Suomen tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto kasvoi marraskuussa
PTY:n jäsenyritysten tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto kasvoi vuoden 2023 marraskuussa 4 % vertailukaudesta. Tämän sisällä päivittäistavaran (PT) tuoteryhmien myynti kasvoi 4 %. PT-kaupan inflaatio pysytteli 4 %:n tuntumassa, mikä viestii volyymitasojen pysyneen vertailukauden tasolla. Elintarvikkeiden hintainflaatio on ollut keväästä lähtien kuitenkin laskutrendillä, mikä on PT-kaupalle luonnollisesti positiivinen asia ostovoiman suhteellisesti parantuessa. Käyttötavarakaupan tuoteryhmien myynti pysyi vertailukauden tasolla. Käyttötavarassa pukeutuminen laski 4 % ja kodin ja vapaa-ajan tuoteryhmien myynti lisääntyi prosentilla. Pukeutumisen laskun taustalla uskomme piilleen kulutuksen pakkautumisen lokakuulle, sillä alkusyksyn myyntiä jarrutti lämpimät kelit. Keskolle oleellinen food service-markkinan myynti pysyi edelliskvartaaleista poiketen vertailukauden tasolla.
Markkinakehitys Tokmanni-odotustemme mukaista
Markkinan kehitys oli suurin piirtein odotustemme mukaista Tokmannin osalta. Uskomme Tokmannin vertailukelpoisen myynnin jäävän jonkun verran markkinakehityksestä sisäisten hidastustekijöiden takia. Tokmannin Suomen toimintojen osalta ennustamme reilun 2 %:n kasvua Q4:lle. Odotamme Suomen myymäläverkoston laajentuneen kolmella vertailukaudesta, jolloin vertailukelpoinen kasvu jää ennusteidemme osalta ohueksi. Huomautamme kuitenkin, että Tokmanni konsernina tulee kasvamaan Q4:n aikana voimakkaasti elokuussa voimaan tulleen Dollarstore-yritysoston myötä.
Stockmannilta vaaditaan hyvää joulu(kuun) myyntiä
Odotamme Stockmannin tavaratalojen kasvavan 5 % Q4:lla. Kasvua osaltaan tukee Hullut päivät -kampanjan poikkeava ajoitus (2022 Q3:lla ja 2023 Q4:llä), mutta toisaalta laskee Itiksen neliötilan pieneneminen viime keväänä. Vaikka pukeutumisen markkinamyynti nousi lokakuun aikana merkittävästi (17 %), vaatii kasvuennusteidemme saavuttaminen Stockmannilta hyvää joulumyyntiä vaisuhkon marraskuun markkinakehityksen takia. Toistaiseksi emme kuitenkaan näe painetta ennustemuutoksille Stockmann tavaratalojen osalta.
Keskon kuluttajien PT-kaupan kehitys markkinaa hitaampaa
Keskon kuluttajien PT-kaupan myynti laski prosentilla marraskuussa hintainflaatiosta huolimatta. Vuosi 2023 on ollut hankala Keskon kuluttajien PT-kaupalle johtuen pääosin kilpailijoiden uusperustannasta, mutta myös kuluttajan heikosta asemasta. Hintainflaatio on aiheuttanut luonnollista hintaherkkien asiakkaiden siirtymää muihin kauppaketjuihin, mutta arvioidemme mukaan Keskolla on ollut suurempia vaikeuksia pysyä kilpailijoiden hintakilpailun tahdissa. Markkinaan nähden marraskuu oli varsin vaisu suoritus. Food service-liiketoiminnan Kespro puolestaan jatkoi samaa markkinaosuutta valloittavaa trendiä, kun sen myynti kasvoi 5 % markkinan pysyessä tasapaksuna. Epävakaa ravintolamarkkina ei ole Kespron menoon vaikuttanut, kun sen myynti koostuu pääosin defensiivisistä lounas-, henkilöstö- ja julkisravintola-asiakkuuksista.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille