Titanium julkaisi uudet taloudelliset tavoitteensa ja päivitetyn strategiansa
Titanium julkaisi päivitetyt pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteensa sekä strategiansa. Kasvutavoitteet perustuvat vahvasti uusien tuotteiden ja palveluiden lanseeraamiseen sekä asiakaskunnan laajentamiseen. Varsinaista konkretiaa kasvusuunnitelmista ei kuitenkaan tarjottu, joten emme näe tiedotteella tällä erää vaikutusta näkemyksemme yhtiöstä.
Kasvustrategia nojaa uusiin tuotteisiin ja asiakassegmentteihin
Historiassa Titaniumin vahvan kasvun mahdollistajina ovat toimineet uudet ja innovatiiviset rahastotuotteet, jotka ovat vastanneet oikea-aikaisesti nopeasti kasvaneeseen kysyntään esimerkiksi hoivakiinteistöihin kohdistuvissa sijoituksissa. Näin ollen tämän painottaminen myös päivitetyssä strategiassa ei ole yllättävää. Pidemmällä aikavälillä tuotepaletin onnistunut laajentaminen laskisi myös yhtiön riskitasoa, sillä nykyisellään merkittävä osuus Titaniumin ansainnasta tulee yksittäisestä Hoivarahastosta. Tiedotteessaan Titanium ei kuitenkaan täsmentänyt, minkälaisia uusia tuotteita tai palveluita se suunnittelee, joten näiden potentiaalin arvioiminen on luonnollisesti tässä vaiheessa haastavaa.
Asiakaskunnan laajentamisen osalta esiin nostettiin erityisesti ammattimaiset ja kansainväliset sijoittajat. Kyseisissä segmenteissä kilpailu asiakkaista on varsin kovaa, joten toistaiseksi suhtaudumme varauksella tämän tuomaan potentiaaliin. Uusien ja kilpailukykyisesti hinnoiteltujen tuotteiden avulla onnistumisen todennäköisyydet kuitenkin arviomme mukaan nousevat. Nykyisten kiinteistötuotteiden osalta keskeisenä haasteena näemmekin juuri varsin korkean hintatason, joka saattaa vaikeuttaa myyntiä hintasensitiivisempään instituutiokenttään. Näin ollen uskommekin, että kasvua instituutioasiakkaissa sekä kansainvälisissä asiakkaissa haetaan erityisesti uusien tuotteiden kautta. Nämä voisivat sisältää muun muassa erilaisia vaihtoehtorahastoja Titaniumin nykyisten omaisuusluokkien ulkopuolella. Nykyisten tuotteidensa hintatasoihin emme usko yhtiön koskevan, emmekä pitäisi tätä myöskään perusteltuna.
Lisäksi arvioimme Titaniumin panostavan jatkossa vahvemmin omaisuudenhoitopalveluihin, jotka nykyisellään ovat varsin pienessä roolissa. Onnistuessaan varainhoitopalvelun ylösajo kasvattaisi yhtiön hallinnoitavaa varallisuutta, parantaisi kontrollia sen asiakkaista ja loisi pohjaa uusien sijoitus- ja rahastotuotteiden myynnille. Varainhoito tarjoaisi kasvumahdollisuuksia erityisesti yhtiön nykyisissä asiakkuuksissa, sillä arviomme mukaan suurin osa näistä on tällä hetkellä sijoittanut vain yksittäiseen Titaniumin tuotteeseen.
Emme pitäisi myöskään mahdottomana, että yhtiö lähestyisi kasvusuunnitelmia yritysostokulmalla. Tätä kautta olisi mahdollista hankkia valmiita sijoitustiimejä ja laajentaa sekä omaisuuslajien valikoimaa että varainhoitopalveluita ja näiden myyntiä.
Myös taloudelliset tavoitteet kokivat päivityksen
Titanium esitteli samalla uudet pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteensa sekä voitonjakopolitiikkansa. Päivitetyt taloudelliset tavoitteet ovat:
- Keskimäärin vähintään 10–15 %:n palkkiotuottojen kasvu
- Keskimäärin yli 40 %:n liikevoittomarginaali
- Merkittävä osa palveluiden kohteena olevasta varallisuudesta kohdistuu uusiin tuotteisiin, palveluihin ja asiakaskohderyhmiin.
Keskeinen muutos tavoitteissa liittyy liikevoittomarginaaliin, jonka tavoitetasoa Titanium laski aiemmasta 50 %:sta (liikearvopoistot oikaistuna) nykyiseen 40 %:iin. Arviomme mukaan keskeinen syy tämän taustalla ovat tuottosidonnaisten palkkioiden lasku, joka on iskenyt viime vuosina yhtiön kannattavuuteen. Lisäksi muun muassa omaisuudenhoitoon panostaminen sekä uusien tuotteiden lanseeraaminen vaatinevat jonkinmoisia kasvupanostuksia. Dramaattisena tai odottamattomana tavoitetason laskua ei kuitenkaan voida pitää, sillä nykyiset ennusteemme odottavat lähivuosille historiallista tasoa matalampaa kannattavuutta.
Titaniumin päivitetty kasvutavoite on sen sijaan yli nykyisten ennusteidemme. Nämä kuitenkin perustuvat pääosin Hoivan sekä Baltian kasvuun, kun taas Titaniumin tavoitteiden mukaisesta kasvusta ”merkittävä osa” tulee uusista tuotteista, palveluista ja asiakasryhmistä.
Voitonjakopolitiikka pysyi käytännössä lähes ennallaan, ja yhtiön tavoitteena on jakaa osinkona vähintään 70 % tilikauden tuloksesta. Politiikasta poistettiin kuitenkin kirjaus kasvavan osingon tavoitteesta.
Ei välitöntä vaikutusta näkemykseemme
Nykyisten ennusteidemme osalta on syytä huomioida, että nämä eivät sisällä päivitetyn strategian mukaista kulutason kasvua tai uusien tuotteiden sekä palveluiden tuomaa kasvupotentiaalia. Emme kuitenkaan näe tarpeellisena sisällyttää näitä vielä ennusteisiimme, sillä tiedot suunnitelmista ovat toistaiseksi hyvin vaillinaisia. Lisäksi uusiin tuoteryhmiin ja asiakassegmentteihin laajentumisesta yhtiön näytöt ovat vielä puutteelliset. Erityisesti instituutiokenttään murtautumista pidämme hyvin haastava, joten Titaniumin pyrkimyksiä on tässä vaiheessa syytä lähestyä tietyllä skeptisyydellä, vaikka erityisesti omaisuudenhoitoon panostamista pidämme oikeana liikkeenä.
Tulemmekin tarkastelemaan ennusteitamme tarkemmin, kunhan yhtiö tarjoaa yksityiskohtia uusista avauksista tai tuo julki mahdollisia täsmentäviä arvioita näiden kasvu- ja tulosvaikutuksista. Tässä vaiheessa oletamme potentiaalin sekä riskien karkeasti kumoavan toisensa, joten näkemykseemme strategiapäivityksellä ei tällä erää ole vaikutusta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Titanium
Titanium on vuonna 2009 perustettu suomalainen, pankkiryhmistä riippumaton konserni, joka keskittyy rahastoihin, sijoitus- ja omaisuudenhoitopalveluihin sekä vakuutusedustukseen. Yhtiön päätuotteena on Titanium Hoivakiinteistörahasto ja pääkohderyhmänä ovat varakkaat yksityishenkilöt.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut22.08.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 26,2 | 22,6 | 23,5 |
kasvu-% | −5,99 % | −14,03 % | 4,00 % |
EBIT (oik.) | 13,7 | 9,6 | 9,6 |
EBIT-% (oik.) | 52,29 % | 42,49 % | 41,13 % |
EPS (oik.) | 1,05 | 0,73 | 0,73 |
Osinko | 1,16 | 0,81 | 0,81 |
Osinko % | 6,74 % | 8,40 % | 8,41 % |
P/E (oik.) | 16,42 | 13,23 | 13,21 |
EV/EBITDA | 11,21 | 8,50 | 8,43 |