Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Remedy Q4 perjantaina: Näkymät ja Alan Wake 2:n myynnin kehitys polttopisteessä

– Atte RiikolaAnalyytikko
Remedy Entertainment

Remedy raportoi Q4-tuloksensa perjantaina klo 9.00. Vuosi 2023 oli Remedylle vielä selkeää investointivaihetta, jota heijastellen Q4-tulos on koko vuoden tavoin selkeästi tappiollinen. Tänä vuonna Alan Wake 2:n rojaltien pitäisi tukea selvästi yhtiön kasvua ja tuloskehitystä, ja suurin mielenkiinto raportissa kohdistuukin kuluvan vuoden näkymiin sekä tietoihin/kommentteihin AW2:n myynnin kehityksestä. Isossa kuvassa tänä vuonna jälleen keskeistä on kehitteillä olevien peliprojektien edistyminen tuotantoputkessa, sillä moniprojektimallin ylösajon myötä AW2:n julkaisu on arviomme mukaan vasta lähtölaukaus vielä useille tämän vuosikymmenen aikana tapahtuville pelijulkaisuille.

Neljänneksen kehitysmaksut selvästi vertailukautta pienemmät, rojaltien osalta AWR voi yllättää varovaiset odotukset

Ennustamme Remedyn Q4-liikevaihdon laskeneen 42 % 7,9 MEUR:oon. Alan Wake 2:n julkaisun (27.10.) myötä siitä kertyneet kehitysmaksut ovat luonnollisesti neljänneksellä huomattavasti vertailukautta pienemmät. Lisäksi Control 2:n julkaisusopimus tuki vertailukauden liikevaihtoa. Loppuvuodesta Alan Wake 2:sta on alkanut vapautua henkilöstöä muihin projekteihin, mikä osaltaan tukee näistä tuloutuvia kehitysmaksuja. Vanguard-projektin uudelleenkäynnistys Kestrelinä ja paluu konseptointivaiheeseen tarkoittaa pienempiä kehitysmaksuja tästä hankkeesta ennen sen etenemistä tuotantoputkessa.

Rojaltituottojen (Q4’23e: 1,4 MEUR) osalta loppuvuosi on mielenkiintoinen Alan Wake Remasteredin osalta. Peli kattoi tuotanto- ja markkinointibudjettinsa Q3:n aikana, ja nyt loppuvuodesta AW2:n erinomainen vastaanotto ja markkinointi ovat tukeneet myös AWR:n myyntiä. Peliä on myyty kuitenkin melko matalalla hintapisteellä, minkä vuoksi odotuksemme ovat suhteellisen varovaisia. Nykyisillä ennusteillamme odotamme AW2:n myynnin kattavan pelin tuotanto- ja markkinointibudjetin Q1’24:n aikana, jolloin siitä alkaa kertyä Remedylle rojalteja. Siten viime vuoden lukuihin AW2:n julkaisulla ei ole vielä rojaltien osalta suoraa vaikutusta.

Q4-tappio heijastelee viime vuoden investointivaihetta

Tarkistimme tämän tulosennakon yhteydessä oletuksiamme loppuvuoden kulurakenteesta pykälän ylöspäin ja ennustamme Remedyn Q4-liiketappion olleen -5,4 MEUR (aik. -4,7 MEUR). Vertailukaudella liikevoitto oli 2,1 MEUR positiivinen. Vuonna 2023 strategiansa mukaisesti Remedy on kasvattanut investointejaan kehitteillä oleviin pelihankkeisiin niiden edetessä tuotantoputkessa. Matalaksi jäävien rojaltituottojen, kasvaneiden rekrytointien, ulkoisen pelinkehityksen ja muiden kulujen nousun myötä odotamme liikevoiton painuneen koko vuoden 2023 osalta -21,3 MEUR tappiolle.

Alan Wake 2:n rojaltit tuovat tämän vuoden liikevaihtoon ja tulokseen ison heilurin

Q4-raportissa Remedyn näkymät tulevat olemaan erittäin mielenkiintoiset, sillä AW2:n erittäin vahvan kriitikkomenestyksen pohjalta peliltä on mielestämme lupa odottaa myös hyvää kaupallista menestystä lähivuosina. Tähän mennessä AW2:n myyntiluvuista ei ole vielä saatu konkretiaa, mutta arvioimme Q4-raportin todennäköisesti tarjoilevan vähintään sanallisia kommentteja myynnin kehityksestä. Kommentit voivat myös viitata siihen, onko pelin tuotanto- ja markkinointibudjetti saatu jo katettua, jonka jälkeen Remedy ja Epic alkavat jakaa pelin tuotot puoliksi. Nykyinen ennusteemme odottaa vuonna 2024 voimakasta liikevaihdon (70,1 MEUR, +122 %) ja liikevoiton (17,6 MEUR, EBIT-% 25 %) kasvua AW2:n rojaltituottojen ajamana. Siten pelkästään kasvavaa liikevaihtoa ja paranevaa tulosta indikoiva ohjeistus jäisi informaatioarvoltaan vielä laihaksi. Luonnollisesti pelimyynnin kehitykseen vaikuttaa useita muuttujia ja siten kuluvan vuoden tulostasoon liittyy vielä huomattavaa epävarmuutta.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut04.02.2024

202223e24e
Liikevaihto43,631,570,1
kasvu-%−2,5 %−27,7 %122,4 %
EBIT (oik.)−0,6−21,317,6
EBIT-% (oik.)−1,3 %−67,4 %25,1 %
EPS (oik.)−0,13−1,271,04
Osinko0,100,100,10
Osinko %0,5 %0,6 %0,6 %
P/E (oik.)neg.neg.15,2
EV/EBITDA126,5neg.8,0

Foorumin keskustelut

Akee nosti esiin mielenkiintoisen pointin. Kaivoin hieman vanhoja toteumia läpi huuman huippuvuosilta. Kyllä minäkin näitä lukuja katsellessa...
2 tuntia sitten
- Relaaja
6
Tuo on oikeasti hyvä, että bongasit. Ei pitäisi itse hölmöillä oletusten kanssa. Remedyn ennustemalli kyllä on varmaan omista caseista monimutkaisin...
5 tuntia sitten
- Atte Riikola
23
Sori @Atte_Riikola ei ollut tarkoitus avata matopurkkia ja aiheuttaa lisäduunia. Analyytikolla on varmasti keskimäärin enemmän työtä kuin kä...
6 tuntia sitten
- Akee
19
Kyl sä olet Akee tarkka kaveri! Ja meikäläinen on ollut viikonloppuna solmussa omien Excelien kanssa. Meikäläisen laskelmat menee Annapurnan...
9 tuntia sitten
- Atte Riikola
31
Kiitos taas hyvästä analyysista @Atte_Riikola Luin eilen illalla analyysin läpi. Jäin pohtimaan miksi analyysissä EBIT kehitys jää liikevaihto...
11 tuntia sitten
- Akee
24
Joka GPU-puolen kehityksen tuntien lähinnä olisi neural texture compression-tuki. Ideana on generoida äärimmäisen yksityiskohtaisia materiaalitekstuur...
17 tuntia sitten
- Jarnis
5
Minusta tämä genremuutos tuntuu lähinnä pieneltä vivahde-erolta vrt. alkuperäinen Control. Trailerin perusteella kameraa oltaisiin viemässä ...
18 tuntia sitten
- Aruzo
10
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.