Kauppa käynyt hitaasti kesäkuussa
Keskon, Tokmannin ja Lindexin kohdemarkkinan, eli Suomen tavaratalo- ja hypermarketketjujen myynti laski kesäkuussa 2 %, ja oli 779 MEUR. Kodin ja vapaa-ajan tuoteryhmät laskivat 6 %:lla, joka yhdessä pukeutumisen 12 %:n laskun kanssa saattoi koko käyttötavarakaupan 7 % vertailukauden alapuolelle. Haastavan vertailukauden kohdannut elintarvikekauppa pysyi vertailukauden tasolla. Keskon Foodservice -kohdemarkkina laski kesäkuussa jopa 11 % vertailukaudesta, jolloin toimituspäiviä oli kuluvaa vuotta kaksi enemmän. Kokonaisuudessaan näemme kesäkuun kehityksen kotimaan kaupan kannalta vaisuhkona, eikä toukokuussa nähty myyntipiikki ollut riittävä piristämään Q2:n pehmeäksi jäänyttä kasvua (0,2 %). Mennyttä kvartaalia leimannut epävarmuus jatkunee loppuvuoteen, eikä yleisen ALV-kannan korotus erityisesti herätä luottamusta H2:n kehitykseen.
Haastava markkina näkyi Keskon luvuissa muita voimakkaammin
Keskon raportoimien kesäkuun myynti- ja Q2:n liikevaihtolukujen perusteella Keskon päivittäistavarakauppa on ollut yksi haastavan markkinan kärsijäosapuolista. Kokonaisuudessaan Keskon kesäkuun kehitys kuluttajakaupassa oli selvästi markkinaa heikompaa, joskin vertailukautta vähemmillä toimituspäivillä oli näkemyksemme mukaan kehitystä hidastava vaikutus. Kespro voitti totuttuun tapaan marginaalisesti markkinaosuutta laskevasta myynnistä huolimatta. Vaikka Keskon ja sen kilpailijoiden ero kasvun suhteen on kaventunut vuoden 2024 aikana on kesäkuun luvut näyttö siitä, että markkinaosuuksien voittamisen takana on vielä monta kiveä kääntämättä.
Tokmannin tulosvaroitus viesti haastavasta kesäkuusta
Tokmannille tärkeä käyttötavaramarkkina on ollut Q2:n aikana sekä volatiili että heikko. Tokmannin antama tulosvaroitus osaltaan viesti toukokuun myyntipiristyksen jääneen väliaikaiseksi ja kesäkuun jatkuneen vaisuna. Vaikka ennusteemme olikin melko linjassa Tokmannin antamiin Q2-ennakkolukuihin nähden, oli tiedotteen viesti loppuvuoden näkymän kannalta haastava. Arviomme mukaan konsernin heikkous tulee näkymään ensisijaisesti Suomen luvuissa, mutta markkinakehitys on jäänyt myös Ruotsissa sen viimeaikaisesta kehityksestä (päivittäistavaramarkkinan kasvu Q2’24 2 % vs. 2023-Q1’24 ~6 %).
Hullujen päivien ajoittuminen tuki Lindexin tavarataloliiketoiminnan markkinan vastaista kehitystä
Lindex-konsernille tärkeä pukeutumisen markkina laski reippaasti sekä Suomessa että Ruotsissa. Tämä näkyi jo raportoiduissa Q2-luvuissa, kun Lindex-ketjun liikevaihto laski 4 %, kun taas Stockmann-tavaratalojen positiivista kehitystä tuki vertailukaudesta poikkeava Hullujen Päivien ajoittuminen voimakkaammin Q2:lle. Pukeutumisen markkinan jo jonkin aikaa jatkunut volatiilinen kehitys asettaa loppuvuoden kehityksen ylle tiettyjä epävarmuustekijöitä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille