Verkkokauppa.com Q2 torstaina: Odotukset matalalla vaikeassa markkinassa
Verkkokauppa.com julkistaa Q2-raporttinsa torstaina 14.7. klo 08.00. Ennustamme kvartaalista tulevan heikon myynnin laskiessa 2,4 %:lla 127 MEUR:oon ja liiketuloksen laskiessa jopa 80 %:lla 1,0 MEUR:oon kannattavuuteen kohdistuessa merkittävää painetta. Katseet ovat siinä, onko rajusti jarruttaneella kodintekniikan markkinalla nähty vielä alustavia merkkejä stabiloitumisesta, sillä ennen tätä ei tuloskasvuun paluu ole realistista. Jos merkkejä stabiloitumisesta ei vielä ole, eikä yhtiö onnistu ylittämään ennusteitamme Q2-raportissa, jää kausiluontoisesti tärkeämmälle H2:lle liikevoiton osalta vielä paljon tehtävää, jotta yhtiö pysyy nykyisessä kertaalleen lasketussa tulosohjeistuksessaan.
Odotuksissa vaisu kvartaali vähittäiskauppaan koituessa nyt rutkasti vastatuulta
Ennustamme Q2:n liikevaihdon laskevan 2,4 %:lla 127 MEUR:oon. Odotamme kuluttajamyynnin laskevan sekä kivijalassa että verkkokanavassa. Tätä selittävät useat eri tekijät: 1) Yhtiön myynnin kehitys oli erittäin vahvaa vertailukaudella kotimaan myynnin osalta ja odotamme kuluttajien rahojen ja ajankäytön siirtyneen voimakkaasti tavarasta takaisin palveluihin. 2) Myös maaliskuussa koettu kuluttajaluottamuksen romahdus näkyy ennusteessamme kalliimpien harkinnan varaisten brändituotteiden vähentyneenä kysyntänä. Myös kodintekniikan laitteistoa on päivitetty pandemian aikana, eikä päivittämiselle ole siten vielä hetkeen erityistä tarvetta. 3) Lisäksi saatavuushaasteet painavat kodintekniikan alaa ja yhtiön myyntiä. Myös kiihtynyt inflaatio on alkanut nakertaa kuluttajien ostovoimaa. Ulkomaan myynnin odotamme laskeneen selvästi vertailukaudesta, sillä yhtiö teki päätöksen lopettaa vienti Venäjälle sodan alun jälkeen ja ulkomaan myynnin taso on siitä alkaen puolittunut vuoden 2021 tasosta.
Kotimaan B2B-myynnin kasvun ennakoimme jatkuneen 12 %:n kasvussa yhtiön panostaessa tähän ja työllisyysasteen positiivisen kehityksen myötä. Myös kehittyvien kategorioiden myynnin odotamme hieman kasvavan, vaikkakin myöhästynyt kevät on arviomme mukaan painanut mm. hyväkatteisten ilmastointilaitteiden ja grillien myyntiä.
Yhtiön kannattavuus on herkkä kysynnän ja kilpailutilanteen muutoksille
Q1:n myyntikatemarginaali laskee ennusteessamme 15,2 %:iin (Q2’21: 16,5 %). Arviomme mukaan kilpailutilanne on kiristynyt suhteessa vertailukauteen laskevassa markkinassa mikä painaa marginaaleja. Yhtiölle on todennäköisesti luonut haasteita myös hyvää kysyntää ennakoinut korkea varasto, jonka kiertoa on saatettu joutua vauhdittamaan alennuskampanjoilla. Uskomme myös osaa sesonkituotteista säilöttävän ensi vuoteen, mikä tuo ylimääräisiä varastointikustannuksia. Ennustamme henkilöstökulujen ja muiden kulujen osuuden nousseen 14,2 %:iin liikevaihdosta (Q2’21 12,6 %). Arviomme mukaan kulurakennetta on saatu vain osin sopeutettua laskeneeseen volyymiin. Ennusteessamme liikevoitto laskee 1,0 MEUR:oon (Q2’21: 5,1 MEUR) ja osakekohtainen tulos laskee 0,01 euroon (Q2’21: 0,08 euroa).
Nykyinen 2022 ohjeistus jättää kovia tulosodotuksia loppuvuodelle
Maaliskuussa selvästi lasketun ohjeistuksen perusteella verkkokauppa.com odottaa 2022 liikevaihdon olevan 530–590 MEUR:n välillä (2021: 574,5 MEUR) ja vertailukelpoisen liiketuloksen olevan 12–19 MEUR:n välillä (vuonna 2021: 20,4 MEUR). Haarukat ovat leveät kertoen korkeasta epävarmuudesta. Omat ennusteemme ovat liikevaihdon osalta 582 MEUR (kasvu 1 %) ja liikevoiton osalta 12,4 MEUR (liikevoittomarginaali 2,1 %). Etenkin tulosohjeistus näyttää haastavalta, jos Q2 menee odotustemme mukaisesti heikosti. Emme suljekaan pois mahdollisuutta, että kuluvan vuoden ohjeistusta joudutaan vielä sen osalta alentamaan. Yhtiön strategian toteuttaminen on kuitenkin taustalla edennyt ja kunhan kuluttajakysyntä palautuu, on tuloskasvuun jälleen edellytyksiä palata pidemmällä aikavälillä. Lue kesäkuussa päivitetty laaja analyysiraportti yhtiöstä täältä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Verkkokauppa.com
Verkkokauppa.com on vuonna 1992 perustettu Suomen suosituin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa. Verkkokauppa.com Oyj markkinoi, myy ja jakelee verkkokauppansa, myymälöidensä ja noutopisteverkostonsa kautta sesongista riippuen kymmeniä tuhansia tuotteita. Yhtiöllä on neljä myymälää: Oulussa, Pirkkalassa, Raisiossa ja Helsingissä, jonka lisäksi verkkokaupasta ostettavat tuotteet ovat noudettavissa noutopisteiden kautta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut28.04.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 574,5 | 581,9 | 628,6 |
kasvu-% | 3,78 % | 1,29 % | 8,02 % |
EBIT (oik.) | 20,3 | 12,4 | 15,9 |
EBIT-% (oik.) | 3,53 % | 2,13 % | 2,52 % |
EPS (oik.) | 0,33 | 0,19 | 0,25 |
Osinko | 0,25 | 0,26 | 0,28 |
Osinko % | 3,45 % | 14,56 % | 15,44 % |
P/E (oik.) | 21,32 | 9,43 | 7,10 |
EV/EBITDA | 12,67 | 5,13 | 4,03 |
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/k/e99b99/500.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/arttu_heikura/500/115119_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/sijoittaja-alokas/500/74872_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/k/e99b99/500.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/arttu_heikura/500/115119_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/k/0ea827/500.png)