Amerikkalaiskuluttaja vahva, vaikka kaikki on kallista
“Now I'm stronger than yesterday, now it's nothing but my way”, lauloi Britney Spears cd:llä kirjoittajankin ollessa teini. Samankaltaista voimaa puhkuu amerikkalaiskuluttaja marraskuun myyntilukujen perusteella. Kirjoitin viime viikolla USA:n vauhdilla edelleen kasvaneista vähittäismyyntiluvuista ja nostin esiin vaikeudet lukujen tulkinnasta, sillä lukuja ei ole inflaatiokorjattu. Eilen saatiin yksityisistä kulutusmenoista selvyyttä asiaan ja niiden mukaan reaaliset, eli inflaatiokorjatut kulutusmenot kasvoivat lokakuussa odotuksia enemmän (1,3 %) syyskuun lukemista.
Kulutus siis kasvoi inflaatiosta huolimatta ripeää tahtia. Osin kasvua selittänee aikaistunut joulumyynti mm. tuotteiden toimitusvaikeuksien vuoksi. Tämä olisi silloin pois marras-joulukuun luvuista. Kokonaisuudessaan kuitenkin voi sanoa, että amerikkalaiskuluttaja on pitänyt pintansa ja talouden hyvä vire on näkynyt myös Atlantan Fedin nowcast-talousennusteessa, joka on Q4:llä noussut. Osin kysynnän kasvua selittää toipuva työmarkkina. Uusien työttömyyskorvaushakemusten määrä tippui viime viikolla alle 200 000:n eli se on palannut koronapandemiaa edeltäville tasoille.
Koko vuoden osalta kevään elvytyssekit ja nopeasti piristynyt kysyntä ovat tehneet tehtävänsä, sillä vähittäismyynti on jo reilusti ylittänyt pandemiaa edeltäneen tason ja ero esim. euroalueen kehitykseen on huomattava. Pandemian aikana kasaantuneita säästöjä on purettu ja säästämisaste on palautunut ”normaaleihin” lukuihin. Kasvavan kysynnän varjopuolena olleesta inflaatiosta on kuitenkin tullut yhä suurempi kiusa amerikkalaiskuluttajalle, mikä heijastuu tällä hetkellä kuluttajaluottamuslukuihin.