Starbreeze Q4'24 -pikakommentti: PD3:n liikevaihto selvästi odotuksiamme alhaisempi
Automaattikäännös: Alkuperäinen julkaistu englanniksi 18.2.25 klo 9:50. Huomioithan, että automaattikäännös kattaa toistaiseksi vain tämän tekstin ja voi sisältää virheitä. Voit antaa automaattikäännösten laadusta ja mahdollisista virheistä palautetta täällä.
Starbreeze’n Q4-liikevaihto ja -liiketulos olivat pääosin linjassa odotustemme kanssa, liikevaihdon ollessa hieman korkeampi, tosin tämä johtui yksinomaan KRAFTON-kumppanuuden odotettua aikaisemmista tuotoista. Lisäksi PD3:n liikevaihto jäi selvästi ennusteistamme, eikä johto antanut konkreettisia tietoja vuoden 2025 suunnitelmista pelin jatkuvasti alhaisen pelaaja-aktiivisuuden korjaamiseksi. Samaan aikaan Starbreeze näyttää edistyvän Industry-keskusteluissa mahdollisten Project Baxterin kumppanien kanssa, vaikka lopullisia sopimuksia ei ole vielä tehty.
PD3:n liikevaihto jäi odotusten alle, kun taas kolmannen osapuolen julkaisutoiminta yllätti positiivisesti
Starbreeze'n Q4-liikevaihto oli 46,4 MSEK (Q3'24: 43 MSEK), mikä ylitti hieman sekä edellisen vuosineljänneksen että ennusteen. Vertailukauteen (Q4’23: 69 MSEK) verrattuna liikevaihto laski 33 %, mikä heijastelee PD3:n lanseerausta H2’23:lla. Q4:lla PD3:n liikevaihto laski noin 8 MSEK edelliseen neljännekseen verrattuna 14,7 MSEK:iin (Q3’24: 23 MSEK), kun taas PD2:n liikevaihto laski noin 1 MSEK edelliseen neljännekseen 10,3 MSEK:iin (Q3’23: 11,5 MSEK) ja kolmansien osapuolten liikevaihto kasvoi 9 MSEK 15,4 MSEK:iin (Q3’24: 6 MSEK). Lisäksi Starbreeze sai 5 MSEK:n korvauksen KRAFTONin kanssa solmitusta alihankintasopimuksesta. Vaikka liikevaihdon kokonaistaso olikin pitkälti odotusten mukainen, liikevaihdon jakauma sisälsi yllätyksiä. PD3:n liikevaihdon lasku edellisestä neljänneksestä oli jyrkempi ja aikaisempi kuin odotimme, mikä viittaa mahdolliseen laskupaineeseen vuoden 2025 ennusteissamme. Positiivisella puolella kolmansien osapuolten julkaisutoiminnan liikevaihto ylitti selvästi odotuksemme Roboquestin vahvan neljänneksen ansiosta. Emme myöskään huomioineet KRAFTON-kumppanuuden vaikutusta Q4:lla, joka lopulta selitti neljänneksen odotettua korkeamman liikevaihdon.
Liiketulos (EBIT) oli linjassa ennusteidemme kanssa
Starbreeze raportoi Q4:n liiketappion (EBIT) -52 MSEK (Q3’23 oikaistu: -63 MSEK) odotustemme mukaisesti. Neljänneksestä toiseen tapahtunut parannus johtui korkeammasta liikevaihdosta, alhaisemmista myynti-, yleis- ja hallintokuluista sekä alentuneista poistoista (Q4'24: 65 MSEK, Q3'24: 70 MSEK). Poistojen taso oli kuitenkin korkeampi kuin ennusteemme (Inderesin ennuste: 57 MSEK), sillä odotimme nopeampaa poistojen laskua pelinkehityksen osalta. Odotamme kuitenkin poistojen laskevan merkittävästi Q1'25:stä eteenpäin (vuoden 2026 julkaisujen loppuun asti).
Liiketoiminnan rahavirta käyttöpääoman muutosten jälkeen oli -0,3 MSEK ja investoinnit neljänneksellä yhteensä 66 MSEK, mikä johti -66 MSEK:n vapaaseen kassavirtaan (Q3'24: -81 MSEK). Starbreeze sai 17 MSEK pelikehitysrahoitusta vuosineljänneksen aikana, ja sen kassatilanne oli 192 MSEK Q4:n lopussa (Q3'24: 249 MSEK), ilman käytännössä lainkaan velkaa. Vaikka kassan lasku tällä neljänneksellä oli odotettavissa ja nykyinen kassapositio on edelleen korkealla tasolla, PD3:n jatkuvasti alhainen aktiviteetti voi heikentää kassaa entisestään tulevina neljänneksinä. KRAFTON-kumppanuus kuitenkin kompensoi tätä jossain määrin tasaisilla tulovirroilla yhtiölle vuoden 2025 aikana, mikä mahdollistaa Starbreeze'n negatiivisen kassavirran pienenemisen kuluvana vuonna. Baxteria koskeva kumppanuussopimus helpottaisi myös kassavirtapaineita, todennäköisesti liikevaihtopotentiaalin kustannuksella.
Raportissa ei jaettu konkreettista etenemissuunnitelmaa PD3:n toiselle vuodelle
Johto ei antanut raportissa minkäänlaista tiekarttaa vuodelle 2025 PD3:n osalta, vaan korosti, että PAYDAY-pelisarja on edelleen keskeinen osa yhtiön strategiaa ja sen tärkein voimavara. Starbreeze kertoi käyneensä Project Baxterin tiimoilta perusteellisia keskusteluja ja pelitestejä potentiaalisten kumppanien kanssa ja että palaute on ollut positiivista.
Laajempi näkemyksemme PD3:sta on ennallaan, sillä pidämme edelleen pelaajamäärän ja liikevaihdon merkittävää elpymistä epätodennäköisenä. Sen sijaan odotamme liikevaihdon laskevan vuosina 2025 ja sen jälkeen. Näkökulman muutos vaatisi merkittävää ja pitkäaikaista pelaajamäärän kasvua pidemmällä aikavälillä. KRAFTON-kumppanuus kuitenkin lieventää lyhyen aikavälin taloudellisia riskejä, joita olimme ennakoineet PD3:n jatkuvan heikon suorituskyvyn aiheuttavan vuonna 2025 turvaamalla lisää kassavirtaa.
Toisaalta uskomme, että pienentynyt kehittäjätiimi tuskin parantaa PD3:n käänteen mahdollisuuksia vuonna 2025, vaan pikemminkin vahvistaa nykyistä näkemystämme. Koska perusennusteemme eivät oleta merkittävää käännettä, parantunut taloudellinen vakaus on tervetullut ja luo vahvemman pohjan vuoden 2026 julkaisulle. Tämä kuitenkin asettaa merkittävää painetta Project Baxterin onnistuneelle lanseeraukselle.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Starbreeze
Starbreeze operates in the gaming industry and focuses on the development, publishing and distribution of computer games and interactive entertainment. The company's portfolio includes both its own games and collaborations with other game developers. The business is aimed at gamers and distributors globally, with the largest operations in Europe. Starbreeze was founded in 1998 and is headquartered in Stockholm, Sweden.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut06.12.2024
2023 | 24e | 25e |
---|
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 633,5 | 182,6 | 204,3 |
kasvu-% | 396,5 % | −71,2 % | 11,9 % |
EBIT (oik.) | 190,3 | −226,7 | −7,3 |
EBIT-% (oik.) | 30,0 % | −124,1 % | −3,6 % |
EPS (oik.) | 0,19 | −0,16 | −0,00 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 2,48 | - | - |
EV/EBITDA | 0,79 | 0,70 | 1,13 |
