Harvia Q3 torstaina: Nyt mitataan yhtiön hinnoitteluvoimaa
Harvia julkistaa Q3-raporttinsa torstaina 4.11. kello 9.00. Alkuvuoden raporteista poiketen yhtiö ei antanut Q3-luvuista ennakkotietoja, joten järjestämme torstaina InderesTV:ssä tuttuun tapaan Harvia-tulosliven alkaen klo 8.50. Yhtiöllä on vastassa vahva vertailukausi, mutta odotamme globaalin saunabuumin, saunomiseen liittyvien terveyshyötyjen tietoisuuden kasvun ja yritysostojen antaneen Q3-lukuihin hyvää myötätuulta.
Ennustamme Q3-liikevaihdon kasvaneen 59 % 44,6 MEUR:oon. Kysyntätilanne on ollut alkuvuonna hyvä lähes kaikilla Harvian päämarkkinoilla ja yhtiön tilauskirjat ovat olleet globaalin saunabuumin takia ennätystasolla. Ennustamamme vahva Q3-kasvu ei ole kuitenkaan ollut pelkästään kasvavien myyntivolyymien varassa, vaan uskomme ennätyshyvän kysyntätilanteen sekä laaja-alaisen tuotannontekijöihin liittyvän kustannusinflaation tuoneen hyvän hinnoitteluvoiman omaavalle Harvialle mahdollisuuden korottaa omia myyntihintojaan. H1:llä liikevaihdon kasvua vauhdittanut EOS Group -yrityskauppa on nyt ensimmäistä kertaa kokonaisuudessaan mukana vertailukauden luvuissa (EOS konsolidoitu 1.5.2020 alkaen), joten tältä osin epäorgaanista kasvua ei enää ole lukuihin luvassa. Harvia on kuitenkin jatkanut sauna- ja spa-alan konsolidointia ostamalla tänä vuonna kylpytynnyrivalmistaja Kiramin (28.5.2021) ja kiuaskivivalmistaja Sauna-Euroxin (31.8.2021), jotka tuovat Q3:lle uutta epäorgaanista kasvua.
Odotamme vertailukelpoisen liikevoiton kasvaneen 11,3 MEUR:oon (6,1 MEUR), mikä tarkoittaa 25,4 %:n vertailukelpoista liikevoittomarginaalia (Q3’20: 21,8 %). Harvian kysyntänäkymät ovat nyt erittäin vahvat, mikä tuo liikevaihdon kasvun ja hyvien tehtaiden käyttöasteiden kautta positiivisen vivun suhteelliseen kannattavuuteen. Vaikka poikkeuksellinen epävakaisuus raaka-aineiden ja komponenttien saatavuudessa ja hinnoissa ovat vaikuttaneet Harvian toimitusketjuun, on yhtiö alkuvuodesta kyennyt pitämään vaikutukset hallinnassa pitkäaikaisten kumppaneiden ja useiden eri materiaalitoimittajien ansiosta. Kiinnostavaksi jää, missä määrin Harvia on kyennyt viemään raaka-aine -ja logistiikkakustannuksiin liittyvän inflaation omiin myyntihintoihinsa ja mikä näiden tekijöiden nettovaikutus on suhteelliseen kannattavuuteen. Harvialla on käynnissä suuret laajennusinvestoinnit USA:n ja Muuramen tehtaille, joiden on määrä valmistua loppuvuodesta 2021. Odotamme näistä isoista projekteista syntyvän myös jonkin verran ylimääräisiä kuluja ”normaaliin tilanteeseen” verrattuna. Ennustamme Q3:lle 0,2 MEUR kertaluonteisia kuluja toteutettujen yritysostojen integrointiin liittyen, minkä seurauksena raportoitu liikevoittoennusteemme on hieman oikaistua lukua alhaisempi. Osakekohtaisen tuloksen odotamme kaksinkertaistuneen vertailukaudesta 0,44 euroon.
Harvia ei julkaise lyhyen aikavälin näkymiä, mutta se on asettanut pitkän aikavälin tavoitteiksi keskimäärin yli 5 %:n vuotuisen liikevaihdon kasvun ja yli 20 %:n oikaistun liikevoittomarginaalin, jotka ovat viimeaikaisten suoritusten valossa näyttäneet todella varovaisilta. Harvia totesi alkuvuonna, että yhtiö näkee seuraavan 2-3 vuoden ajan sauna- ja spa-markkinan kehittyvän selvästi historiallista 5 %:n kasvuvauhtia nopeammin, vaikka osa viimeaikaisesta kasvusta on ns. ”aikaistettua kysyntää”. Harvialla on käynnissä isot kasvuinvestoinnit, mitkä heijastelevat ennätysvahvaa tilauskirjaa, maailmalla voimistuvaa saunatrendiä ja Harvian tahtoa ottaa yhä suurempi osa kasvavasta kakusta itselleen. Meidän ennusteemme vuoden 2021 liikevaihdolle on 180 MEUR, mikä tarkoittaa 65 %:n kasvua edellisvuodesta. Ennusteemme vuoden 2021 oikaistulle liikevoitolle on 48,0 MEUR, mikä tarkoittaa 26,6 %:n oikaistua liikevoittomarginaalia (2020: 22,4 %).
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Harvia
Harvia on vuonna 1950 perustettu, liikevaihdolla mitattuna yksi maailman johtavista sauna- ja spa-markkinoilla toimivista yhtiöistä. Yhtiöllä on kattava tarjooma kiukaista ja kiuaskomponenteista aina kokonaisiin sauna- ja spa-ratkaisuihin. Harvian asiakkaita ovat niin kuluttaja-asiakkaat kuin sauna- ja spa-alan ammattilaiset. Harvian tuotteita myydään jälleenmyyntiverkoston kautta maailmanlaajuisesti.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut02.09.2021
2020 | 21e | 22e |
---|
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 109,1 | 180,3 | 230,5 |
kasvu-% | 47,3 % | 65,2 % | 27,9 % |
EBIT (oik.) | 24,5 | 48,0 | 57,7 |
EBIT-% (oik.) | 22,4 % | 26,6 % | 25,0 % |
EPS (oik.) | 0,94 | 1,89 | 2,29 |
Osinko | 0,51 | 1,20 | 1,40 |
Osinko % | 2,1 % | 3,2 % | 3,7 % |
P/E (oik.) | 25,99 | 19,93 | 16,46 |
EV/EBITDA | 18,19 | 13,88 | 10,95 |

