Miten tunnistaa yrityksen kilpailuedut?
Sifterin analyysit täydentävät Inderesin analyysipalvelua. Esitetyt näkemykset eivät edusta Inderesin näkemyksiä eikä kirjoituksia pidä tulkita sijoitussuosituksina.
Kestävillä eduilla varustetulla yrityksellä on usein huomattavan korkea tuloksentekokyky sekä suuri potentiaali kasvattaa liikevaihtoaan ajan mittaan. Tämä yhdistelmä luo sijoittajalle myös houkuttelevan riski-tuotto-odotuksen.
Sijoittajan ongelmana on kuitenkin se, että yrityksen strategisia etuja voi olla yllättävän vaikeita tunnistaa. Tässä artikkelissa jaamme muutamia ajatuksia, mistä kilpailuedut syntyvät ja mistä merkeistä niitä voi yrittää etsiä?
Mistä kilpailuedut syntyvät?
Yrityksellä voi olla useita kilpailuetujen lähteitä, mutta sijoittajalle tärkeimpiä ovat ne, jotka tuottavat konkreettisia hyötyjä, kuten aitoa asiakasarvoa, toiminnan tehokkuutta tai paremman tuloksen. Usein salaisuus piilee kilpailuetujen yhdistelmässä, jotka täydentävät toisiaan ja johtavat vahvaan kilpailuasemaan.
Seitsemän esimerkkiä kilpailuedun lähteistä
Kustannusetu: Kyky tuottaa ja myydä tuotteita tai palveluita kilpailijoita halvemmalla hinnalla. Usein sama kuin mittakaavaetu.
Differointi: Tarjoamalla ainutlaatuisia ja ylivertaisia tuotteita tai palveluita, joilla on arvoa asiakkaille.
Verkostoefekti: Tuotteen / palvelun arvo käyttäjälle kasvaa, mitä useampi ihminen käyttää sitä.
Aineeton omaisuus: Patenttien, tavaramerkkien, tekijänoikeuksien tai muiden tuotteiden tai prosessien oikeudellisen suojan omistaminen.
Oppimiskäyrän etu: Yhtiölle on syntynyt vuosien aikana osaamista, jota on vaikea nopeasti kopioida.
Brändi: Vahva brändin tunnettuus ja maine asiakkaiden keskuudessa.
Sijainti: Suotuisa maantieteellinen sijainti, joka tarjoaa pääsyn resursseihin, asiakkaisiin tai markkinoihin.
Joskus myös yrityksen erinomainen johto tai erityinen yrityskulttuuri voi olla kilpailuedun lähde, mutta niiden tarkka mittaaminen on huomattavan vaikeaa.
Sijoittaja voi lähteä analyysissaan tunnistamaan kilpailuedun lähteitä ja etsimään niille vahvistusta tilinpäätöksistä. Toinen tapa on tunnistaa ensiksi yhtiöitä, joilla on näyttöä vahvoista liiketoiminnan mittareista. Sen jälkeen voi etsiä syitä kilpailuedun lähteiksi ja yrittää arvioida ovatko nämä kilpailuedun lähteet kestäviä ja aidosti erilaistavia.
Miten tunnistaa todelliset kilpailuedut – muutamia mittareita
Strateginen kilpailuetu on usein vain epäselvä sana yrityksen verkkosivuilla ja sitä myös väärinkäytetään usein sijoittajien keskuudessa. Esimerkiksi asiakaskeskeisyys tai vahva brändi voi olla kilpailuetu – tai sitten ei.
Todelliset kilpailuedut tunnistaa vasta, kun ne näkyvät yhtiön tilinpäätöksissä numeroina useiden vuosien ajan. Muutoin ne ovat vain hyviä sloganeja.
Alla olevassa taulukossa on esimerkkejä mittareista, joiden avulla voi tunnistaa, onko yhtiöllä kilpailuetuja ja mistä ne mahdollisesti syntyvät.
Esimerkki – Costcon kilpailuedut
Costco on yksi maailman suurimmista vähittäiskauppaketjuista, joka kilpailee muun muassa Walmartin kanssa. Costcon liiketoimintamalli on usean toisiaan tukevan kilpailuedun yhdistelmä. Yhtiön sisäiset kilpailuedut varmistavat, että yritys pystyy toimimaan tehokkaasti ja Costcon koko yrityskulttuuri on rakennettu edullisuuden varaan.
Yhtiön ulkoisena kilpailuetuna on tarjota erittäin edullisia, mutta laadukkaita tuotteita sen jäsenasiakkaille. Tämä asiakaslupaus on luonut Costcolle erinomaisen brändin sekä lojaalin asiakaskunnan, joka houkuttelee mukaan lisää maksavia jäseniä. Yhdistelmä on kuin vauhtipyörä, joka on tuottanut kasvavia voittoja yhtiölle sekä vahvistanut asiakaslupausta vuosi vuodelta.
Kustannusetu ja mittakaavaetu: Yhtenä maailman suurimmista vähittäiskauppiaista, Costco hyötyy mittakaavoista hankinnoissa ja jakelussa. Costco onkin tunnettu erittäin tehokkaasta hankinnasta ja tehokkaasta toimitusketjusta, mikä mahdollistaa sen tuotteiden tarjoamisen kilpailijoihin verrattuna edullisemmin.
Brändin maine: Costcolla on vahva brändi laadukkaista ja edullisista tuotteista sekä positiivisesta ostokokemuksesta. Nämä houkuttelevat yhtiölle uusia maksavia jäseniä.
Jäsenyysmalli: Costcon liiketoiminta perustuu jäsenyysmalliin. Malli vaatii asiakkaita maksamaan vuosittaisen jäsenmaksun kaupassa käymiseen. Jäsenmaksumalli on luonut erittäin uskollisen asiakaskunnan ja tarjoaa Costcolle hyvin ennustettavan tulonlähteen. Cotscon jäsenten asiakaspysyvyys on yli 90 %, eli lähes kaikki jäsenet uusivat 60–120 dollarin jäsenyytensä vuosittain.
Costcton vahvat kilpailuedut ovat näkyneet myös osakehinnassa, joka on viimeisen 20 vuoden aikana noussut yli 1600 prosenttia (1.1.2003-2023) kasvavien tulosten myötä. Vastaavassa ajassa S&P 500 -indeksi tuottanut noin 370 % dollareissa.
Kilpailuetujen merkitys sijoittajalle
Usein pitkän aikavälin sijoittaja arvostaa turvallisuutta enemmän kuin nopeita voittoja. Tasainen vahvuus pienentää myös osakkeen hintavaihtelua, mutta ennen kaikkea tarjoaa turvallisuutta sijoittajille.
Vaikka joinakin vuosina riskialttiimpi sijoitusstrategia voisi tarjota paremman tuoton kuin maltillinen strategia, niin suurin riski sijoittajalle on aina alkuperäisen pääoman menettäminen.
Yhtiön kestävä kilpailuetu on sijoittajan hyvä ystävä. Tällaisen yrityksen omistajana voi kulkea läpi talouden taantumien ja markkinamyrskyjen.
Santeri Korpinen
Toimitusjohtaja, Sifter Capital
Lisää Sifter-rahaston sisältöjä löydät Sifterin rahastosivullta (linkki) Inderesin palvelusta. Kun otat sivuston seurantaan, saat ilmoituksen kaikista uusista sisällöistä.
Sifter Global -rahaston strategia on sijoittaa osakkeisiin maailmanlaajuisesti keskittymällä yrityksiin, joilla on vahva kilpailuetu, laadukas johto ja osoitettu tuloksentekokyky. Strategia perustuu syvällisiin yritysanalyyseihin, jota edeltää järjestelmällinen ja täsmällinen osakkeiden seulontastrategia, jota on kehitetty ja testattu viimeisen 25 vuoden aikana. Osakkeiden seulonnassa rahasto käyttää kehittämäänsä Stocksifter-ohjelmistoa, jonka avulla se hylkää ja valitsee julkisesti noteerattuja osakkeita 65 000:sta vaihtoehdosta eri puolilta maailmaa. Rahaston tavoitteena on taata vakaa ja pitkäjänteinen, euroissa mitattava pääoman arvonnousu, jonka pitäisi olla yli 8 prosenttia vuositasolla.
Lue lisää yhtiösivulla