Remedyn päätös lopettaa varhaisessa konseptoinnissa ollut Kestrel tuo lisää fokusta strategiaan
Remedy tiedotti tiistaina Tencentin kanssa tehdystä päätöksestä lopettaa koodinimellä Kestrel kulkenut peliprojekti. Kestrelissä oli pieni tiimi, joka työskenteli premium yhteistyömoninpelin varhaisessa konseptivaiheessa. Peli oli yhteisrahoitettu Tencentin kanssa ja se oli määrä julkaista yhdessä Tencentin kanssa. Projekti alkoi marraskuussa 2023 uudelleenkäynnistyksenä aikaisemmasta Vanguard-projektista.
Remedyn mukaan päätös lopettaa Kestrel antaa yhtiölle mahdollisuuden keskittyä enemmän portfolion muihin peleihin, joihin nyt siirretään kokeneita kehittäjiä Kestrelistä. Lisäksi Kestrelille suunnitellut investointitarpeet poistuvat ja Remedyn kokonaisrekrytointitarpeet pienenevät.
Tulevaisuus rakentuu yhä vahvemmin Alan Waken ja Controlin ympärille
Suhtaudumme Remedyn päätökseen myönteisesti, sillä Kestrel (ja aiemmin Vanguard) poikkesivat hankkeina yhtiön ydinosaamisalueilta. Nyt yhtiö voi keskittyä omistamiensa pelibrändien (Alan Wake ja Control) kasvattamiseen, joissa näemme tuotto/riski-suhteen näkökulmasta huomattavasti parempia mahdollisuuksia pitkällä aikavälillä. Samalla Max Payne -alihankintaprojekti tasaa riskejä ja kehittää Remedyn kyvykkyyksiä vastaavien toimintapelien luomiseen. Rajallisempi määrä peliprojekteja todennäköisesti myös helpottaa niiden edistämistä tavoiteaikataulussa ja huippulaadulla.
Kestrelin kuoppaaminen nähdäksemme voi viitata myös siihen, että yhtiö pyrkii kohti itsejulkaisua Condorin ja/tai Control 2:n osalta, mikä vaatisi huomattavia investointeja ja lisää rahoitusta lähivuosina. Emme olisi myöskään yllättyneitä, mikäli omistuksensa Remedyssä juuri 14,8 %:iin nostanut Tencent olisi halukas rahoittamaan näitä hankkeita Kestrelin sijaan.
Ennusteemme tulevat muuttumaan, kun päätökset Control-pelien osalta on tehty
Kuten Q1-raportin jälkeisessä päivityksessämme totesimme, Remedyn päätös Control-pelien itsejulkaisusta tai julkaisukumppanin valinnasta tulee aiheuttamaan muutoksia nykyisiin ennusteisiimme. Kestrelin kuoppaaminen tulee laskemaan kehitysmaksuoletuksiamme keskipitkällä aikavälillä ja ennusteisiimme oli myös oletettu pieniä rojalteja pelistä vuodesta 2029 alkaen. Tässä kohtaa näkyvyys 2030-luvun rojaltituottoihin on luonnollisesti hyvin heikko, mutta odotusten kannalta keskeinen tekijä tulee olemaan, päättääkö Remedy lähteä itsejulkaisun polulle Control-pelien osalta. Myös Alan Waken osalta tulevien pelien kohtalo on vielä täysin yhtiön omissa käsissä, sillä Epicin kanssa tehty julkaisusopimus koski vain Alan Wake 2:sta ja Alan Wake Remasteredia.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut29.04.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 33,9 | 48,6 | 59,0 |
kasvu-% | −22,15 % | 43,26 % | 21,35 % |
EBIT (oik.) | −28,6 | −8,8 | −3,1 |
EBIT-% (oik.) | −84,37 % | −18,04 % | −5,21 % |
EPS (oik.) | −1,68 | −0,52 | −0,18 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | - | - | 61,17 |