Tokmannin analyytikkopuhelussa ei yllätyksiä
Tokmanni piti keskiviikkona yhtiötä seuraaville analyytikoille puhelun ennen hiljaisen periodin alkua. Markkinassa ei vaikuta tapahtuneen isompia muutoksia verrattuna siihen, mitä Q1:n tulosjulkistuksen yhteydessä yhtiö kommentoi. Emme ole tehneet puhelun perusteella ennustemuutoksia tai muutoksia näkemykseemme.
Yleiskuva ei ole muuttunut markkinassa
Tokmanni kertoi Q1-tulosjulkistuksessa, että myynnin trendi on ollut nouseva kvartaalin loppua kohden. Käsityksemme mukaan tämä liittyi ensisijaisesti säiden puolesta hyvin käynnistyneeseen kevätsesonkiin, joka on etenkin puutarhatuotteiden myynnin näkökulmasta yhtiölle tärkeä. Viime vuonna huhtikuu oli vielä luminen koko Suomessa, mikä näkyi kategorian myynnissä selvästi negatiivisesti. Muilta osin kohdemarkkinan ajureissa ei ole käsityksemme mukaan tapahtunut erityistä muutosta. Kulutus painottuu välttämättömään päivittäistavaraan, joka muodostaa yhtiön myynnistä normaalisti noin puolet. Asiakkaiden varoivaisuus harkinnanvaraisissa käyttötavarahankinnoissa jatkuu ja siten myös kireä kilpailu ja kampanjavetoisuus jatkuvat markkinalla.
Pientä helpotusta kuluttajien ahdinkoon tuovat Q2:lle ajoittuneet palkankorotukset, mutta palkankorotukset ovat olleet silti inflaatiota pienempiä. Siten vertailukauteen nähden positiivista kehitystä ostovoimassa ei ole markkinalla nähty, mutta suhteessa Q1:een kylläkin. Toki palkankorotukset ovat osaltaan tarkoittaneet myös sitä, että yhtiön oma henkilöstö on saanut TES-korotuksen mukaiset kertakorvaukset huhtikuussa ja henkilöstön palkat ovat nousseet kesäkuun alusta.
Asiakasmäärät kasvaneet, mutta asiakkaat ostavat vähemmän
Q1:n aikana yhtiö kertoi saaneensa paljon uusia asiakkaita, mutta keskimääräisen ostoskorin pienentyneen niin, että se sisälsi tyypillisesti yhden tuotteen vähemmän kuin normaalisti. Tästä kehityksestä keskusteltiin nyt tarkemmin ja vaikuttaa siltä, että lisää asiakkaita on saatu paremmista tuloluokista, mutta omilla ydinasiakkailla (mm. lapsiperheet) on inflaatioympäristössä ollut vähemmän rahaa käytössä. Tokmanni klubiin on kommenttien perusteella liittynyt jo 2,4 miljoonaa asiakasta ja sen lanseeraus on ollut menestys. Kanta-asiakasohjelma antaa yhtiölle tehokkaan työkalun kohdennettuun markkinointiin, mutta käsityksemme mukaan fokus on toistaiseksi ollut enemmän sen laajentamisessa hyötyjen näkyessä tuloslaskelmassa vasta pidemmällä aikavälillä. Datan tehokkaassa hyödyntämisessä onnistuminen on yksi keskeinen ajuri tulevaisuudessa.
Uudet ketjut kehittyvät hyvin ja oman logistiikkakeskuksen laajennus etenee
Myös PTY:n käyttötavaramarkkinan data huhtikuussa oli lähellä nykyisiä Tokmannin ennusteitamme (aiempi kommentti täällä). Vaatemyynnin kehitys oli huhtikuun datan perusteella käyttötavaramarkkinalla hyvää ja saimme kuvan, että myös Tokmannilla vaatemyyntiin on yhtenä ylivoimakategoriana panostettu selvästi keväällä. Ostetun Click Shoes ketjun valikoimaa on tuotu jo laajalti Tokmannin Porvoon myymälään ja yhtiö vaikutti olevan kategorialaajennuksen lanseeraukseen hyvin tyytyväinen. Myös Miny-ketjun laajentumiseen (nyt 6 omaa myymälää ja noin 20 shop in shop myymälää) johto vaikutti olevan edelleen hyvin tyytyväinen. Logistiikkakeskuksen ensimmäinen osa on otettu myös onnistuneesti käyttöön ja näyttää siltä, että vuoden lopussa myös toinen osa saadaan käyttöön, kun keskus valmistuu kokonaisuudessaan. Tässä kohtaa keskus myydään sijoittajalle, mikä vapauttaa taseesta pääomia.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Tokmanni Group
Tokmanni on vuonna 1989 perustettu halpatavaroihin keskittyvä vähittäiskauppayhtiö. Tokmanni on Suomen suurin halpakauppa myymälöiden määrällä ja liikevaihdolla mitattuna. Tokmannilla eri puolilla Suomea noin. 200 myymälää.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut29.04.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 168,0 | 1 222,3 | 1 296,1 |
kasvu-% | 2,30 % | 4,65 % | 6,04 % |
EBIT (oik.) | 85,7 | 90,1 | 104,1 |
EBIT-% (oik.) | 7,34 % | 7,37 % | 8,03 % |
EPS (oik.) | 1,03 | 1,05 | 1,24 |
Osinko | 0,76 | 0,78 | 0,80 |
Osinko % | 6,73 % | 5,98 % | 6,13 % |
P/E (oik.) | 10,99 | 12,44 | 10,50 |
EV/EBITDA | 6,66 | 6,84 | 5,68 |