Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Marimekko: Turha hätäillä ennen kuin yhtiö antaa siihen syyn

– Petri KajaaniAnalyytikko
Marimekko

Marimekon Q2 ylitti vertailukauden ja markkinaodotukset. Brändillä on nyt vahva vetovoima, uudet mallistot myyvät hyvillä katteilla kuin kuumille kiville ja kilpailukyky on loistavalla tasolla. Marimekko on viime vuosina pystynyt jatkuvasti laajentamaan asiakaskuntaansa ja parantamaan tulostaan. Odotamme yhtiön tekevän 70. juhlavuotenaan historiansa kovimman tuloksen. Vaikka nykyisen kasvuvauhdin ja vahvan kannattavuuden ylläpitäminen myös tulevina vuosina arveluttaa, on mielestämme sijoittajien turha hätäillä osakkeen kanssa ennen kuin yhtiön suoritukset antavat siihen syyn. Toistamme näin osakkeen lisää-suosituksen ja nostamme positiivisten tulosennustemuutosten johdosta tavoitehintamme 80 euroon (aik. 62 euroa).

Liikevaihto ja liikevoitto kasvoivat selvästi vertailukaudesta ja ylittivät markkinaodotukset

Q2-liikevaihto kasvoi 40 % ja oli 32,7 MEUR (konsensus 28,8 MEUR). Liikevaihtoa nostivat erityisesti vähittäis- ja tukkumyynnin hyvä kehitys Suomessa sekä tukkumyynnin kasvu Aasian-Tyynenmeren alueella ja Skandinaviassa. Lisenssituottojen lasku Aasian-Tyynenmeren alueella puolestaan heikensi liikevaihtoa. Suomen liikevaihto kasvoi 61 % ja kansainvälinen myynti 20 %. Liikevoitto kasvoi 107 % ja oli 5,5 MEUR (konsensus 3,8 MEUR). Tulosta paransivat kasvanut liikevaihto ja myyntikate-%. Myyntikatemarginaaleja tukivat vertailukautta suhteellisesti pienemmät logistiikkakulut, parantuneet tuotekohtaiset katteet ja pienemmät alennukset. Suhteellista myyntikatetta puolestaan heikensivät pienemmät lisenssituotot. Liikevoiton kasvua painoi kiinteiden kulujen nousu, mikä johtui vertailukauden lomautuksista. Marimekon kasvavat panostukset kansainväliseen laajentumiseen, markkinointikulujen kasvu sekä tilapäisten kustannussäästöjen pienentyminen lisäsivät kiinteitä kuluja.

Toukokuussa päivitetty vuoden 2021 ohjeistus pysyi ennallaan, mutta odotamme sen tarkentuvan vielä ylöspäin

Marimekko toisti ohjeistuksen, jonka mukaan liikevaihto kasvaa (2020: 123,6 MEUR) ja vertailukelpoinen liikevoittomarginaali on suunnilleen edellisvuoden tasolla tai korkeampi (2020: 16,3 %). Kausiluonteisuudesta johtuen liikevaihto- ja tuloskertymä painottuu H2:lle. Alkuvuosi meni todella vahvasti (H1’21 liikevaihto +28 % ja liikevoitto +188 %). Yhtiö odottaa liikevaihdon suhteellisen kasvun hidastuvan H2:lla, sillä pandemia vaikutti H1’20 liikevaihtoon poikkeuksellisen negatiivisesti. Suomen myynnin (>50 % liikevaihdosta) odotetaan kasvavan edellisvuodesta, mihin vaikuttavat positiiviset kertaluonteiset kampanjat, jotka painottuvat H2:lle. Yhtiö suunnittelee vauhdittavansa pitkän aikavälin kansainvälistä kasvua vuonna 2021 ja odottaa tästä johtuen kiinteiden kulujen nousevan edellisvuodesta, erityisesti H2:lla. Nostimme liikevaihtoennusteemme 149 MEUR:oon (aik. 143 MEUR), mikä tarkoittaa 20 %:n kasvua edellisvuodesta. Nostimme oikaistun liikevoittoennusteemme 28,5 MEUR:oon (aik. 23,6 MEUR), mikä tarkoittaa 19,2 %:n EBIT-marginaalia.

Muutosten taustalla oli odotuksia parempi Q2 ja yhtiön kommentit loppuvuodesta. Yhtiö myös nosti arvioitaan 2021 lisenssituottojen tasosta suunnilleen edellisvuoden tasolle, kun niiden aiemmin odotettiin jäävän edellisvuoden alapuolelle. Lisenssituotot ovat hyvin kannattavaa liiketoimintaa ja ne valuvat lähes suoraan alariville. Ennustemuutosten valossa näemme, että yhtiö voi vielä nostaa ohjeistustaan. Vaikka nostimme 2022-2023 liikevaihto- ja tulosennusteitamme, oletamme kansainvälisten kasvupanostusten ja ulkomaille painottuvan myyntimixin vaikuttavan hieman negatiivisesti suhteelliseen kannattavuuteen. Tästä johtuen emme odota yhtiön tuloksen kasvavan lähivuosina, vaikka liikevaihto kasvaa. Tämä näkyy siinä, että lähivuosina liikevaihdon kasvuennusteemme ovat 7-9 %:n tasolla ja EBIT-marginaali palautuu erittäin korkealta 19,2 %:n tasolta (2021e) noin 15,5-16,7 %:n tasolle (2022-2024e).

Tulospohjainen arvostus on kohtuullinen, minkä lisäksi brändin hyvä noste, globaali kasvuoptio ja osinko tarjoavat tukea

Ennusteidemme mukaiset Marimekon 2021 ja 2022 P/E-luvut ovat 27x ja 29x. Vastaavat EV/EBITDA-kertoimet ovat 15x. Vuoden 2021 osalta Marimekon arvostus on kansainvälisen verrokkiryhmän alapuolella (20-50 %), mutta pitkän aikavälin globaalin kasvun kiihdyttämistä varten tehtyjen panostusten painamalla vuoden 2022 tulosennusteellamme Marimekon arvostus nousee jo hieman verrokkiryhmän yläpuolelle. Kohtuullinen tulospohjainen arvostus, brändin hyvä noste, 2,5 %:n osinkotuotto ja pitkän aikavälin globaali kasvuoptio tarjoavat mielestämme riittävät syyt lisää-suosituksen toistamiselle.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut20.08.2021

202021e22e
Liikevaihto123,6148,6161,6
kasvu-%−1,5 %20,3 %8,7 %
EBIT (oik.)20,228,527,0
EBIT-% (oik.)16,3 %19,2 %16,7 %
EPS (oik.)0,360,540,52
Osinko0,200,360,36
Osinko %2,2 %2,8 %2,8 %
P/E (oik.)25,323,424,7
EV/EBITDA11,512,412,4

Foorumin keskustelut

Tiina Alahuhta-Kasko oli kertomassa Marimekosta sijoituskohteena Sijoittaja 2025 -tapahtumassa. Inderes Marimekko sijoituskohteena | Sijoittaja...
28.11.2025 klo 14.31
- Sijoittaja-alokas
1
Kauppalehdestä bongattua: Ihan positiivista kehitystä Aasian suunnalta LVMH liittyen, eli markkina paranemaan päin: Vaikka yhtiöt nyt ei sin...
11.11.2025 klo 9.08
- MTES
2
Asiallisen kriittinen kirjoitus. Tartun tuohon brändimyyntiin, jos se ei kaikille aukea. Sehän tarkoittaa kaikkien Marimekko-tuotteiden vähitt...
10.11.2025 klo 7.24
- Rauli_Juva
15
Almanakka on kirjoittanut ajatuksiaan Marimekosta heti Q3:n jäljiltä. Brändimyyntiä en vielä kommentoinut tai raportista huomannut. Esityksess...
10.11.2025 klo 6.11
- Sijoittaja-alokas
4
Minustakin on ihan perusteltua kyseenalaistaa pidemmän aikavälin kasvutavoitteet tuon 15 % osalta. Vuosien 2018–2025 liikevaihdon CAGR on ollut...
7.11.2025 klo 12.02
- MTES
13
Tottakai yhtiöllä on koko ajan paljonkin toimia, millä kasvua pyritään kiihdyttämään, mutta ei ainakaan mulle ole missään vaiheessa konkreettisesti...
3.11.2025 klo 10.35
- Rauli_Juva
19
Marimekon kasvutavoite on kova suhteessa yhtiön viimeaikaseen kasvuvauhtiin. Onko jotain konkreettisempaa toimenpidekokonaisuutta tiedossa, ...
3.11.2025 klo 6.47
- xlat
7
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.