Spotify Q4'24 -ennakko: Vuoden 2024 vahva päätös
Automaattikäännös: Alkuperäinen julkaistu englanniksi 30.1.25 klo 14:36. Huomioithan, että automaattikäännös kattaa toistaiseksi vain tämän tekstin ja voi sisältää virheitä. Voit antaa automaattikäännösten laadusta ja mahdollisista virheistä palautetta täällä.
Spotify julkaisee Q4-tuloksensa tiistaina 4. helmikuuta ennen markkinoiden avautumista. Odotamme raportin keskittyvän erityisesti bruttokatteeseen, MAU/tilaajakasvuun, monetisointiin ja Q1'25-ohjeistukseen. Osakkeen vahvan kehityksen jatkuttua Q3-raportin jälkeen uskomme, että raportissa on vain vähän tilaa pettymyksille. Lisäksi Netflixin vahva Q4-tilaajakasvu on todennäköisesti nostanut odotuksia vastaavasta Spotify-tuloksesta MAU/tilaajamittarissa. Emme kuitenkaan tee muutoksia MAU/tilaajien lisäysennusteisiimme ennen raporttia.
Liikevaihdossa ei odoteta suuria yllätyksiä
Odotamme liikevaihdon olevan linjassa ohjeistuksen kanssa 4,1 miljardissa eurossa (Q4'23: 3,7 miljardia euroa), mikä heijastaa vuosittaisen kasvun hidastumista 12 prosenttiin (Q3'24: 19 %) johtuen haastavammista vertailukausista. Odotamme liikevaihdon kasvun olevan pääasiassa MAU-kasvun (+10 % vertailukauteen) vetämää, mutta sitä tukee myös parantunut monetisointi (+3 % kuukausittainen premium-ARPU vertailukauteen). Arvioimme Spotifyn lisäävän +24 miljoonaa uutta MAU:ta vuosineljänneksittäin ja saavuttavan yhteensä 664 miljoonaa, mikä on hieman alle ohjeistuksen ja markkinoiden konsensusennusteen (665 miljoonaa). Tämä heijastaa vahvaa loppua muuten hitaammalle vuodelle MAU-lisäyksissä (2024e: 64 miljoonaa, 2023: 113 miljoonaa, 2022: 83 miljoonaa). Premium-tilaajien Q4-ennusteemme on 260 miljoonaa (Q3'24: 252 miljoonaa), mikä on linjassa ohjeistuksen ja markkinakonsensuksen kanssa. Mallinnamme premium-ARPU:n (kuukausittainen) 4,75 euroon, mikä osoittaa asteittaista paranemista monetisoinnissa (Q4'23: 4,60 euroa, Q3'24: 4,71 euroa).
Kaivataan kommentteja bruttokatteen näkymistä
Spotify on tehnyt merkittäviä edistysaskeleita bruttokatteensa parantamisessa vuoden alusta, ja tätä ovat tukeneet muun muassa podcastien kannattavuus, äänikirjojen pienempi negatiivinen vaikutus, markkinapaikan laajentuminen ja yhdistetyt tilauspaketit vuonna 2024. Q4:lle arvioimme bruttokatteeksi 31,8 % (Q4'23: 26,7 %), mikä on linjassa ohjeistuksen ja konsensuksen kanssa. 26. tammikuuta julkistettu monivuotinen sopimus Universal Music Groupin ("UMG") kanssa saattaa kuitenkin hidastaa bruttokatteen paranemista jatkossa. Sopimus, joka on Spotifyn ensimmäinen suora julkaisulisenssi merkittävän kustantajan kanssa vuosiin, voi johtaa UMG:n korkeampiin rojaltimaksuihin sen jälkeen, kun Spotifyn aiemman tilauspakettisopimuksen myötä mekaanisia rojalteja alennettiin viime vuonna. Taloudellisia ehtoja ei ole julkistettu, joten kaivataan lisätietoja tulosjulkistuksen yhteydessä. Näemme tässä sopimuksessa potentiaalisen riskin, että se voi saada muut suuret levy-yhtiöt, kuten Warner Music Groupin, Sony Music Entertainmentin ja jopa Merlinin, hakemaan vastaavia ehtoja, mikä voi painaa bruttokatetta entisestään jatkossa.
Lisäksi uusi Spotify Partner Program, videoiden podcast-luojille tarkoitettu monetisointijärjestelmä, joka tarjoaa tulo-osuuksia, voi rajoittaa bruttokatteen paranemista vuonna 2025. Vuodelle 2025 ennustamme bruttokatteeksi 31,7 % (2024e: 30 %), mikä merkitsee asteittaisempaa paranemista verrattuna vuoden 2024 +4 prosenttiyksikön nousuun. Kaikki kommentit tästä aiheesta ovat kiinnostavia raportissa.
Vahva osakekurssin kehitys painaa liiketulosta
Liikkuessamme tuloslaskelmassa alaspäin laskimme Q4-liiketulosennustettamme 433 MEUR:oon (474 MEUR:sta), mikä on 8–10 % alle ohjeistuksen ja konsensusennusteiden, ottaaksemme huomioon lisääntyneet sosiaalikulut, joiden arvioimme vaikuttavan vuosineljännekseen noin 60 MEUR:lla. On syytä muistaa, että Spotify sisällytti ohjeistukseensa vain 16 MEUR sosiaalikuluja. Nämä kulut, jotka liittyvät osakeperusteisiin korvauksiin ja Spotifyn osakekurssin käypään arvoon, johtavat vaihteluun palkanlaskennan veroissa ja vaikuttavat siten liiketulokseen.
Monetisointi ja kustannustehokkuus pysyvät prioriteettilistalla vuonna 2025
Spotifyn päättäessä "monetisointivuotensa" odotamme vuoden 2025 noudattavan samanlaista kehityskaarta, jossa priorisoidaan monetisointia ja kustannustehokkuutta samalla, kun parannetaan käyttäjien sitoutumista. Vuodelle 2025 arvioimme 16 %:n liikevaihdon kasvua 18 miljardiin euroon, jota tukee korkea yksinumeroinen MAU/tilaajakasvu ja parantunut monetisointi. Liiketulosmarginaalin odotetaan nousevan 11 prosenttiin (FY24e: 9 %), pääasiassa bruttokatteen jatkuvan paranemisen ansiosta.
Odotamme Spotifyn Q1'25-ohjeistuksen ennustavan 4,1 miljardin euron liikevaihtoa (12 % vertailukauteen), +14 miljoonan MAU-lisäystä, mukaan lukien +3 miljoonaa premium-tilaajaa. Odotamme 31,4 %:n bruttokatetta ja 456 MEUR:n liiketulosta, mikä vastaa 11 %:n marginaalia.
Spotifyn parantuneen kassakonversion ja vahvan taseen (FY24e käteinen: 5,8 miljardia euroa) ansiosta pääoman allokointia koskeva ilmoitus voi olla lähellä. Aiempien toimien perusteella uskomme Spotifyn suosivan omien osakkeiden takaisinostoja osinkojen sijaan, koska ne tarjoavat kasvuhakuiselle yritykselle enemmän joustavuutta ja samalla viestivät taloudellisesta luottamuksesta. Huomautamme kuitenkin, että sen nykyistä takaisinosto-ohjelmaa, jonka on määrä päättyä vuonna 2026, oli käytetty alle 10 % Q3'24 loppuun mennessä.
Kokeiltuaan konseptia Isossa-Britanniassa vuonna 2024 on merkkejä siitä, että Spotify valmistautuu laajentamaan koulutuskurssejaan pian Yhdysvaltoihin, vaikka yritys ei ole vielä vahvistanut tätä. Tämä sopisi hyvin Spotifyn laajempaan strategiaan kehittyä musiikin suoratoistosta hajautetuksi äänialustaksi, johon integroidaan yhä enemmän videoita. Musiikin ulkopuolisen sisällön laajentaminen ei ainoastaan paranna Spotifyn arvolupausta ja käyttäjien sitoutumista, vaan avaa myös pääsyn korkeamman ARPU:n segmentteihin. Lisämonetisointikatalyyttejä, joita näemme horisontissa, ovat "Super Fan Tier/Deluxe Version", josta on huhuttu jo jonkin aikaa, ja jonka hinta on todennäköisesti 17–20 Yhdysvaltain dollarin välillä, mikä voisi nostaa ARPU:a entisestään jatkossa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Spotify
Spotify Technology S.A. provides audio streaming subscription services worldwide. It operates through two segments, Premium and Ad-Supported. The Premium segment offers subscribers unlimited online and offline streaming access to an extensive catalog of music and podcasts, without commercial breaks, to its subscribers, as well as limited access to audiobooks. The Ad-Supported segment provides on-demand online access to its catalog of music and unlimited online access to the catalog of podcasts to its users on their computers, tablets, and compatible mobile devices. The company also offers sales, distribution and marketing, contract research and development, and customer and other support services. Spotify was incorporated in 2006 and has its headquarters in Stockholm, Sweden.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut30.01.
2023 | 24e | 25e |
---|
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 13 247,0 | 15 554,4 | 18 046,4 |
kasvu-% | 12,96 % | 17,42 % | 16,02 % |
EBIT (oik.) | −446,0 | 1 320,8 | 2 021,6 |
EBIT-% (oik.) | −3,37 % | 8,49 % | 11,20 % |
EPS (oik.) | −2,73 | 5,94 | 10,57 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | 98,47 | 55,37 |
EV/EBITDA | - | 78,64 | 53,33 |
