Tokmanni seurannan aloitus: Kovaan vauhtiin päässyt halpakauppaketju
Aloitamme Tokmannin seurannan osta-suosituksella 25,0 euron tavoitehinnalla. Tokmanni on vakaasti kasvava ja hyvää kannattavuutta tekevä Suomen suurin halpatavarakaupan ketju. Näemme yhtiöllä hyvät mahdollisuudet kasvattaa laajaa myymäläverkostoaan, tuoda uusia tuotekategorioita valikoimiinsa ja hyödyntää paremmin verkkokaupan, yritysmyynnin ja potentiaalisesti myös kansainvälisen laajentumisen tuomia mahdollisuuksia. Strategiakauden 2021-2025 tavoitteisiin ja ennusteisiimme peilattuna osake näyttää houkuttelevasti hinnoitellulta sekä absoluuttisesti että verrokkiryhmään nähden. Arvostukselle antavat tukea myös liiketoiminnan matala riskiprofiili, vahva tase ja hyvä osinkotuotto. Yhtiöstä julkaistu seurannan aloitus -raportti on luettavissa täällä.
Tokmanni on Suomen suurin halpatavarakaupan ketju
Tokmanni on perustettu vuonna 1989. Yhtiö keskittyi aluksi Itä-Suomeen. Laajentuminen valtakunnalliseksi toimijaksi toteutettiin 2000-luvulla kahden eri pääomasijoittajan toimesta (CapMan ja Nordic Capital). Tokmanni on kasvanut nopeasti Suomen suurimmaksi halpatavarakaupan ketjuksi ja se on myös ainut alan valtakunnallinen toimija. Kasvu on tapahtunut sekä orgaanisesti että halpakaupan alaa konsolidoimalla. Tokmanni listautui Helsingin pörssiin vuonna 2016. Vuonna 2020 yhtiön liikevaihto oli 1073 MEUR ja oikaistu liikevoitto 100 MEUR (EBIT 9,3 %). Yhtiöllä on 192 myymälää ympäri Suomea (+oma verkkokauppa) ja se työllistää noin 4000 henkilöä. Tokmanni kilpailee laajan myymäläverkoston tukemalla monikanavaisella toimintamallilla, alhaisella hintamielikuvalla ja laajalla/mielenkiintoisella tuotevalikoimalla.
Tokmanni toimii Suomen defensiivisellä vähittäiskaupan markkinalla
Tokmannin toimii Suomessa ja yhtiön kohdemarkkina on vähittäiskauppa (ilman tuoreruokaa). Vähittäiskauppa voidaan jakaa karkeasti päivittäistavara- ja käyttötavarakauppaan. Tokmannin liikevaihdosta ~60 % tulee päivittäistavarakaupasta, missä sillä oli vuonna 2020 PTY:n mukaan 3,2 %:n markkinaosuus. Käyttötavaramarkkina koostuu asumiseen, pukeutumiseen ja vapaa-aikaan liittyvien tuotteiden myynnistä. Tokmannin liikevaihdosta ~40 % tukee käyttötavaroista. Käyttötavaramarkkina on todella laaja johtuen tuotteiden monipuolisuudesta, minkä takia tarkkojen markkinaosuuksien laskeminen on käytännössä mahdotonta. Tokmanni on jo useita vuosia kasvanut selvästi yleistä käyttötavaramarkkinaa nopeammin, mikä kertoo yhtiön toimivasta strategiasta, houkuttelevasta tarjoomasta ja hyvistä kilpailueduista.
Yhtiön tavoitteet vuoteen 2025 mennessä ovat yli 220 myymälää, 1500 MEUR:n liikevaihto ja 150 MEUR:n liikevoitto
Tokmanni julkaisi maaliskuussa uudet tavoitteet strategiakaudelle 2021-2025. Yhtiö tavoittelee vuoteen 2025 mennessä 1,5 miljardin euron liikevaihtoa ja 150 MEUR:n liikevoittoa. Tämä vaatii keskimäärin ~7 %:n vuotuista liikevaihdon kasvua ja ~9 %:n liikevoiton kasvua. Liikevaihtotavoite on tarkoitus saavuttaa mm. kasvavan myymälämäärän avulla, tuomalla uusia tuotekategorioita valikoimiin, verkkokaupan ja kivijalan yhteistyöllä ja yritysmyynnin kasvulla. Tokmanni on tunnistanut Suomessa potentiaalin yli 220 myymälle, jotka yhtiö voi saavuttaa tehokkaan uusperustannan tai yrityskauppojen kautta. Liikevoiton kasvua yhtiö tavoittelee pääosin liikevaihdon kasvun kautta. Suhteellista kannattavuutta tukevat kiinteiden kulujen skaalautuminen, kasvun tuoma vahvistuva neuvotteluvoima, suuremmat hankintavolyymit, omien tuotteiden myynnin osuuden kasvu, suoran tuonnin osuuden kasvattaminen (paikalliset tuontiyhtiöt norjalaisen Europrisin kanssa: Shanghai, Vietnam ja Bangladesh) ja toimitusketjun tehostaminen. Meidän 2025 ennusteemme liikevaihdolle ja liikevoitolle ovat 1418 MEUR ja 140 MEUR (EBIT 9,9 %), jotka perustuvat orgaaniselle kasvulle ja Suomen rajojen sisällä.
Osakkeen arvostus on matala sekä absoluuttisesti että verrokkiryhmään nähden
Ennusteillamme 2021 ja 2022 P/E-luvut ovat 17x ja 16x ja EV/EBITDA ~9x. Tokmannin arvostus on 13-23 % pohjoismaisen kaupan alan verrokkiryhmän alapuolella, mitä emme pidä perusteltuna. Hyvä tuotto-odotus nojaa ennustamallemme vuosittaiselle ~7 %:n tuloskasvulle, 4-5 %:n osinkotuotolle ja arvostuskertoimien nousulle lähemmäs verrokkiryhmää.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Tokmanni Group
Tokmanni on vuonna 1989 perustettu halpatavaroihin keskittyvä vähittäiskauppayhtiö. Tokmanni on Suomen suurin halpakauppa myymälöiden määrällä ja liikevaihdolla mitattuna. Tokmannilla eri puolilla Suomea noin. 200 myymälää.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut08.05.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 073,2 | 1 115,2 | 1 178,2 |
kasvu-% | 13,65 % | 3,92 % | 5,65 % |
EBIT (oik.) | 100,2 | 104,1 | 113,1 |
EBIT-% (oik.) | 9,34 % | 9,34 % | 9,60 % |
EPS (oik.) | 1,23 | 1,27 | 1,40 |
Osinko | 0,85 | 0,90 | 0,95 |
Osinko % | 5,23 % | 7,92 % | 8,36 % |
P/E (oik.) | 13,18 | 8,92 | 8,12 |
EV/EBITDA | 7,88 | 5,76 | 5,41 |