toisella vuosineljänneksellä, ja MGI arvioi sen jatkuvan koko loppuvuoden. Tämän vuoksi MGI päätti alentaa vuoden 2023 ohjeistustaan. MGI odottaa nyt, että sen vuoden 2023 tulos vastaa vuoden 2022 tulosta valuuttakursseista ja pelimyynneistä oikaistuna. Päivitetty ohjeistus odottaa 303 MEUR:n liikevaihtoa (aiemmin 335-345 MEUR) ja 93 MEUR:n oikaistua käyttökatetta (aiemmin 95-105 MEUR). Alennetun ohjeistuksen vuoksi laskimme liikevaihto- ja liikevoittoennusteitamme. MGI:n nettovelka kasvoi 308 MEUR:oon (Q1'23: 288 MEUR), mikä johtui pääasiassa kausiluonteisista käyttöpääomavaikutuksista, joiden odotetaan tasoittuvan vuoden loppuun mennessä. MGI:n nettovelan ja oikaistun käyttökatteen suhde nousi tasolle 3,2x (Q1'23 3,0x), mikä ylittää MGI:n tavoitteen 2-3x. MGI:n vankan käyttökatteen ja vahvan kassatilanteen ansiosta uskomme, että MGI pystyy jatkamaan joukkovelkakirjalainojen takaisinostoa vähentääkseen korkorasitusta.
Arvostuskertoimet ovat edelleen houkuttelevia
Nykyennusteillamme vuosille 2023 ja 2024 MGI:n oikaistut P/E-kertoimet ovat 7,5x ja 9,0x, kun taas oikaistut EV/EBIT-kertoimet samalle ajanjaksolle ovat 6,5x ja 7,0x. Käyttämällä oikaisematonta EBIT-liikevaihtoa saadaan EV/EBIT-kertoimiksi 8,5x ja 8,3x vuosille 2023 ja 2024. Vaikka liikevaihto laskee tänä vuonna, uskomme silti, että MGI:n kasvunäkymät keskipitkällä aikavälillä ovat hyvät. H1-tuloksen perusteella MGI näyttäisi pystyvän säilyttämään vahvat marginaalit myös haastavammassa markkinaympäristössä. Tämän pitäisi mahdollistaa vapaan kassavirran kerryttämisen, erityisesti kun lisäkauppahinnat ovat takanapäin.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Verve
Verve (Ticker: VER) is a fast-growing, profitable, digital media company that provides AI-driven ad-software solutions. Verve matches global advertiser demand with publisher ad-supply, enhancing results through first-party data from its own content. Aligned with the mission, “Let’s make media better,” the company focuses on enabling better outcomes for brands, agencies, and publishers with responsible advertising solutions, with an emphasis on emerging media channels. Verve’s main operational presence is in North America and Europe. Its shares are listed on the Nasdaq First North Premier Growth Market in Stockholm and the Scale segment of the Frankfurt Stock Exchange. The company has three secured bonds listed on Nasdaq Stockholm and the Frankfurt Stock Exchange Open Market.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut01.09.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 324,4 | 303,9 | 321,3 |
kasvu-% | 28,7 % | −6,3 % | 5,7 % |
EBIT (oik.) | 76,6 | 74,1 | 69,4 |
EBIT-% (oik.) | 23,6 % | 24,4 % | 21,6 % |
EPS (oik.) | 0,19 | 0,18 | 0,15 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 9,25 | 17,19 | 20,49 |
EV/EBITDA | 6,43 | 8,90 | 8,32 |
