Remedy Q2: Alan Wake 2 on jo nurkan takana
Toistamme Remedyn 25,0 euron tavoitehinnan ja vähennä-suosituksen yhtiön yllätyksettömän Q2-raportin jälkeen. Mielestämme Remedyn osakkeen arvostus hinnoittelee 17.10.2023 julkaistavalle Alan Wake 2:lle jo hyvää menestystä, ja myös tuotantoputken muilta projekteilta odotetaan arvonluontia. Olemme erityisen luottavaisia kehitteillä olevien perinteisten AAA-peliprojektien menestykseen, mutta moninpeliprojektit Condor ja erityisesti Vanguard ovat tässä kohtaa isoin kysymysmerkki. Pidämme Remedyn sijoitustarinaa erittäin kiinnostavana tämän vuosikymmenen loppuun asti tarkasteltuna, mutta nykyinen arvostus pitää meidät odottavissa tunnelmissa.
Q2-tuloksessa ei ollut erityisiä yllätyksiä, Alan Wake 2:n julkaisu lähenee
Remedyn Q2-liikevaihto laski 5 % 8,9 MEUR:oon ja liiketulos oli -4,8 MEUR tappiolla, mitkä olivat samalla pallokentällä odotustemme kanssa. Kasvaneet investoinnit kehitteillä olevaan viiteen pelihankkeeseen näkyivät odotetusti kulurakenteen kasvussa ja samaan aikaan neljänneksen liikevaihtotaso oli isossa kuvassa melko matala. Positiivisena uutisena Remedy kertoi Alan Wake Remasteredin tuotanto- ja markkinointibudjetin tulleen katetuksi heinäkuussa, joten odotustemme mukaisesti tulevina neljänneksinä peliltä voi odottaa pientä rojaltivirtaa. Alan Wake 2:n markkinointikampanja käynnistyi Q2:n aikana pelin trailerin julkaisulla Playstation Showcasessa sekä pelin demon esittelyllä Summer Games Fest Play Days -tapahtumassa. Remedyn mukaan pelin saama vastaanotto on ollut hyvin positiivista ja pelin julkaisua kohti edetään myönteisissä tunnelmissa. Pääsimme myös näkemään kesäkuussa AW2:n pelidemon, jonka perusteella pelistä on tulossa laadukas ja Remedyn näköinen selviytymiskauhupeli. Pelillä on mielestämme hyvät edellytykset myydä hyvin, mitä myös ennusteemme odottavat. Syksylle ajoittuu kuitenkin myös muita isoja pelijulkaisuja, joten kilpailu pelaajien huomiosta tulee olemaan kiivasta.
Muut pelihankkeet ottivat askelia eteenpäin Q2:lla
Alkuvuodesta proof-of-concept-vaiheeseen menneet Control 2 ja Max Payne -hankkeet ovat edenneet hyvin ja näissä tiimejä kasvatetaan, kun AW2:sta vapautuu resursseja. Moninpeliprojekteista Condor on ottanut edistysaskelia POC-vaiheessa ja peli on näillä näkymin siirtymässä hyvin pian production readiness -vaiheeseen. Moninpeleissä POC-vaihe on tyypillisesti tavallista AAA-peliä pidempi johtuen mm. tarpeesta suunnitella julkaisun jälkeistä live-operointia etukäteen. Pelin testaaminen ja konseptin todistaminen vaatii myös kokonaisvaltaisemman pelin kehittämistä jo POC-vaiheessa. Siten lopulta itse tuotantovaihe voi edetä jopa melko nopeasti. Vanguardin osalta viime vuoden lopussa tehdyt uudet avainhenkilöiden rekrytoinnit ovat olleet hyviä ja projektissa on tehty edistysaskelia alkuvuodesta. Core gameplay loopin kehittäminen ja metapelielementtien testaaminen vaatii kuitenkin vielä aikaa. Remedy tavoittelee pelin POC-vaiheen saamista päätökseen vuoden loppuun mennessä. Vanguard on Remedyn ensimmäinen F2P-mallin peli, joten sen menestykseen liittyy nähdäksemme tässä kohtaa eniten epävarmuutta, joskin hyvässä skenaariossa sen potentiaali on myös merkittävä.
Odottavissa tunnelmissa kohti Alan Wake 2:n julkaisua
Remedyn nykyisten pelihankkeiden rojaltituotot painottuvat ennusteessamme merkittäviltä osin vuosille 2026-2027, jolloin odotamme yhtiön liikevaihtoon (84,5 ja 82,3 MEUR) ja tulokseen (EBIT: 19,1-15,3 MEUR) merkittävää tasokorotusta. Kohtuullisen hyvin menestyviä pelijulkaisuja odottavilla ennusteillamme osakkeen EV/EBIT-kertoimet (16x-19x) näyttävät tuolloin melko neutraaleilta ja EV/EBITDA-kertoimet (n. 10x) puolestaan kohtuullisilta. Tämän päälle sijoittaja saa option ennusteitamme paremmin menestyvistä hittipeleistä, joskin moninpeliprojekteihin liittyvä epävarmuus osittain painaa riski/tuotto-suhdetta toiseen suuntaan. Lähivuosien ennusteista Remedyn arvostukselle ei saada olennaista tukea, joten sijoittajilta vaaditaan kärsivällistä pitkän pelin pelaamista.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut13.08.2023
2022 | 23e | 24e |
---|
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 43,6 | 36,2 | 60,1 |
kasvu-% | −2,5 % | −16,9 % | 66,1 % |
EBIT (oik.) | −0,6 | −13,8 | 5,1 |
EBIT-% (oik.) | −1,3 % | −38,1 % | 8,5 % |
EPS (oik.) | −0,13 | −0,82 | 0,29 |
Osinko | 0,10 | 0,10 | 0,10 |
Osinko % | 0,5 % | 0,7 % | 0,7 % |
P/E (oik.) | - | - | 46,28 |
EV/EBITDA | 126,51 | - | 11,80 |
