Remedy Q2’24 -ennakko: Odotamme heikkoja Q2-lukuja, katseet AW2:n myynnin kehityksessä
Remedy julkistaa Q2-raporttinsa perjantaina klo 9.00. Käymme raporttia läpi tuoreeltaan klo 8.55 alkavassa tuloslivessä. Ennusteessamme alhaiseksi jäävistä kehitysmaksuista johtuen odotamme tuloksellisesti heikkoa neljännestä. Katse kiinnittyykin erityisesti AW2:n myyntilukuihin, joiden pitäisi ennusteidemme mukaisella kehityksellä ennakoida pelin kattaneen tuotanto- ja markkinointikulunsa heinä-elokuussa. Lisäksi mahdolliset lisätiedot neuvotteluista julkaisukumppanin valinnasta tai itsejulkaisusta Condorin ja Control 2:n kiinnostavat, sillä nämä päätökset määrittävät Remedyn suuntaa seuraavallakin vuosikymmenellä. Control-pelibrändin potentiaalin valossa uskomme yhtiön pyrkivän kohti itsejulkaisua molempien tai toisen hankkeen osalta, mikä tulee vaatimaan myös lisärahoitusta.
Odotamme liikevaihdollisesti heikkoa neljännestä ennen H2:lla tuloutuvia AW2:n rojalteja
Ennustamme Remedyn Q2-liikevaihdon laskeneen 16 % 7,5 MEUR:oon. Arviomme mukaan kehitysmaksuja on neljänneksellä tuloutunut merkittävissä määrin ainoastaan Q2:n aikana tuotantoon siirtyneestä Max Payne -alihankintaprojektista. Control-projekteista ei oletettavasti ole enää kertynyt Q2:lla kehitysmaksuja Remedyn hankittua Condorin ja Control 2:n kaikki oikeudet itselleen helmikuussa. Lisäksi varhaisessa konseptoinnissa ollut Kestrel kuopattiin toukokuussa. AW2:n lisäosien (DLC) kehittämisestä on voinut tuloutua jonkin verran kehitysmaksuja neljänneksellä. Rojaltien (Q2’24e: 1,3 MEUR) odotamme kasvaneen hieman vertailukaudesta Alan Wake Remasteredin tukemana.
Q2:n liikevaihdon sijaan mielenkiintoisempaa tulee olemaan Remedyltä todennäköisesti saatava tilannekatsaus AW2:n myyntilukujen suhteen. Q1-raportissa yhtiö kommentoi pelin kattaneen jo merkittävän osan (käsityksemme mukaan viittaa 50-80 %:iin) kehitys- ja markkinointikuluistaan. Peli oli myynyt helmikuun alkuun mennessä yli 1,3 miljoonaa kopiota ja pelin myyntihinta on pysytellyt korkeana. Ennusteidemme mukaisilla oletuksilla AW2:n pitäisi alkaa tuottaa rojaltituloja Q3:sta alkaen, joten tämän toteutuessa yhtiön pitäisi kertoa raportissa pelin kattaneen kehittämis- ja markkinointikulunsa.
Matala liikevaihtoennuste heijastuu myös tulosriveille
Ennusteellamme Remedyn tuloskehitys heijastelee vielä käynnissä olevaa investointivaihetta ennen kuin AW2:sta alkaa tuloutua rojalteja loppuvuoden aikana. Alhaisesta liikevaihdon tasosta ja pääosin kiinteästä kulurakenteesta johtuen odotamme liikevoiton (-6,8 MEUR) olleen merkittävästi pakkasella. Koko vuoden tuloskehitykseen tulee vaikuttamaan AW2:n rojaltien lisäksi Condorin ja Control 2:n julkaisusopimusten rakenne tai päätös pelien itsejulkaisusta.
Ohjeistus (ja ennusteemme) tulevat muuttumaan, kun päätökset Control-pelien osalta on tehty
Näkymissään Remedy arvioi yhtiön liikevaihdon kasvavan edellisvuodesta (2023: 33,9 MEUR) ja liikevoiton (2023: -28,6 MEUR) parantuvan. Vuoden 2023 erittäin heikkojen lukujen pohjalta ohjeistus ei tarjoa vielä juurikaan informaatioarvoa. Kuluvan vuoden ja lähivuosien kehitysmaksujen tasoon luo epävarmuutta Condorin ja Control 2:n osalta neuvottelujen alla olevat julkaisusopimukset tai päätös itsejulkaisusta. Mitä enemmän riskiä Remedy näiden hankkeiden osalta haluaa ottaa, sitä vähemmän näistä tuloutuu kehitysmaksuja. Vastaavasti tämä näkyy korkeampana rojaltipotentiaalina Remedylle. Yhtiö tarkentaakin vuoden 2024 näkymiä, kun päätös liiketoimintamallista ja mahdolliset sopimukset Control 2:n ja Condorin osalta on tehty. Tulemme myös tarkastelemaan ennusteitamme uusiksi näiden päätösten jälkeen. Tällä hetkellä ennusteemme odottaa tälle vuodelle 48,6 MEUR:n liikevaihtoa (+43 %) ja -8,8 MEUR:n liiketappiota.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut29.04.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 33,9 | 48,6 | 59,0 |
kasvu-% | −22,15 % | 43,26 % | 21,35 % |
EBIT (oik.) | −28,6 | −8,8 | −3,1 |
EBIT-% (oik.) | −84,37 % | −18,04 % | −5,21 % |
EPS (oik.) | −1,68 | −0,52 | −0,18 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | - | - | 60,25 |