Goforen pääomamarkkinapäivässä syvennyttiin joulukuussa julkaistuun strategiaan
Gofore järjesti viime perjantaina pääomamarkkinapäivän, jossa yhtiö kävi läpi joulukuussa tarkennettua strategiaa, IT-palveluyrityksille tärkeää rekrytointia, yrityskauppoja ja pitkän aikavälin tavoitteita. Pääomamarkkinapäivän koko tallenne on katsottavissa tästä ja tiiviimpi toimitusjohtajan haastattelu tästä.
Iso kuva oli luonnollisesti ennallaan ja pääomamarkkinapäivä tarjosi enemmän ”lihaa luiden päälle”. Päähuomiomme ovat seuraavat:
- Henkilöstöön liittyen yhtiö onnistui todella hyvin rekrytoinneissa viime vuonna. Orgaanisesti henkilöstö kasvoi laskelmiemme mukaan noin 220:llä, mikä vastaa 26 %:n lisäystä vuoden 2021 loppuun verrattuna ja luo hyvän perustan vuoden 2023 kasvulle. Vaihtuvuus oli 12 % vuonna 2022, mikä on arviome mukaan sektorin kontekstissa matala ja helpotti henkilöstömäärän kasvua.
- Palkkainflaatio oli keskimäärin 2,9 % ja linjassa asiakashintojen nousun kanssa (palkankorotuksia sai 55 % ja oli keskimäärin 6,2 %). Asiakashintojen nousu on positiivista, sillä IT-palvelusektorilla palkkainflaatio on jo vuosia ollut asiakashintojen nousua korkeampi. Palkkainflaation viemisestä asiakashintoihin on puhuttu jo usean vuoden ajan, ja nykyinen trendi luo parempaa pohjaa kannattavuuskehitykselle, joka on aikaisemmin ollut vahvemmin tehostamisien varassa.
- Myyntiin ja asiakashallintaan liittyen yhtiö on onnistunut aikaisemmassa strategiassaan olla strateginen kumppani, sillä >1 MEUR:n liikevaihdon asiakkaita oli 31 kpl vuonna 2022 verrattuna 14 asiakkaaseen vuonna 2020. Lisäksi vuonna 2022 18 % liikevaihdosta tuli uusilta asiakkailta ja 82 % vanhoilta asiakkailta. Näin strateginen rooli sekä isommat ja jatkuvat asiakassuhteet luovat pohjaa ja tietynlaista ennustettavuutta yhtiön liiketoimintaan myös jatkoa ajatellen.
- Kansainvälistymiseen liittyen fokus ja energia on DACH-alueella, mihin ei tullut suurempia muutoksia. Saksa on digitalisaatiossa Suomea ja Pohjoismaita jäljessä ja siellä on tulevaisuudessa paljon tekemistä. Goforen paikallinen vahvuus DACH-alueella on yksityisasiakkaissa. Yhtiö kertoi viime vuonna myös julkisen sektorin sopimuksista, mikä tukee myös kasvua. Kysyntä vaikuttaa kokonaisuudessa todella hyvältä, kun kansainvälinen orgaaninen kasvu oli 76 % vuonna 2022. Lokakuun eMundo-yritysosto kokonaan huomioiden kansainvälinen liikevaihto vastasi 14 %:a yhtiön liikevaihdosta vuonna 2022. Goforella on myös toimintaa Espanjassa, mikä on puhtaasti toimituksia varten. Kokonaisuudessa vaikuttaa, että yhtiö on nyt löytänyt vahvuudet, joilla kilpailla yksityisellä markkinalla ja samalla viedä Suomen vahvaa julkisen sektorin osaamista kansainvälisesti.
- Yritysostoihin liittyen yhtiö kommentoi mahdollisien kandidaattien ”putken” olevan hyvä. Lokakuussa konsolidoidun eMundon integraatio on ymmärryksemme mukaan edennyt hyvin ja sen ei tulisi enää Q2:lla rajoittaa uusia hankintoja. Yhtiön kokemuksen mukaan ostokohteen integraatio ja hallinnollinen rajoite on noin 3-6 kk ostosta lähtien. Näin pidämme uusia yritysostoja mahdollisena jo ennen kesää/kesällä. Maantieteellisesti yhtiö tavoittelee hankintoja Suomessa ja DACH-alueella.
Kuten joulukuussa totesimme strategiatarkennuksen ja uusien pitkän aikavälin tavoitteiden yhteydessä:
Goforen vuosien 2023-2024 strategian keskiössä kasvun osalta on orgaaninen kasvu Digital Society- ja Intelligent Industry - toimialoilla, sekä kasvun tukeminen yritysjärjestelyillä. Strategian fokusteemat ovat: 1) Toimialapainotus, 2) Vastuullisuus, 3) Tulevaisuuden työ ja 4) Kansainvälisyys. Strategiapäivityksessä Gofore tuo nähdäksemme erityisesti tiukemman toimialafokuksen. Vastuullisuus nähdäksemme myös korostuu aikaisempaa enemmän strategiassa ja erityisesti julkisella sektorilla tätä vaaditaankin. Kokonaisuutena strategian iso kuva on mielestämme ennallaan ja joulukuun päivitys oli enemmän tarkennuksia tärkeimpiin fokusalueisiin.
Gofore aikoo jatkaa kansainvälisen liiketoimintansa kasvattamista valitsemallaan DACH-alueella sekä Digital Society- ja Intelligent Industry -toimialoilla. Marraskuussa tehty eMundo-yritysosto antaa tähän vahvemmat muskelit ja lähiaikojen kansainvälisten suunnitelmien osalta onkin nähdäksemme kriittistä, että eMundo saadaan liitettyä onnistuneesti osaksi Goforea. Uskomme myös yritysostojen osalta Goforen tähyilevän aiempia vuosia enemmän kansainvälisille markkinoille. Gofore on historiassaan kasvanut vahvasti ja onnistuneesti yritysostojen kautta ja uskomme sillä olevan hyvät edellytykset luoda omistaja-arvoa yritysostoilla myös tulevaisuudessa. Yhtiön vahva tase ja kassavirta antavat hyvin liikkumavaraa yritysostoille myös jatkossa (Q3’22: omavaraisuusaste 60 % ja kassa 24 MEUR).
Goforen pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet ovat yli 25 %:n vuotuinen liikevaihdon kasvu, josta orgaanisen kasvun osuus on yli 15 %. Yritysostoilla tavoitellaan aikaisemman tavoitteen mukaisesti 10 %:n vuosittaista kasvua. Kannattavuuden osalta Goforen 15 %:n oikaistu EBITA tavoite on ennallaan. Edellisellä strategiakaudella Gofore tavoitteli yli 20 %:n liikevaihdon kasvua, josta orgaanisen kasvun osuus oli yli 10 %. Pidämme kasvu- ja kannattavuustavoitteita sektorin kontekstissa kunnianhimoisina, mutta Goforelle realistisina. Arvioimme kasvutavoitteen osalta ulkomaisen liikevaihdon roolin (erit. DACH-alue) nousevan merkittävämpään rooliin lähivuosina. Ennusteemme heijastelevat jo lähes tavoitetasoja vuodelle 2023. Ennustamme tällä hetkellä yhtiön kasvavan IT-palvelumarkkinaa nopeammin vuosina 2023-24 (orgaanisesti 20-9 %) ja EBITA-%:n olevan noin 14 % eli lähes tavoitellulla 15 %:n tasolla.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Gofore
Gofore on digitalisaation palveluyritys, jonka palvelut kattavat johdon konsultoinnin, digitaalisten palveluiden muotoilun ja rakentamisen, pilvipalvelut ja ohjelmistotestauksen. Goforen päämarkkina on Suomen IT-palvelumarkkina, minkä lisäksi yhtiö on ottanut askeleita kansainvälistymiseen. Goforella on vahva asiakaskunta erityisesti julkishallinnossa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut12.01.2023
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 104,5 | 149,9 | 187,2 |
kasvu-% | 34,07 % | 43,45 % | 24,87 % |
EBIT (oik.) | 14,6 | 21,1 | 26,1 |
EBIT-% (oik.) | 14,01 % | 14,06 % | 13,92 % |
EPS (oik.) | 0,80 | 1,10 | 1,38 |
Osinko | 0,28 | 0,35 | 0,40 |
Osinko % | 1,17 % | 1,43 % | 1,64 % |
P/E (oik.) | 29,93 | 22,22 | 17,71 |
EV/EBITDA | 19,72 | 16,22 | 12,49 |