Avidly Q4-aamutulos: Kasvua kannattavuuden kustannuksella
Avidly julkaisi odotuksiemme mukaisen tilinpäätöstiedotteen. Yhtiön kasvu jatkoi tutulla hyvällä tasolla myönteisessä mediamarkkinassa. Kannattavuus kuitenkin odotuksiemme vastaisesti heikkeni vertailukaudesta johtuen kasvuun liittyvistä panostuksista. Markkinanäkymä vuodelle 2022 on yhtiön mukaan suotuisa ja ohjeistus liikevaihdolle oli linjassa raporttia edeltäviin odotuksiimme. Kannattavuuden osalta ohjeistus oli odotuksiamme pehmeämpi. Kokonaisuutena raportti jäi ensireaktiolla hieman odotuksistamme, mutta ei merkittävästi yhtiön hyvin etenevän kasvutarinan kannalta.
Odotuksien mukaista kasvua mediamarkkinan myötätuulessa
Avidlyn Q4-liikevaihdon kasvoi vahvasti noin 20 % 8,3 MEUR:oon ja myyntikate vastaavasti selvästi hitaammin noin 8 % 5,7 MEUR:oon. Kasvun ajureina oli nähdäksemme tutusti nykyisten asiakkaiden laajentuminen sekä uusien asiakkuuksien voittaminen. Asiakkaiden aktiivisista markkinointipanostuksista saatiin kasvulle jälleen myötätuulta, sillä Kantarin mukaan Q4:n kuukausina verkkomainonta kasvoi 12-15 % vertailukaudesta. Avidlyn liikevaihto vaihtelee läpilaskutettavien mediaostojen määrästä johtuen, joten myyntikate tarjoaa mielestämme paremman indikaation kasvun vauhdista. Koko vuoden liikevaihto kasvoi 20 % 30,0 MEUR:oon, mikä on yhtiön ohjeistuksen (28-30 MEUR) ylälaidassa.
Kannattavuus ei pysynyt loppuvuonna kasvun mukana
Avidlyn Q4-kannattavuus heikentyi odotuksiemme vastaisesti oikaistun liikevoiton tasolla neutraaliksi ja oli 0 % liikevaihdosta (Q4’20 4 %). Kannattavuuden heikentymisen taustalla oli pääasiassa yhtiön kasvua varten tekemät jatkuvat rekrytoinnit. Lisäksi yhtiö kertoi tehneensä uudelleenorganisointia useissa maissa, minkä arvioimme vieneen huomiota asiakastyöltä ja heikentäneen laskutusasteita loppuvuonna. Avidlyn raportoitua liikevoittoa heikentää johdon osakepalkkiojärjestelmän kustannusten kirjanpitovaikutus ja pienissä määrin yritysostojen liikearvopoistot. Keskeisin Avidlyssa seuraamamme operatiivisen kannattavuuden mittari onkin oikaistu liikevoitto. Koko vuoden 2021 osalta kannattavuus kuitenkin vahvistui oikaistun liikevoiton tasolla 4 %:iin liikevaihdosta (2020: 1 %)
Ohjeistus kasvun osalta linjassa odotuksiimme, kannattavuuden osalta pehmeämpi
Avidly arvioi, että vuonna 2022 yhtiön liikevaihto on 34–36 miljoonaa euroa (liikevaihto 2021: 30,0 miljoonaa euroa) ja oikaistu liiketulos kasvaa edellisvuodesta (oikaistu liiketulos 2021: 1,1 miljoonaa euroa). Raporttia edeltävä ennusteemme vuoden 2022 liikevaihdolle ilman Digital 22 yrityskauppaa oli 32,4 MEUR ja kauppa huomioiden karkeasti noin 35 MEUR, joten kasvuohjeistus oli linjassa odotuksiimme. Raporttia edeltävä odotuksemme oli oikaistun liikevoiton osalta selvästi korkeampi 2,4 MEUR ilman yrityskauppaa, joten ohjeistus oli tältä osin odotuksiamme pehmeämpi. Avidlyn kasvun kannalta pidämme hyvänä, että yhtiö löytää investointikohteita kilpailukykynsä vahvistamiseksi. Toisaalta Avidlyllä on historiallisesti heikot näytöt kannattavuudessa, joten hitaammin vahvistuva kannattavuus tarkoittaa pidempään jatkuvaa epävarmuutta yhtiön tulevasta kannattavuustasosta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille