Marimekko Q3 keskiviikkona: Vauhti jatkuu kovana, mutta hidastuu vähän alkuvuodesta
Marimekko julkistaa Q3-raporttinsa keskiviikkona 3.11. klo 8.00. Vakuuttavat alkuvuoden kasvuluvut, brändin hyvä vetovoima kuluttajien keskuudessa sekä paljon huomiota saaneet erikoismallistot ja yhteistyökuviot antavat mielestämme hyvät lähtökohdat liikevaihdon ja tuloksen kasvulle Q3:lla. Marimekon brändi näyttää tällä hetkellä nauttivan erittäin vahvaa kiinnostusta yhä laajemmissa kuluttajaryhmissä ja yhtiö on nostanut tänä vuonna jo kaksi kertaa tulosohjeistustaan. Näistä jälkimmäinen tuli syyskuun lopussa, minkä arvioimme indikoivan vahvaa Q3:sta, jonka takia ohjeistusta uskallettiin nostaa.
Odotamme Q3-liikevaihdon kasvaneen 16 % vertailukaudesta 44,0 MEUR:oon (konsensus 42,3 MEUR). Marimekon liiketoiminnan kausiluonteisuudesta johtuen euromääräinen liikevaihto ja tuloskertymä painottuvat perinteisesti H2:lle. Yhtiön kasvu oli alkuvuonna hyvin vahvaa (H1: +28 %), mutta yhtiö huomautti Q2-raportin yhteydessä, että koronapandemia vaikutti H1’20 vertailukauteen poikkeuksellisen negatiivisesti ja suhteelliset kasvuluvut eivät tule H2:lla jatkumaan näin vahvana. Marimekon kodintuotteiden myynti on arviomme mukaan vetänyt hyvin koronapandemian aikana voimistuneen kotoilutrendin ansiosta. Yhtiö on tänä vuonna julkaissut useita kiinnostusta herättäviä mallistoja (mm. adidas x Marimekko, 70-vuotisjuhljan kunniaksi tehdyt erikoismallistot, co-created-, Kioski co-exist ja pre-loved). Uskomme näiden tukeneen preemiohinnoittelua, kasvattaneen yhtiön tunnettuutta uusissa asiakasryhmissä ja siivittäneen liikevaihdon kasvuun vertailukaudella koronapandemian takia kärsineissä vaatteiden, asusteiden ja laukkujen kategorioissa.
Odotamme Q3-liikevoiton paranevan 11,4 MEUR:oon (Q3’20: 10,5 MEUR), mikä tarkoittaa 25,9 %:n liikevoittomarginaalia (Q3’20: 27,7 %). Konsensusennuste liikevoitolle on 10,1 MEUR. Arvioimme suhteellisen kannattavuuden laskeneen vahvasta vertailukaudesta, sillä viime vuonna kiinteät kulut olivat koronapandemian takia poikkeuksellisen alhaiset. Marimekko on kertonut suunnittelevansa pitkän aikavälin kansainvälisen kasvun vauhdittamista vuonna 2021, minkä takia kiinteiden kulujen odotetaan nousevan erityisesti H2:lla. Yhtiö on kertonut H2:lle osuvan tänä vuonna isoja kertaluonteisia kampanjoita, mitkä yleensä näkyvät vahvasti liikevaihdon kasvussa, mutta niiden marginaalitaso on ollut järjestäen alhainen. Marimekon liiketoiminnassa raaka-aineinflaatiolla ja kasvaneilla logistiikkakuluilla on myös ollut arviomme mukaan kannattavuutta heikentävä vaikutus, mutta yhtiön tällä hetkellä väkivahva brändi tarjoaa hinnoitteluvoimaa näiden vaikutusten torjumiseksi.
Marimekko on tänä vuonna nostanut ohjeistustaan kaksi kertaa, joista viimeisin tuli 23.9. Yhtiö arvioi vuonna 2021 liikevaihdon kasvavan edellisvuodesta (2020: 123,6 MEUR) ja vertailukelpoisen liikevoittomarginaalin olevan edellisvuodetta korkeampi (2020: 16,3 %). Meidän ennusteemme ennen Q3-raporttia Marimekon vuoden 2021 liikevaihdolle on 148,6 MEUR (kasvu 20 %) ja vertailukelpoiselle liikevoitolle 28,5 MEUR (EBIT 19,2 %), mikä tarkoittaa 41 %:n kasvua edellisvuodesta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut20.08.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 123,6 | 148,6 | 161,6 |
kasvu-% | −1,48 % | 20,28 % | 8,70 % |
EBIT (oik.) | 20,2 | 28,5 | 27,0 |
EBIT-% (oik.) | 16,32 % | 19,19 % | 16,71 % |
EPS (oik.) | 1,80 | 2,72 | 2,58 |
Osinko | 1,00 | 1,80 | 1,80 |
Osinko % | 10,98 % | 12,62 % | 12,62 % |
P/E (oik.) | 5,06 | 5,24 | 5,53 |
EV/EBITDA | 2,22 | 2,58 | 2,49 |
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/malkia/500/79340_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/sijoittaja-alokas/500/74872_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/sijoittaja-alokas/500/74872_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/sijoittaja-alokas/500/74872_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/sijoittaja-alokas/500/74872_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/hapzu/500/113461_2.png)