Verkkokauppa.com pääomamarkkinapäivällä tarkennettiin lähivuosien strategiaa ja tavoitteita
Verkkokauppa.com järjesti eilen pääomamarkkinapäivän, jossa yhtiö esitteli tarkemmin strategiaansa vuosille 2024–28 ja taloudellisia tavoitteita. Nämä julkaistiin jo viime vuoden lopussa, joten merkittäviä uusia uutisia päivä ei mielestämme tuonut. Siten emme näe tarvetta tässä vaiheessa ennustemuutoksiin.
Kasvua mm. nopeista kuljetuksista ja uusista palveluista
Verkkokauppa.com:in keskeinen kasvuajuri tulevina vuosina on yhtiön mielestä nopeiden kuljetusten lisääminen, joka tukee kaupan siirtymistä verkkoon. Yhtiön mukaan tämä ei vaadi merkittäviä investointeja tai kulujen lisäystä, jonka pitäisi siten tehdä kasvusta kannattavaa. Toisena tärkeänä komponenttina näemme ”retail as media” -konseptin kasvattamisen, jossa yhtiö pyrkii tuplaamaan liikevoiton strategiakaudella, joskaan nykyistä tasoa ei ole julkistettu, joten vaikutus koko yhtiön lukuihin jää epäselväksi.
Omien merkkien osalta yhtiö kertoi niiden vastaavan nykyisin 6 % liikevaihdosta ja tavoitteen olevan 10 %. Omat merkit ovat marginaaliltaan selvästi parempia, joten niiden kasvattaminen tukee yhtiön kannattavuuden parantumista. Kansainvälistymisen osalta yhtiö tarkensi, että se on lähinnä myyntiä muille vähittäiskaupoille tai eri alustojen kautta kuluttajille, ei omaa suoraa kuluttajamyyntiä. Pidämme tätä järkevänä valintana, sillä oman kuluttajamyynnin avaaminen uusille markkinoille vaatisi merkittäviä investointeja ja/tai kulujen kasvua. Kasvu ulkomailla auttaa myös yhtiön skaalan kasvattamisessa, joka voi tuoda etuja esim. hankinnoissa.
Kannattavuusparannuksen pitäisi tulla lähinnä kasvun kautta, näemme kannattavuustavoitteen erittäin vaikeana saavuttaa
Verkkokauppa.comin keskeiset taloudelliset tavoitteet ovat yli 5 %:n keskimääräinen vuosittainen kasvu ja yli 5 % liikevoittomarginaali 2028 loppuun mennessä. Tämän lisäksi se on tarkentanut tavoittelevansa kiinteiden kulujen suhteen liikevaihtoon laskevan alle 10 %:n 2028 loppuun mennessä. Kiinteiden kulujen lasku käytännössä selittääkin kannattavuusparannuksen tavoitetasolle. Tämä vaatisi tavoitteiden mukaista kasvua hyvin pienellä kiinteiden kulujen kasvulla, joka näyttää mielestämme vaikealta yhdistelmältä. Yhtiö ei avannut erityisen tarkasti oletuksiaan kiinteiden kulujen tehostumiseen liittyen, mutta vahvisti, että marginaaliparannus pitäisi tulla kasvun kautta eikä niinkään kuluja leikkaamalla. Myös bruttomarginaalissa yhtiö näkee nousuvaraa, joskin kasvun vaatimat panostukset esim. matalampiin hintoihin syövät tästä osan. Yhtiö on parhaimmillaankin päässyt korona-aikana noin 3,5 %.n liikevoittomarginaaliin ja ennusteemme jäävätkin selvästi yhtiön kannattavuustavoitteista, pysyen alle 3 %:ssa.
Nykyisestä markkinatilanteesta yhtiö totesi odottavansa EKP:n koronlaskujen asteittain parantavan kuluttajien tunnelmia ja tukevan kysyntää. Toisaalta yhtiö mainitsi, että markkinoilla on vielä tietyissä kategorioissa ylimääräisiä varastoja, joista tyypillisesti aiheutuu hintapaineita. Olemme kommentoineet strategiaa ja tavoitteita aiemmin tuoreeltaan viime marraskuussa tässä kommentissa sekä tammikuussa julkaistussa laajassa raportissa. Pääomamarkkinapäivän yhteydessä tehdyn toimitusjohtajan haastattelun voi katsoa tästä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Verkkokauppa.com
Verkkokauppa.com on vuonna 1992 perustettu Suomen suosituin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa. Verkkokauppa.com Oyj markkinoi, myy ja jakelee verkkokauppansa, myymälöidensä ja noutopisteverkostonsa kautta sesongista riippuen kymmeniä tuhansia tuotteita. Yhtiöllä on neljä myymälää: Oulussa, Pirkkalassa, Raisiossa ja Helsingissä, jonka lisäksi verkkokaupasta ostettavat tuotteet ovat noudettavissa noutopisteiden kautta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut26.04.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 502,9 | 481,8 | 506,6 |
kasvu-% | −7,42 % | −4,19 % | 5,15 % |
EBIT (oik.) | 6,1 | 5,8 | 6,8 |
EBIT-% (oik.) | 1,22 % | 1,20 % | 1,33 % |
EPS (oik.) | 0,08 | 0,07 | 0,09 |
Osinko | 0,00 | 0,03 | 0,06 |
Osinko % | 1,47 % | 3,25 % | |
P/E (oik.) | 33,92 | 28,66 | 21,56 |
EV/EBITDA | 11,32 | 7,66 | 6,95 |
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/k/0ea827/500.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/n/5f8ce5/500.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/j/3be4f8/500.png)