Tullimaksut lisäävät huolta H&M:n marginaalipaineista
Automaattikäännös: Alkuperäinen julkaistu englanniksi 4.4.25 klo 15:25. Huomioithan, että automaattikäännös kattaa toistaiseksi vain tämän tekstin ja voi sisältää virheitä. Voit antaa automaattikäännösten laadusta ja mahdollisista virheistä palautetta täällä.
Yhdysvaltojen kärjistäessä kauppasotaansa uusilla tuontitulleilla, näemme H&M:n jatkuvan marginaalipaineen riskin kasvavan. Vaikka kilpailijat kärsivät samalla tavalla, H&M:n on todennäköisesti vaikeaa siirtää näiden uusien tariffien vaikutusta täysimääräisesti asiakkaiden maksettavaksi, ainakaan välittömästi. Kuitenkin epävarmuustekijöitä on edelleen paljon, ja tilanne on edelleen epävakaa.
Tullit haastavat H&M:n myynnin Yhdysvalloissa
Äskettäin julkistetut Yhdysvaltojen tullimaksut ovat melkoinen isku koko Amerikan muotiteollisuudelle yleisesti heikkenevien maailmantalouden näkymien ja lisääntyvän epävarmuuden lisäksi. Yhdysvaltojen nykyisen hallinnon aikana olosuhteet voivat muuttua nopeasti, mutta nykyisen suunnitelman mukaan tullit on määrä ottaa käyttöön ensi keskiviikkona. Yhdysvaltojen osuus on noin 15 % H&M:n kokonaisliikevaihdosta, ja sen tärkeimmät tuotantomarkkinat ovat Aasiassa, mikä tarkoittaa, että yritys kärsii todennäköisesti tulleista. Erityisen huolestuttavia ovat Kiinaan kohdistuvat tullit, sillä Kiina on yksi H&M:n suurimmista hankintamarkkinoista, ja sille määrätään nyt 34 prosentin tulli aiemmin tänä vuonna määrätyn 20 prosentin lisäksi, jolloin kokonaismaksu on 54 prosenttia. Toisaalta esimerkiksi Kiina on jo maininnut vastatulleista, mikä voisi muuttaa tilannetta. Kauppasodat kuitenkin lisäävät epävarmuutta ja ovat negatiivisia kysynnälle.
Kasvaneet riskit marginaalipaineen lisääntymisestä
H&M on aiemmin todennut uskovansa, että se pystyy hallitsemaan näitä haasteita yhtä hyvin tai jopa paremmin joustavan ja maailmanlaajuisen toimitusketjunsa ansiosta, mikä on etu paikallisemmin keskittyneisiin kilpailijoihin verrattuna. Myös muut suuret hankintamaat, kuten Bangladesh (37 %:n tulli), Kambodža (49 %) ja Vietnam (46 %), kohtaavat jyrkkiä tullikorotuksia, mikä tekee selväksi, että H&M ei välty laajemmilta vaikutuksilta. Kaikki suurimmat kilpailijat ovat kuitenkin samassa tilanteessa, ja tullimaksujen vaikutukset tulevat todennäköisesti heijastumaan kuluttajille hinnanmuutosten kautta. Näkemyksemme mukaan H&M:n on kuitenkin vaikea siirtää näiden uusien tullien laajuutta kokonaisuudessaan asiakkaiden maksettavaksi, mikä lisää riskiä marginaalipaineen lisääntymisestä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
H&M
Hennes & Mauritz is a retail chain. The range consists of clothing, shoes, and accessories. The group also includes brands such as COS, Monki, Weekday, Cheap Monday, and Other Stories. Today, the company also conducts business in home furnishings via H&M Home. The company has a presence in all global regions. H&M was originally founded in 1947 and is headquartered in Stockholm, Sweden.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut28.03.
2024 | 25e | 26e |
---|
2024 | 25e | 26e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 234 478,0 | 241 633,0 | 255 652,0 |
kasvu-% | −0,7 % | 3,1 % | 5,8 % |
EBIT (oik.) | 17 505,0 | 17 480,5 | 21 759,4 |
EBIT-% (oik.) | 7,5 % | 7,2 % | 8,5 % |
EPS (oik.) | 7,33 | 7,34 | 9,53 |
Osinko | 6,80 | 7,50 | 8,50 |
Osinko % | 4,5 % | 5,8 % | 6,6 % |
P/E (oik.) | 20,45 | 17,65 | 13,59 |
EV/EBITDA | 7,72 | 6,93 | 6,14 |
