Suomen tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto kasvoi lokakuussa
PTY:n jäsenyritysten tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto kasvoi vuoden 2023 lokakuussa 6 %. Tämän sisällä pukeutumisen kasvu oli yllättävän voimakasta (17 %), kun kodin ja vapaa-ajan kasvu vastasi 4 %. Arvioimme pukeutumisen vahvan kasvun taustalla piilleen yhtäältä lämmin/heikko syyskuu (myyntiä pakkautui syyskuulta lokakuulle) ja toisaalta Stockmannin Hullujen Päivien osuminen vertailukaudesta poikkeavasti lokakuulle. Kaiken kaikkiaan käyttötavarakaupan arvo kasvoi 7 %, mikä on selvä parannus edelliskuun 5 %:n laskusta. Käyttötavaran hintainflaatio huomioiden, volyymit pysyivät suurin piirtein vertailukauden tasolla. Kasvu elintarvikkeissa jatkui edelliskuukausien tapaan noin 6 % vuositasolla (~2 % volyymikasvu).
Päivittäistavarakaupan markkina kasvoi 4 %, kun hintojen nousu samalla periodilla oli 5 %. PT-kaupan kasvu painottui entistä voimakkaammin suurmyymälöihin, mikä mielestämme viestii kuluttajan hintavetoisesta asioinnista. Tyypillisesti suurmyymälöistä kuluttajat saattavat löytää lähikauppoja edullisimpia löytöjä.
Food service-tukkukaupan kokonaismyynti kasvoi lokakuun aikana 4 %. Tarkasteluperiodin aikana oli yksi toimituspäivä vertailukautta enemmän, mikä tyypillisesti vaikuttaa positiivisesti toteutuneeseen kasvuun.
Ennustamme Tokmannille markkinaa hitaampaa kehitystä
Ennustamme Tokmannin Suomen vertailukelpoisen Q4-kasvun jäävän vaisuhkoksi ja liikevaihdon 2 %:n kokonaiskasvua ajaakin vertailukaudesta kolmella myymälällä kasvanut myymäläverkosto. Tokmanni kohtasi Q3:n aikana sisäisiä haasteita, emmekä yllättyisi näiden jatkumisesta Q4:n puolelle. Oletuksenamme onkin Tokmannin myynnin jatkuneen markkinaa heikompana myös Q4:llä. Sijoittajan on hyvä huomioida se, että konsernin myyntilukuja nostaakin elokuussa toteutunut Dollarstore-yrityskauppa.
Vahva alku Q4:llä näyttää lupaavalta Stockmannin ennusteisiimme nähden
Meidän odotuksemme Stockmannin tavaratalojen Q4:n kasvuksi on 5 %, jota tukee Hullujen Päivien ajoittuminen tänä vuonna Q4:n puolelle. Toisaalta myyntiä painaa hieman Itiksen tavaratalon tilojen pienentyminen viime keväänä. Näemme lokakuun vaatemarkkinan vahvan kasvun ja marraskuussa tulleen talvisen sään tukevan Stockmannin Q4-myyntiä. Siten viimeaikainen markkinakehitys on ennusteeseemme nähden lievästi positiivista. Tavaratalot (Stockmann-divisioona) on vajaat 40 % Q4-liikevaihtoennusteestamme.
Keskon PT-kaupan myynti markkinaa vahvempi food service-liiketoiminnan vetämänä
Keskon PT-kaupan myynti kasvoi lokakuussa noin 6 %:n vuositahtia. Markkinaa nopeampaa kasvua veti food service-liiketoiminnan 10 %:n kasvu, kun taas tukkumyynti K-kauppiaille kehittyi suurin piirtein markkinan tahtiin. Toteutuneisiin markkinalukuihin nähden ennustamamme 1,4 %:n Q4-kasvu vaikuttaa maltilliselta, mutta toisaalta trendinä on ollut kuluttajien PT-kaupan markkinaosuuden maltillinen häviäminen kilpailijoiden uusperustannan ja hankalan ostovoimaympäristön takia.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille