Tokmanni yhteistyöhön SPARin kanssa
Tokmanni julkisti eilen yhteistyösopimuksen SPARin kanssa, jonka myötä sen kauppoihin tulee hankintayhteistyön kautta ostettuja SPAR-tuotteita. Lisäksi nykyiset tuore-elintarvikeosastot Tokmanni-kaupoissa muuttuvat SPAR-brändin alle ja näitä tuodaan myös muihin myymälöihin sekä mahdollisesti myöhemmin omina SPAR-kauppoina. Näemme hankintayhteistyön Tokmannin kannalta järkevänä, sillä SPARin skaala mahdollistanee Tokmannille kilpailukykyisemmän hinnoittelun. Pidemmällä aikavälillä elintarvikeliiketoiminnan laajentaminen tarjoaa kasvumahdollisuuden. Emme näe lähivuosille oleellisia ennustemuutostarpeita uutisen pohjalta, mutta pidämme sitä positiivisena Tokmannille.
SPAR-tuotteita tulossa laajalti Tokmannin päivittäistavaroihin
Tokmanni kertoi eilen, että se on solminut lisenssisopimuksen SPAR Internationalin kanssa, jolla se saa yksinoikeuden SPAR-tuotteisiin ja brändiin Suomessa. Tämän myötä Tokmanni tulee tuomaan kaikkiin myymälöihinsä SPAR-tuotteita päivittäistavaroiden eri tuoteryhmiin, jotka vastaavat tällä hetkellä reilua puolta sen liikevaihdosta. Tokmanni odottaa hyötyvänsä SPARin skaalasta, sillä SPAR Internationalin liikevaihto 2023 oli 47 mrd. euroa. Tämä on mielestämme uskottava argumentti ja yhteistyö mahdollistanee Tokmannille kilpailukykyisemmät hinnat, joka on luonnollisesti halpakaupalle tärkeää. Toki SPAR ottaa oman siivunsa yhteistyöstä, joten suoraa positiivista tulosvaikutusta yhteistyöllä ei välttämättä ole. Yhteistyö näyttää kuitenkin positiiviselta Tokmannin kannalta.
Tokmannin tuore-elintarvikeosastot muuttuvat SPAReiksi
Yhteistyön myötä Tokmannin tuore-elintarvikeliiketoiminta muuttuu SPAR-brändin ja -konseptin mukaisiksi pääosin H2’25 aikana. Tokmannilla on nykyisin tuore-elintarvikeliiketoimintaa vain 20:ssä Tokmanni-kaupassa eli noin 10 %:ssa Tokmanni-ketjun kaupoista. Huomioiden elintarvikkeiden tyypillisesti matalampi kate, tämän liiketoiminnan tulosvaikutus konsernitasolla on arviomme mukaan marginaalinen. Tokmannilla on kuitenkin jatkossa tarkoitus laajentaa tuore-elintarvikeliiketoimintaa myös osaan niistä Tokmanni-myymälöistä, joissa sitä ei vielä ole.
Harkinnassa myös itsenäisiä SPAR-myymälöitä
Tokmanni kertoi myös, että se harkitsee itsenäisiä SPAR-myymälöitä ”myöhemmin”. Tämä tarkoittaisi Tokmannin alkavan kilpailevan suoraan nykyisin ruokakauppaa hallitsevien Keskon, S-ryhmän ja Lidlin kanssa. Näemme tämän kasvupolun varsin haastavana, sillä isommalla skaalalla toimivat kilpailijat ovat nähdäksemme markkinalla vahvemmassa asemassa. Ruokakaupassa on myös Tokmannin nykyistä marginaalia heikompi kannattavuus, joten kasvu siellä olisi lähtökohtaisesti marginaalia dilutoivaa Tokmannille.
SPAR-kauppoja on aiempina vuosikymmeninä ollut Suomessa, mutta S-ryhmä osti SPARin vuonna 2005. Uusi yhteistyö koskee vain Suomea, eikä Tokmanni näyttänyt aktiivisesti harkitsevan sen laajentamista Ruotsiin. Ruotsissa ei kuitenkaan käsityksemme mukaan ole SPAR-kauppoja/tuotteita, joten yhteistyön laajentaminen myöhemmässä vaiheessa voisi olla mahdollista.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Tokmanni Group
Tokmanni Group on vuonna 1989 perustettu halpatavaroihin keskittyvä vähittäiskauppayhtiö. Tokmanni on Pohjoismaiden suurin halpakauppa myymälöiden määrällä ja liikevaihdolla mitattuna. Konserni toimii monikonseptimallilla, joista suurimmat ovat Tokmanni ja Dollarstore. Yhtiöltä löytyy lähes 400 myymälää ympäri Suomen, Ruotsin ja Tanskan.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut18.11.2024
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 392,6 | 1 666,9 | 1 765,9 |
kasvu-% | 19,23 % | 19,70 % | 5,94 % |
EBIT (oik.) | 98,8 | 103,7 | 121,7 |
EBIT-% (oik.) | 7,09 % | 6,22 % | 6,89 % |
EPS (oik.) | 1,02 | 0,91 | 1,17 |
Osinko | 0,76 | 0,57 | 0,75 |
Osinko % | 4,93 % | 4,65 % | 6,11 % |
P/E (oik.) | 15,17 | 13,51 | 10,51 |
EV/EBITDA | 8,63 | 6,50 | 5,60 |