Remedy Q1: Kärsivällisyys palkitaan vielä
Remedyn Q1-tulos oli odotuksiamme vahvempi, mutta olennaisinta oli, että yhtiön kehitteillä olevat 5 merkittävää pelihanketta etenevät suunnitellusti. Arviomme mukaan nämä projektit alkavat näkyä Remedyn tuloskasvussa voimakkaammin vasta 2024-2025, mikä vaatii sijoittajilta vielä kärsivällisyyttä. Ennusteillamme osakkeen arvostus painuu tuolloin niin matalaksi, että näemme tuotto/riski-suhteen hyvin houkuttelevana pitkää peliä pelaavalle sijoittajalle. Toistamme Remedyn osta-suosituksen, mutta vuosien 2022-2023 ennustelaskuja ja kasvuyhtiöiden paineessa olevia arvostuskertoimia heijastellen laskemme tavoitehintaa 42,0 euroon (aik. 50,0 EUR).
Alkuvuoteen ajoittui odotuksiamme enemmän kehitysmaksuja
Remedyn Q1-liikevaihto kasvoi 56 % 12,7 MEUR:oon ja liikevoitto oli 2,8 MEUR (Q1’21: -0,2 MEUR), mitkä ylittivät selvästi ennusteemme (10,1 MEUR ja 1,1 MEUR). Remedyn vertailukaudesta kasvanut peliprojektien lukumäärä näkyi odotetusti kehitysmaksujen (Q1’22: 11,6 MEUR) kasvussa, mutta huhtikuussa solmitusta Max Payne -projektista jo Q1:lle ajoittuneet maksut tulivat yllätyksenä. Rojaltiliikevaihtoa (Q1’22: 1,0 MEUR) neljänneksellä tuli vastoin odotuksiamme ainoastaan Controlista, eikä lokakuussa julkaistu Alan Wake Remastered ollut vielä alkuvuoden aikana ehtinyt kattaa tuotanto- ja markkinointibudjettiaan. Tämä oli odotuksiimme nähden pettymys ja laskeneet rojaltiennusteet yhdessä jonkin verran nousseiden kuluennusteiden kanssa näkyvät vuosien 2022-2023 laskeneissa tulosennusteissamme.
Pitkän aikavälin houkutteleva tuloskasvupotentiaali ennallaan
Remedy toisti odotetusti kuluvan vuoden näkymänsä ja odottaa liikevaihtonsa kasvavan ja liikevoittonsa olevan alhaisemmalla tasolla kuin vuonna 2021. Remedyllä on nyt kehitteillä 5 merkittävää pelihanketta, joiden eteneminen tuotantoputkessa vaatii tulevina neljänneksinä lisää panostuksia rekrytointeihin sekä ulkoiseen pelinkehitykseen. Yhtiö on onnistunut hyvin Tukholman studion avauksessa ja saanut rekrytoitua jo useita uusia kokeneita kehittäjiä tiimiin. Kaiken kaikkiaan näkyvyys Remedyn liikevaihdon ajureihin alkaa olla hyvä jo moneksi vuodeksi eteenpäin, kunhan yhtiö onnistuu saattamaan nykyiset projektit julkaisuvaiheeseen. Ennusteessamme Alan Wake 2:n (2023), Condorin (2024), Vanguardin (2024), Heronin (2025) ja Max Payne Remaken (2026) julkaisujen myötä Remedyn tuloskasvu on vahvaa kasvavan rojaltiliikevaihdon siivittämänä.
Kärsivällisen sijoittajan ostopaikka
Remedyn kehitteillä olevien pelihankkeiden rojaltituotot ajoittuvat ennusteessamme merkittäviltä osin vuosille 2024-2025, jolloin odotamme yhtiön liikevaihtoon (85,6 ja 101 MEUR) ja tulokseen (EBIT: 28,2 ja 36,6 MEUR) merkittävää tasokorotusta. Ennusteellamme osakkeen EV/EBIT-kertoimet (2024e-2025e: 11x-8x) painuvat tuolloin hyvin houkuttelevalle tasolle jo kohtuullisen hyvin menestyvillä pelijulkaisuilla. Tämän päälle sijoittaja saa option ennusteitamme paremmin menestyvistä hittipeleistä. Tiedostamme kuitenkin, että vuosien 2022-2023 ennusteilla Remedyn arvostus näyttää kireältä ja tänä vuonna merkittävästi heikentyneessä osakemarkkinan sentimentissä sijoittajien kärsivällisyys on koetuksella. Remedyn strategia ja pelihankkeet etenevät tällä hetkellä suunnitelmien mukaisesti ja uskomme yhtiön osakekurssin alkavan jossain vaiheessa ennakoida vahvemmin nykyisten pelihankkeiden tulospotentiaalia. Tämän tarkka ajoittaminen on luonnollisesti haastavaa, mutta yksi keskeinen ajuri tulee olemaan ensi vuonna tapahtuva Alan Wake 2:n julkaisu.
Yhtöistä julkaistu analyysiraportti on luettavissa täällä (premium-tilaajille).
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut16.05.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 44,7 | 48,1 | 62,6 |
kasvu-% | 8,86 % | 7,45 % | 30,26 % |
EBIT (oik.) | 11,4 | 6,7 | 11,1 |
EBIT-% (oik.) | 25,50 % | 13,94 % | 17,81 % |
EPS (oik.) | 0,67 | 0,39 | 0,66 |
Osinko | 0,17 | 0,17 | 0,22 |
Osinko % | 0,43 % | 1,02 % | 1,33 % |
P/E (oik.) | 59,01 | 42,75 | 25,33 |
EV/EBITDA | 32,96 | 19,92 | 7,99 |