Miksi korkean ROIC:n pitäisi olla osakesijoittajan agendalla?
Sifterin analyysit täydentävät Inderesin analyysipalvelua. Esitetyt näkemykset eivät edusta Inderesin näkemyksiä eikä kirjoituksia pidä tulkita sijoitussuosituksina.
Yritys, jolla on korkea ROIC, uudelleensijoittaa osan voitoista ja näin kasvattaa liiketoimintaansa. Tämä malli johtaa yhtiöiden pitkän aikavälin tuloksen kasvuun ja mahdollisesti korkeampiin tuottoihin sijoittajille.
Tässä artikkelissa esittelen, mitä korkea ROIC kertoo yrityksen laadusta sekä muutamia yhtiöesimerkkejä, joihin olemme sijoittaneet.
ROIC pähkinänkuoressa
ROIC 20 % tarkoittaa sitä, että yritys tuottaa 0,20 € verojen jälkeistä voittoa jokaista yrityksen toimintoihin sijoitettua euroa kohti. Esimerkiksi, jos yritys investoi 100 € toimintansa laajentamiseen, se tuottaa 20 € verojen jälkeistä voittoa (100 € x 0,20 = 20 €).
Kestävällä ja korkealla sijoitetun pääoman tuotolla on valtava positiivinen vaikutus yrityksen tuleviin rahavirtoihin ja markkina-arvoon, ja siksi korkea ROIC on meille mieluisampi kuin esimerkkisi korkea osinkoprosentti. Korkeat osingot voivat kertoa siitä, ettei yrityksen johto löydä rahoille parempia sijoituskohteita ja yritys palauttaa siksi voitot omistajilleen.
Mitä korkea ROIC kertoo yrityksestä?
Korkea sijoitetun pääoman tuotto (ROIC) voi paljastaa yrityksestä useita positiivisia asioita:
1. Tehokas pääoman käyttö: Korkea ROIC osoittaa, että yritys käyttää pääomaansa tehokkaasti voittoja tuottaakseen. Tämä viittaa siihen, että yrityksen johto löytää houkuttelevia ja voitollisia projekteja liiketoimintansa kasvattamiseen.
2. Vahva kilpailuasema: Yrityksellä, jolla on korkea ROIC, on usein vahva kilpailuasema alallaan. Yhtiö pystyy tuottamaan korkeampia tuottoja sijoitetulle pääomalle kuin kilpailijansa.
3. Kasvupotentiaali: Yrityksellä, jolla on korkea ROIC, on mahdollisuus uudelleensijoittaa voittonsa ja kasvattaa bisnestään, mikä johtaa pitkän aikavälin voittojen kasvuun ja mahdollisesti korkeampiin tuottoihin sijoittajille.
On kuitenkin tärkeää huomata, että korkea ROIC ei aina ole yrityksen laadun merkki. Monet tekijät, kuten liiketoimintamalli tai hiljattain tehdyt yrityskaupat pitää myös huomioida, kun arvioi yhtiön ROIC:n merkitystä.
Myös eri toimialojen pääomavaatimukset vaihtelevat merkittävästi. Esimerkiksi ohjelmistoalan yritykset eivät sijoita suuriin tehtaisiin ja niiden ROIC:it voivat olla todella korkeita, koska ne eivät tarvitse merkittävästi omaa tai vierasta pääomaa liiketoimintansa kasvattamiseen.
Ohjelmistoyritysten pääoma ei välttämättä löydy taseesta vaan enemmänkin ihmisistä, patenteista, ansaintamallista tai brändi-arvosta. Siksi pelkkä korkean ROIC:in perusteella sijoittaminen ei välttämättä johda hyviin sijoituksiin.
Mitä voidaan pitää hyvänä ROIC:na?
Koska pääomavaatimukset ovat erilaisia eri toimialoilla, on vaikea asettaa selkeää hyvän ROIC:n minimivaadetta. 10 % tai sitä korkeampaa ROIC:ia on yleisesti pidetty vahvana rajana. Joka tapauksessa, yrityksen ROIC:n tulee olla suurempi kuin sen WACC (painotettu keskimääräinen pääoman kustannus). Muussa tapauksessa yritys menettää pääomaansa liian korkeiden rahoituskustannustensa vuoksi.
Sifter-rahaston yhtiöillä ROIC on 21 %
Sifter-rahaston yhtiöiden keskimääräinen ROIC on harvinaisen korkea. Tästä voi päätellä ainakin kaksi asiaa. Ensinnäkin, olemme painottaneet yhtiövalinnassa korkean ROIC:n sijoituksia. Toiseksi, monet salkun yhtiöt toimivat sellaisilla toimialoilla, jotka eivät vaadi hurjasti omaa tai vierasta pääomaa. Pääomakevyillä liiketoimintamalleilla voi olla sellaisia kilpailuetuja, joita kilpailijoiden on vaikea jäljitellä.
ROIC:in, tuloksen ja osakehinnan yhteys
Taulukosta voimme nähdä kolme esimerkkiä Sifter-rahaston yhtiöistä. Näissä esimerkeissä korkea ROIC on yhteydessä kasvavien tulosten kanssa viiden vuoden ajanjaksolla (2018-2022) sekä osakehintojen kanssa edellisen viiden vuoden aikana (28.2.2018–27.2.2023). Vaikka otos on hyvin rajallinen, niin on se suuntaa antava.
Kolme korkean ROIC:n esimerkkiä Sifter-rahaston yhtiöistä. Keskimääräinen ROIC ja nettotuloksen kasvu 2018–2022. Osakkeen hinta-% (Total Return) paikallisissa valuutoissa 28.2.2018–27.2.2023. Lähde: Bloomberg
Tanskalainen lääkeyhtiö Novo Nordisk on tyypillinen esimerkki siitä, kuinka tehokkaasti yhtiö käyttää pääomiaan tuottaakseen voittoa. Verojen jälkeinen tulos on kasvanut 145 % viiden vuoden aikana ja keskimääräinen ROIC vuosina 2018–2022 on 60 %.
Puolijohdelaitteita valmistava Applied Materials on hieman pääomaraskaampi yritys, jonka kilpailuedut perustuvat teknologiseen etumatkaan, kumulatiiviseen oppimiseen sekä patentteihin. Applied Materials on investoinut jo vuosikymmenten ajan fiksusti oman toimintansa kehittämiseen ja onnistunut kiihdyttämään voittoansa 152 %:ia vuosina 2018–2022, 37 prosentin keskimääräisellä ROIC:lla.
Old Dominion Freight Line on johtava rekkakuljetusyhtiö, joka toimii varsin pääomavaltaisella toimialalla. Yhtiön erinomainen liiketoimintamalli ja älykkäät investoinnit liiketoiminnan laajentumisiin (terminaalit ja infra) ovat tuottaneet paitsi korkean 33 % ROIC:n, myös 227 prosentin voittokasvun vuosina 2018–2022.
Kaikkien näiden yhtiöiden osakehinnat ovat myös nousseet merkittävästi nopeammin kuin indeksit tai Sifter-rahasto.
Santeri Korpinen
Toimitusjohtaja, Sifter Capital
Lisää Sifter-rahaston sisältöjä löydät Sifterin rahastosivullta (linkki) Inderesin palvelusta. Kun otat sivuston seurantaan, saat ilmoituksen kaikista uusista sisällöistä.
Sifter Global -rahaston strategia on sijoittaa osakkeisiin maailmanlaajuisesti keskittymällä yrityksiin, joilla on vahva kilpailuetu, laadukas johto ja osoitettu tuloksentekokyky. Strategia perustuu syvällisiin yritysanalyyseihin, jota edeltää järjestelmällinen ja täsmällinen osakkeiden seulontastrategia, jota on kehitetty ja testattu viimeisen 25 vuoden aikana. Osakkeiden seulonnassa rahasto käyttää kehittämäänsä Stocksifter-ohjelmistoa, jonka avulla se hylkää ja valitsee julkisesti noteerattuja osakkeita 65 000:sta vaihtoehdosta eri puolilta maailmaa. Rahaston tavoitteena on taata vakaa ja pitkäjänteinen, euroissa mitattava pääoman arvonnousu, jonka pitäisi olla yli 8 prosenttia vuositasolla.
Lue lisää yhtiösivulla