Välivuosi kasvutarinassa
Vähittäiskaupan markkina on nyt kaikille toimijoille vaikea, sillä rekyyli tavarasta takaisin palveluihin on kiihtynyt, kuluttajaluottamus on Ukrainan sodan myötä romahtanut ja kiihtynyt inflaatio on alkanut syödä kuluttajien ostovoimaa. Ennustamme Verkkokauppa.comin 2022 tuloksen romahtavan ja osakkeelle on vaikea nähdä lyhyen ajan ajureita ylöspäin, vaikka luottamuksemme yhtiön strategiaan on edelleen varsin hyvä. Mielestämme sijoittajan ei kuitenkaan tule tehdä liian hätäisiä päätöksiä yhden vuoden tulostason perusteella, sillä dynaamisella kodintekniikan markkinalla rajut heilahtelut marginaalissa ovat arkipäivää. Kokonaisuutena näemme yhtiön nykyisen arvostuksen eri kulmista tarkasteltuna neutraalina.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Verkkokauppa.com
Verkkokauppa.com on vuonna 1992 perustettu Suomen suosituin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa. Verkkokauppa.com Oyj markkinoi, myy ja jakelee verkkokauppansa, myymälöidensä ja noutopisteverkostonsa kautta sesongista riippuen kymmeniä tuhansia tuotteita. Yhtiöllä on neljä myymälää: Oulussa, Pirkkalassa, Raisiossa ja Helsingissä, jonka lisäksi verkkokaupasta ostettavat tuotteet ovat noudettavissa noutopisteiden kautta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut28.04.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 574,5 | 581,9 | 628,6 |
kasvu-% | 3,78 % | 1,29 % | 8,02 % |
EBIT (oik.) | 20,3 | 12,4 | 15,9 |
EBIT-% (oik.) | 3,53 % | 2,13 % | 2,52 % |
EPS (oik.) | 0,33 | 0,19 | 0,25 |
Osinko | 0,25 | 0,26 | 0,28 |
Osinko % | 3,45 % | 20,15 % | 21,38 % |
P/E (oik.) | 21,32 | 6,81 | 5,13 |
EV/EBITDA | 12,67 | 3,83 | 2,97 |