Suomen tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto kasvoi joulukuussa
Keskon PT-kaupan, Tokmannin sekä Stockmannin kohdemarkkina kasvoi joulukuussa 2 % 984 MEUR:oon. Laskua nähtiin käyttötavaroiden (-3 %) puolella, kun taas elintarvikkeissa liikevaihto kasvoi 5 %. Käyttötavaroiden sisällä laskua ajoi pukeutumisen (-7 %) ja kodin ja vapaa-ajan (-2 %) tuoteryhmät. Trendi käyttötavarassa on sinällään epäsuotuisa sekä Stockmannin että Tokmannin kannalta, sillä näille tärkeä pukeutumisen tuoteryhmä on lasketellut toista kuukautta putkeen.
Päivittäistavaramarkkinalla kasvu jatkui ja se oli 4 % vertailukauden yläpuolella. Päivittäistavaroiden inflaatio on hidastunut jo 3 %:iin, ja markkinan kasvua onkin jo jossakin määrin ajanut volyymien kasvu. PT-kaupassa sama trendi jatkui, kun kuluttajat lisäsivät asiointiaan hyper- ja supermarketeissa, joissa tunnetusti hinnat ovat lähikauppoja edullisempia. Tämä viestii hintavetoisen kulutuksen jatkumisesta, josta esimerkiksi Tokmanni ja Kesko on pitkään viestinyt.
Kespron kohdemarkkina yllättäen laski 4 % joulukuussa. Yksi merkittävä tekijä laskuun oli kahden toimituspäivän vajaus vertailukauteen nähden. Näemme kuitenkin alla olevan kehityksen laskusuuntaisena, sillä koko vuoden kasvutoteuma oli 7 %.
Tokmannille tärkeissä tuoteryhmissä laskua
Uskomme Tokmannin sisäisten haasteiden heikentäneen yhtiön kehitystä Q4:n aikana, ja joulukuun heikko käyttötavaroiden kehitys puoltaa ennustamaamme nollan prosentin tuntumassa olevaa vertailukelpoista kasvua. Tämän lisäksi uskomme kilpailijoiden kaapanneen hetkellisesti päivittäistavarapuolelta markkinaosuutta suurilla kampanjoillaan. Tokmannin Suomen toteutunutta liikevaihtoa nostaa myymäläavaukset, ja konsernin liikevaihtoa reippaasti kasvattaa tehty Dollarstore-yritysosto. Tokmannin ennusteisiimme ei kohdistu välitöntä muutospainetta.
Kesko kehittyi markkinaa hitaammin
Keskon PT-kauppa kehittyi joulukuussa heikosti. Kokonaisuudessaan PT-kauppa laski 2 %, minkä ajureina toimi sekä K-ruokakaupan tukkumyynti että käyttötavarakaupan vähittäismyynti. Markkinaan nähden Kesko menetti markkinaosuutta kyseisissä tuoteryhmissä, kun taas Kespron puolella Kesko jatkoi vahvaa menekkiään ja voitti markkinaa vertailukauden tasolla olleella myynnillään (vs. -4 % markkina). Kuluttajakaupan trendi on jatkunut pitkään samana ja uskomme sen kääntyvän positiivisen puolelle seuraavan kahden vuoden sisällä kuluttajien ostovoiman parantuessa ja Keskon laajentaessa myymäläverkostoaan kasvukeskuksissa, joissa yhdellä hypermarketilla voi olla suurikin vaikutus markkinaosuuksiin.
Hullujen Päivien merkitys korostuu Stockmannin pukeutumisen tuoteryhmässä
Stockmannille tärkeä pukeutumisen markkina laski reippaasti joulukuun aikana. Tämä oli kuitenkin jossakin määrin meidän tiedossamme Muotialan luvuista päätellen. Huolestuttavaa Stockmannin kannalta on se, että pukeutumisen kehitys on ollut toista kuukautta putkeen vaisu. Ennustamme Stockmannin tavaratalojen liikevaihdon kasvaneen Q4:n aikana 5 %, johon alustavien arvioidemme mukaan kohdistuu lievää laskupainetta. Kasvua toisaalta tukee Hullujen Päivien poikkeava ajoittuminen Q4:lle.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille